kiropraktikor Aj

D

Donne

Finns det någon här som har erferenhet av kiropraktikor, och om, har det förbättrat din ridning possitivt eller negativt.

Själv var jag på mitt första besök förra veckan pg av ryggskott. Det vissar sig då att jag har skolios, en S-formad ryggrad. Vilket inte är helt ovanligt hos människor, men jag hade en kraftig skolios och ansågs vara väldigt orörlig och stel:confused:, men känner mig inte orörlig eller stel. Så runt en tio behandlingar skulle jag behöva:crazy: Dyrt, och fruktansvärt obehagligt, speciellt när de knäcker till nacken. Hade jag inte sett stjärnor efter nack knäcket hade jag gett kiropratikorn en rak höger.

Sv: kiropraktikor Aj

Min kiropraktor har värmt min rygg dels med lampa och dels med nån salva (minns inte riktigt det var nog ett år sedan). Gjorde inte det minsta ont men det lät läskigt. Dyrt var det inte heller jag betalade 250:- :D

En duktig och seriös kiropraktor/naprapat/sjukgymnast eller vad man nu väljer att gå till kan göra väldigt stor skillnad i ridningen om man varit stel, låst eller sned. Jag brukar gå några gånger om året för att låsa upp mina låsningar och stelheter.

Jag tycker du ska vänta 2 veckor och sedan gå till en annan, t.ex. en naprapat och se vad den säger. En del mjölkar pengar genom att ordinera massa behandlingar. Så otroligt många som 10 stycken inom kort tid låter nästan osannolikt i mina öron. Kanske 2-3 behandlingar på några veckor men inte 10.

Jag gick hos kiropraktor i somras, för att jag vet att jag är "allmänt krokig" och ville veta om det var något han kunde göra något åt.. Första gången när han tittade o kände o klämde på mig skakade han bara på huvudet och sa "oj oj oj oj" :crazy: :p det var så mycket fel såå men han skulle kunna göra massor åt mig, men det skulle ta tid. Första gången lossade han på en spänning i nacken.. Skitläskigt, men det gjorde inte ont. Andra gången lossade han på samma spänning igen + att han rättade till mitt bäcken och några kotor i nacken. Tredje gången undrade han om jag hade märkt nån skillnad - jag svarade ärligt nej, an såg bekymrad ut, kände o klämde igen, kliade sig i huvudet, bad mig vänta en stund och försvann - ett par minuter senare kom han tillbaka och sa "tyvärr kan jag inte göra mer för dig, men gå till receptionen så får du pengarna tillbaka!"
Jag kände mig lite som ett hopplöst fall :angel: Men nu vet jag i alla fall att jag inte går/rider omkring med nån onödig låsning som hade varit lätt att åtgärda - nu vet jag att jag bara är hopplös! :p

har man allvarliga problem med rygg och nacke som det nu kanske visade sig vara i detta fallet så kan det krävas ca 10 behandlingar på en månad.
jag vet eftersom jag själv är i den sitsen. jag måste gå minst varannan vecka för att jag ska fungera.
har även haft ryggskott och då har jag gått 6ggr på 2veckor.
eller vid ett par tillfällen har det varit så illa att jag har vart tvungen att ta fler behnaldingar under en kortare period.
det hjälper verkligen och är det ENDA som hjälpt mig.
massage är bra men räcker itne hela vägen
naprapaten kvittade, räckte inte alls.
vanliga läkare ger en några tabletter och säger att man ska komma tillbaks om det itne går över....
det finns en anledning till varför det finns kiropraktorer.

synd att du inte bor i stockholm, där kunde jag rekommenderat 2 st suuuuperduktiga att gå till.

millispillis
Ja det är lite långt att åka till stockholm:angel:.

Kan tänka mig att det är viktigt att man får tag i en duktig person. Jag fick ett stort förtroende för denna personen. Hon förklarade väldigt noga vad som var fel. Och hon blev lite orolig över mig. Och hon sa att jag borde ha varit på besök för länge sedan.
Förutom skoliosen, har jag låsningar i ländrygg och axlar, hon förklarade något som jag inte minns, vilket gör att jag gått med ömande och trött rygg i ca 7år.
Det känns inte som om hon vill blåsa mig på pengar, hon ville jag skulle komma varannan dag i en vecka. Men det gick inte jag med på, dels har jag ett jobba att gå till, och som jag sa innan, det kostar.
Detta hade hon förståelse för.

Jag har själv ganska hyfsade problem med rygg och nacke, men jag behöver inte 10 ggr på några veckor för det. Det går liksom inte att få det att fungera med så mycket behandlingar utan att man har gått ett tag mellan och kroppen har vant sig vid den nya placeringen av t.ex. kotor som varit låsta. Enligt min sjukgymnast är det iaf så.
Är det riktigt illa på mig brukar jag få en tid inom 3 v. igen. Sedan efter den brukar jag få gå några månader innan jag kommer tillbaka om jag tycker det behövs själv. Och jag kan lova att han kliade sig i huvudet första gången jag var där och undrade om jag hade fått whiplash skada OCH slagit huvudet i hårt någon gång. För min nacke såg nästan missbildad ut då den var så himla krokig. Jag var ungefär det värsta han sett... :crazy:

Jag går hos en kiropraktor. Har gjort i mååånga år. Vill inte sluta. Han har gjort så otroligt mycket för mej när jag hade som ondast.

Så nu går jag där mest i förebyggande syfte.
Visst är det otäckt när han knäcker till men det gör ju inte ont och så gör det gott sedan.

Han upptäckte oxå att mina ben var olika långa därav ryggonda. :eek:

Så honom släpper jag aldrig även om det kostar. Jag får spara in på annat i stället. :bow:

Om du tror att han kan ha rätt om skoliosen så skulle jag gå till en läkare. Tror du inte på honom så behöver du inte behandlingen, gå till en annan kiropraktor eller låt bli att gå till någon alls. Skolios är inte så bra och jag tror inte det är någonting en kiropraktor kan åtgärda.

Låt absolut aldrig en kiropraktor knäcka din nacke, det finns två känsliga blodådror som går längs med nacken, knäcker man där kan de skadas, bitar från innerväggen lossna, och man kan råka ut för en blodpropp. Kiropraktorer kan vara riktigt farliga om de inte är försiktiga. Om din kiropraktor knäcker nacken är han kanske inte bra, jag tror till och med kiropraktorförbundet säger nej till det.

*kl*

Rättar mig själv när jag läste vad jag skrev... Kiropraktorn lossade en låsning i käken på¨mig - inte nacken :p

Jag går till naprapat hyfsat regelbundet. Jobbet har ett avtal med närmaste klinik, så de kommer till oss vissa tider varje vecka och man betalar bara 50kr/besök - that me like! :D

Jag har ett bäckenfel - bäckenet vrider sig framåt, och drar då med sig resten av ryggen. Benen blir olika långa, om det går långt emellan besöken kan det skilja 7cm :eek:, och hela jag blir rejält sned. Det märks både vid ridning och annat, jag kan inte stå rakt upp sas utan det ser ut som att jag lutar. Ryggraden dras ihop till ett kantigt s till formen. Dessutom får jag väldigt ont i muskler och senor, det drar liksom i dem.

Hur ont jag har efteråt och hur länge det varar, varierar ganska stort. Ibland känns det inte efteråt alls, ibland har jag träningsverk i hela ryggen i flera dagar.

Min naprapat (har två st, samma företag, men det är en av dem som oftast är hos oss på jobbet) lossar låsningar i bäcken, ryggrad (i mitt fall oftast korsryggen och ibland bröstryggen) nacke och axlar. Han är alltid tvungen att dra ut hela min ihopdragna ryggrad, det låter för jävligt... :angel:

Senast ändrad:

Håller med.
För länge sedan gick först jag o sedan dåvarande hund hos en kiropraktor.
Han vägrade behandla någon utav oss utan att först ha sett röntgenplåtarna.
En kiropraktor har knappast kompetens att ställa medicinska diagnoser.

Jag har märkt att jag suttit väldigt mycket år höger hela tiden när jag rider sedan ca 3 månader tillbaka (rider på ridskola 2 ggr/vecka). Jag gick till en kiropraktor som först tittade på mig bakifrån (jag hade bara underkläder på mig) fick sedan böja mig framåt (fasen det låter skitkonstigt när jag skriver så här.... :-P). Och bara av att titta på mig såg han att jag var sned från mitten av skulderbladen och ända ner i bäckenet! Jag hade även ont i musklerna i svanken på vänster sida. Jag hade ingen styrka i vänster sida (fick hålla upp benet och armen och så skulle jag hålla emot när han försökte trycka ner dem..) Vänster ben var 1 cm längre än höger!! Han knäckte i ryggen och två gånger i nacken, sedan var båda benen lika långa. Kom tillbaka efter två dagar för han ville kolla så att det inte hoppat tillbaka, men det krävdes ytterligare en knäckning i nacken och ryggen för att bli bra. Nu kan jag gå långre stäckor utan att få ont i ryggen. Fast jag måste bygga upp musklerna i ryggen igen, nu när det är rakt.

Skolios är vad jag vet inte behandlingsbart enbart med kiropraktor/naprapat, utan i många fall behövs en korsett för att stabilisera. Skolios innebär inte enbart S-formad ryggrad (vilket jag också får - pga mitt bäcken. Har även skolios men endast ett par grader, det påverkar inte min ryggs övriga skick) utan också vriden ryggrad, sas. Enligt en läkare jag pratat med, går det i vissa fall att operera för att ordna upp det, men det görs endast om det behövs.
Skolois kan kännas om man vet vad man känner efter, av både läkare och kiropraktor/naprapat, men för att få det definitivt konstaterat (vid misstanke om allvarligt fall) bör nog ryggen röntgas.

Jag har märkt att jag suttit väldigt mycket år höger hela tiden när jag rider sedan ca 3 månader tillbaka (rider på ridskola 2 ggr/vecka). Jag gick till en kiropraktor som först tittade på mig bakifrån (jag hade bara underkläder på mig) fick sedan böja mig framåt (fasen det låter skitkonstigt när jag skriver så här.... :-P). Och bara av att titta på mig såg han att jag var sned från mitten av skulderbladen och ända ner i bäckenet! Jag hade även ont i musklerna i svanken på vänster sida. Jag hade ingen styrka i vänster sida (fick hålla upp benet och armen och så skulle jag hålla emot när han försökte trycka ner dem..) Vänster ben var 1 cm längre än höger!! Han knäckte i ryggen och två gånger i nacken, sedan var båda benen lika långa. Kom tillbaka efter två dagar för han ville kolla så att det inte hoppat tillbaka, men det krävdes ytterligare en knäckning i nacken och ryggen för att bli bra. Nu kan jag gå långre stäckor utan att få ont i ryggen. Fast jag måste bygga upp musklerna i ryggen igen, nu när det är rakt.

Jag passar på att påpeka att olikhet i benen (olika långa ben) skall kontrolleras liggande. När man står upp finns alltid risken att man balanserar/kompenserar upp, omedvetet, och resultatet av det blir att ögat luras.
Min naprapat blev vansinnig på min skolläkare på högstadiet - hon kontrollerade ryggen stående och i varenda journal som skolan har på mig står det att min rygg är 100% felfri :crazy: :mad:.

Bygg upp musklerna i rygg & mage. Magmusklerna hjälper till att stabilisera ryggen. Jag skulle också råda till att fortsätta gå till kiropraktor, iaf ett par gånger/år och kontrollera då det kan börja halka tillbaka och då är det ju bättre att få det fixat innan det går långt.

Har suttit här och läst allas svar.
Vissa negativa andra possitiva om kiropraktorer. Så nu vet jag verkligen inte om jag ska fortsätta med behandlingen. Kanske borde jag gå och röntga ryggen, och få den kollad ordentligt.
Och nu efter första behandlingen har jag ont på ställe jag aldrig haft förut.
Och jag är glad över att få många svar, som sagt detta är helt nytt för mig.

Jag går hos en regelbundet, annars skulle inte jag fungera övh. Min är också rätt dyr, med jag tycker att det är värt det. Det underlättar min ridning enormt efter, för annars kan jag inte en räta upp mig, och sitter och viker mig i ena sidan. Jag är sne och vriden lite här och var. ;)

Om jag var du skulle jag gå och röntga ryggen, sen ev. prova en ny kiropraktor och höra vad den säger. Jag har gått hos flera olika men nu har jag hittat en jag trivs med! :)

Jag har haft problem med nedre delen av ryggen i många år och vant mig vid det, men när det började påverka min ridning (:p:o) så kände jag att det var dags att ta tag i det igen! Har gått både till sjukgymnast och massör utan riktig effekt. En kollega rekommenderade en kiropraktor och vilken skillnad det har gjort! Mitt högra ben var, pga vridning i höften, kortare! Redan efter första besöket kände jag mig bättre och när jag kom dit för min tredje behandling var mina ben lika långa:)

Jag kommer gå dit igen och kanske måste jag underhålla det med behandlingar, men jag är så nöjd med resultatet!

Min kiropraktor tar 450kr/behandling.

En kiropraktor kan inte räta till din skolios. Det är nog isf bara stelheten han behandlar.

Jag går regelbundet hos en kille som är kiropraktor och sjukgymnast. Hos honom behövs inga 10 ggr för att få upp rörligheten om man inte som jag har nervskador(whiplash med mkt nervskador) som gör att min kropp går tillbaks i spänning av sig själv och då låser sig. Som vanlig person som bara har ett spänningsproblem eller låsningar så tar det en eller två ggr innan man blir bra.

Tror vissa lägger på x antal besök extra för att trygga den egna kassan. Alt är de helt enkelt dåliga behandlare.;)

Som chaaliaejh skriver så har jag samma bekymmer , har svårt att räta upp mig och viker mig i sidan.

Hon jag går till, har jag fått reda på genom andra ryttare, som är jättenöjda.

Jag ringde faktiskt upp henne igår, och frågade om det verkligen behövdes tio gånger.
Till svar fick jag
- det är inte säkert att det behövs så många, men dina späningar måste lossna, och eftersom du gått så länge, så säger jag hellre att fler behövs. Och sen beror det på hur din kropp reagerar på behandlingen.

Och skulle jag haft enorm skolios skulle hon väl ha skickat mig vidare, skulle något hända mig, har hon gjort sig skyldig till tjänstefel...Eller?

En behandling går på 350kr.

Men nu när jag skrivit detta så ska jag ringa till en läkare och höra vad han säger.
Kanske kan ha ge mig remiss till röntgen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka