Bukefalos 28 år!

Kiro-behandla dräktig

Corax

Trådstartare
I morgon kommer equiterapeuten ut och ser över hästen som ju är dräktig (100 dygn). Frågan är bara om jag kommer att våga låta henne behandla om det skulle vara något (vilket jag tror att det är då hästen (3 år)plötsligt fått problem med höger galopp).

Har för mig att det inte finns någon forskning/statistik vad gäller kiro-behandling/kastning. Men nålar kommer hon i varje fall Inte att få...
Någon som vet?

Kanske har någon ett exempel där det gått bra/dåligt?
AlexandraW vet jag har fått sin häst behandlad och det gick ju bra (vad vi vet). ;)
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

:crazy: Skulle förvåna mig om en Equiterapeut behandlar dräktigt sto. Detta är väl i alla fall inte tillåtet.

Fråga om ET:n s ansvarsförsäkring täcker en kastning.
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

Hon behandlar om jag tar på mig ansvaret.

Du får gärna utveckla ditt svar.
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

Vad vill du att jag ska utveckla?

Jag trodde att även Equiterapeuterna lärde sig att man inte manipulerar dräktiga ston, men jag kan ha fel.

Ingen annan Komplementärbeh. eller terapeut jag känner gör det eller rekommenderar det, därför blev jag lite paff.
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

Om någon lär ut någon att "det här är Inte att rekomendera" så borde det väl följa ett "för att..."? Det är det jag vill komma åt.

Jag vet åtminstonde två ston som blivit behandlade under dräktighet och borde det inte vara upp till hästägaren?
Jag menar, skulle min ET säga att min häst är roterad eller ditt å datt och Kan få problem med fölning. Då chansar jag utan tvekan att förlora fostret i stället för stoet under fölning.
Dessutom är min ET en person som har behandlat mina hästar i många år och jag litar till fullo på henne.
Säger hon däremot att "ja-a du, visst har hon det här och det här, men det kan hon gå med till fölningen om du tar det lugnt" Ja då är det inge snack om saken! Då behandlas hon inte.

Glömde tillägga att min ET inte heller behandlar dräktiga om hon får välja själv.
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

:crazy: Men det har jag ju sagt? Att stoet kan kasta. När man sätter igång processer i kroppen kan det följas av andra processer, det kan trigga igång aktivitet i livmodern.

Fattar inte hur du kan vilja ta en sådan risk och en ET som utför det borde tänka om i sitt yrke.

Man kan väl kolla stoet INNAN betäckningen.

Finns det fler terapeuter som behandlar dräktiga ston?

*Undrar*
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

Hon ÄR kollad innan!

Och att hästen kan kasta var inte direkt nått jag inte visste (framgick inte det av mitt inlägg???). Ville hellre ha ett mer uttömmande svar. Som det du skrev i sista inlägget om än något kort.

Jag trodde även att det var klart och tydligt att min tråd var en FRÅGA inte ett konstaterande som "imorgon kommer ET, då ska hon behandla mitt dräktiga sto".
Jag har lärt mig att frågar man inte så får man inget veta. Men man kanske ska sluta med det??

Hoppas detta inlägg inte blev för 'bitskt' men jag är sjujävla stressad till jobbet...
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

I morgon kommer equiterapeuten ut och ser över hästen som ju är dräktig (100 dygn). Frågan är bara om jag kommer att våga låta henne behandla om det skulle vara något (vilket jag tror att det är då hästen (3 år)plötsligt fått problem med höger galopp).

Enda gången som det skulle vara motiverat att behandla ett dräktigt sto, är om det är fara för stoets liv. Dvs att skadorna är av sådan art att den inte kan leva ett normalt liv fram till fölningen, då ingår inte ridning i den tanken.
De problem hästen har kommer fram under ridning, inte i fritt tillstånd. Och det är riktigt, normalt sett manipulerar man inte ett dräktigt sto inte ens om hästägaren ger sitt tillstånd om inte skadorna är som jag beskrev tidigare. Tyvärr är det sällan mycket värt när det är dags för katastrofen, då vill inte många hästägare kännas vid sitt eget beslut.
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

Hur som helst så behöver ni inte oroa er, hästen var rak och fin hela hon.
Därmed har jag ett nytt (och jobbigare)problem i och med att hon var lite svullen i höger bakknä och har problem med just den galoppen...
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

CarolaLind skrev:
Vad vill du att jag ska utveckla?

Jag trodde att även Equiterapeuterna lärde sig att man inte manipulerar dräktiga ston, men jag kan ha fel.

Ingen annan Komplementärbeh. eller terapeut jag känner gör det eller rekommenderar det, därför blev jag lite paff.
Du har helt rätt!
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

Corax skrev:
Hur som helst så behöver ni inte oroa er, hästen var rak och fin hela hon.
Därmed har jag ett nytt (och jobbigare)problem i och med att hon var lite svullen i höger bakknä och har problem med just den galoppen...

Jag oroade mig inte så mkt för hästen, det överlämnar jag på dig. jag oroade mig mest över frågan om ET verkligen utför Behandlingar på dräktiga ston, men som Humlan skriver så LÄRS det inte ut i alla fall.

Sen att det finns rötägg inom alla kategorier var ju inget nytt.
 
Sv: Kiro-behandla dräktig

CarolaLind skrev:
Jag oroade mig inte så mkt för hästen, det överlämnar jag på dig. jag oroade mig mest över frågan om ET verkligen utför Behandlingar på dräktiga ston, men som Humlan skriver så LÄRS det inte ut i alla fall.

Sen att det finns rötägg inom alla kategorier var ju inget nytt.
Enligt förbundet är det oxå förbjudet att behandla dräktiga ston.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
227
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
226
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 732
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
442
Senast: Harrysen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp