Börja plugga vid 45?

Corax

Trådstartare
Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!
 
Jag har aldrig pluggat på YH utan bara på högskola/universitet och ur det perspektivet hade inte 45 varit någon ålder alls! Visst, jag har pluggat med nykläckta gymnasiestudenter, jag var själv en sådan, men jag har haft studiekamrater långt över pensionsålder också.
 
Yh-utbildningar är väl ganska korta, 1-2 år? 45 år är ingen ålder sett till ditt yrkesliv, nu har du lite sjukdomshistorik så visst du kanske inte förväntas arbeta till 67-69 eller vad din riktålder för pension är, men du är ju liksom mitt i ditt yrkesliv, kör!

Enda jag tänker är att du behöver säkerställer att du har koll på ditt sgi-skydd, att det är extra viktigt om man vet med sig på förhand att man ligger i riskzonen för sjukskrivning.
 
Yh-utbildningar är väl ganska korta, 1-2 år? 45 år är ingen ålder sett till ditt yrkesliv, nu har du lite sjukdomshistorik så visst du kanske inte förväntas arbeta till 67-69 eller vad din riktålder för pension är, men du är ju liksom mitt i ditt yrkesliv, kör!

Enda jag tänker är att du behöver säkerställer att du har koll på ditt sgi-skydd, att det är extra viktigt om man vet med sig på förhand att man ligger i riskzonen för sjukskrivning.
3 år. 😅