Börja plugga vid 45?

Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!
Min dotter håller på och utbildar sig till hovslagare - hon har ett par klasskamrater som är i din ålder eller däromkring :) Det är aldrig försent - just do it! 💪
 
Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir).
Jag har kommit fram till att jag inte vet MEN jag vet vad jag brinner för. Hästar.
Jag är utbildad fysioterapeut på häst men har sneglat på att bli equiterapeut.

Frågan är om det ens är rimligt att börja på en yrkesutbildning vid snart 45 års ålder.
Med studielån och allt vad det innebär...

Jag vet ju inte ens hur kroppen kommer att må (mycket skador)eller om jag kommer att kunna jobba med det på heltid.
Hittills har jag haft min egna firma vid sidan av ett 100% anställdjobb (som jag trivs och är bra på).

Kan tillägga att jag är lite av en fegis(trygghetsknarkare). Och har häst/familj att ta hänsyn till.

Hjälp!
Hej! Vad kul att du funderar på studier! Om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att du kommer till en av våra digitala träffar (finns på vår hemsida datum och länkar) eller ringer/ mejlar vår antagning på yhantagning@nykoping.se eller 0155-45 70 60. De är väldigt hjälpsamma och kan svara på väldigt mycket av dina frågor :)

Mvh
Petronella, Campus Nyköping Equiterapeutiutbildning
 
Senast ändrad av en moderator:
Hur långt efter din cancerresa är du? Fick du cellgifter?

Här är jag knappt två månader sen sista behandling. Jag har velat så mycket och försökt snabba på återkomsten till livet men har fått backa pga dålig ork.

Ska ev gå en utb på distans, halvfart nästa år.

För mig är det mycket värt att ha grunden o tryggheten i min fasta anställning, om jag blir sjuk igen så har jag ändå det att falla tillbaka på. Jag kan gärna bolla vidare 🤗
 
Hur långt efter din cancerresa är du? Fick du cellgifter?

Här är jag knappt två månader sen sista behandling. Jag har velat så mycket och försökt snabba på återkomsten till livet men har fått backa pga dålig ork.

Ska ev gå en utb på distans, halvfart nästa år.

För mig är det mycket värt att ha grunden o tryggheten i min fasta anställning, om jag blir sjuk igen så har jag ändå det att falla tillbaka på. Jag kan gärna bolla vidare 🤗
Ja rubbet. Op, cyto och strålning. Blev klar i juni men jobbar ännu bara 75% (började på 50% i okt).
Låt det ta tid!! Det är tuff skit för kroppen att ta sig igenom!!
Det är ingen idé att pusha kroppen mer än nödvändigt utan den kommer igen i sin egen takt. Bara att acceptera. 😊

Ja det är ju just det, det är tryggt med en anställning... Ffa vid sjukdom.
 
Du bör ha rätt att ta tjänstledigt för studier så slipper du ge upp tryggheten av att ha ett fast jobb att falla tillbaka på. Arbetsgivaren har rätt att skjuta upp det en viss tid om arbetet kräver det. Du kan vara tjänstledig på deltid.

Jag tycker absolut du ska plugga om du har möjlighet. Livet är för kort för att inte jaga sina drömmar :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 908
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 854
Senast: Solstig
·
Skola & Jobb Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu...
2
Svar
20
· Visningar
1 965
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Hej! Jag sitter och velar om plugg/ jobb. Har en civilingenjörsexamen och jobbar inom det området nu men börjar inse att jag kanske...
2
Svar
23
· Visningar
3 814
Senast: tex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp