Börja plugga vid 45?

Corax

Trådstartare
Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!
 
Jag har aldrig pluggat på YH utan bara på högskola/universitet och ur det perspektivet hade inte 45 varit någon ålder alls! Visst, jag har pluggat med nykläckta gymnasiestudenter, jag var själv en sådan, men jag har haft studiekamrater långt över pensionsålder också.
 
Yh-utbildningar är väl ganska korta, 1-2 år? 45 år är ingen ålder sett till ditt yrkesliv, nu har du lite sjukdomshistorik så visst du kanske inte förväntas arbeta till 67-69 eller vad din riktålder för pension är, men du är ju liksom mitt i ditt yrkesliv, kör!

Enda jag tänker är att du behöver säkerställer att du har koll på ditt sgi-skydd, att det är extra viktigt om man vet med sig på förhand att man ligger i riskzonen för sjukskrivning.
 
Yh-utbildningar är väl ganska korta, 1-2 år? 45 år är ingen ålder sett till ditt yrkesliv, nu har du lite sjukdomshistorik så visst du kanske inte förväntas arbeta till 67-69 eller vad din riktålder för pension är, men du är ju liksom mitt i ditt yrkesliv, kör!

Enda jag tänker är att du behöver säkerställer att du har koll på ditt sgi-skydd, att det är extra viktigt om man vet med sig på förhand att man ligger i riskzonen för sjukskrivning.
3 år. 😅
 
Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!


Du har inte så mycket att förlora på att söka utbildning, börja plugga och söka tjänstledighet från ditt jobb. Blir de helt fel kan du alltid avbryta tjänstledighet och gå tillbaka till jobbet. Den vetskapen kanske kan göra att du vågar trots trygghetsnarkomanen i dig🙂

Tycker inte att din ålder är något hinder för att plugga. Däremot om du inte är så flyttbar kanske det är bra att ta reda på hur arbetsmarknaden ser ut först . Antar att det är eget företag som i första hand gäller för det yrket? Sen utbilda dig till något som du vill jobba med på heltid på sikt för att det ska vara värt studielån o.s.v? Ta reda på mer om utbildningar om du inte är helt säker på att det är just detta du vill bli? Eller iallafall se vilka möjligheter som finns. Du kan till exempel kolla in utbildnigar på Hästsportens folkhögskola

https://www.hastsportensfolkhogskola.se/utbildningar/
 
Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!
När jag gick basterminen hade vi en helt underbar kvinna som var 55 år i klassen, hon planerade att plugga lite kurser, men jag tror att det slutade med att hon gjorde hela mastern. Det är ALDRIG för sent. Och om detta är något du tror på så tuta och kör. Din bakgrund kan du nog ha STOR nytta av också.
 
Självklart ska du plugga om det är vad du vill göra!
+ övriga

Det är ju det som är problemet, jag vet inte riktigt vad jag vill (eller kanske vågar)!

Jag ska självklart ta reda på Allt samt höra med studievägledaren om det ens skulle gå att få till studierna utan att flytta.

Just nu är jag väl inne på 'om jag söker och kommer in så är det meningen'. Det är ju långt ifrån säkert ATT jag kommer in.
 
Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!
Jag var 42 när jag pluggade på YH. Levde snålt och tog inget studielån (fick studiebidrag och jobbade på helgerna) Har idag ett bra jobb, bra lön, bra....allt kan man säga
 
Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!
Jag fyller 45 i år och är inne på mitt tredje år som utbildad lärare, jag hoppade på en 5 årig utbildning och är supernöjd idag. Älskar mitt jobb! :) Våga prova är mitt tips!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 908
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 965
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 814
Senast: tex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp