kiropraktikor Aj

Sv: kiropraktikor Aj

Varifrån kommer den luften?

Förstod att du skulle reagera så - därav min gardering

Det där med handlflatorna var bra tycker jag

det jag kan tänka med min fantasi är att en led som ligger utanför dess neutralläge kan hamna i en situation pga av muskelspänning att det blri för tight mellan ledytorna där

Manipulationen lättar på det så ledvätskan kan smörja igen

med det tänkesättet så förebygger naprapat och kiropaktor artros?

De fall jag sett av artros i leder har inte varit symmetriska. men jag har bara sett häst så jag vet inte

Om inte annat överdrivna pålagringar?

På häst igen - ytterlägen är inte bra

Ytterlägen är egentligen fel ord. ickeneutral lägen låter konstigt

I alla fall - jag är ju hovis - där strävarman efter att hästen skal belasta sina leder i som Coari kalalr dess styvaste rikning och som jag skulel formulera mitt i lden. Allt det måste ju ha en orsak

Och skoningen påverkar ju underifrån, men muskelspänningar i kroppen

om du kan tänka utanför ortopedlådan?

Senast ändrad:

Låter som en bra och klok naprapat!

Ha ha!

När jag valde naprapat ringde jag runt och ställde lite frågor utifrån vad du brukar skriva om "alternativ anatomi". Denne gav vad jag bedömde som de korrekta svaren, och jag litar faktiskt på honom.

Knakandet i nacken är förfärligt skrämmande, men gör inte ont alls och jag litar helt på att han inte skadar mig.

Vad är det för skillnad på alla sorts -pater? Hur vet man vem som är rätt att gå till? Det finns ju så mycket olika, allt från sjukgymnast till osteopat, naprapat eller kiropraktor.

Jag har fortfarande inte gjort något åt min höft som jag misstänker är lite sned. Jag tror kanske att det beror på muskulaturen, men vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Har försökt strecha, men jag tycker inte att jag kommer åt det riktigt. Har funderat länge på om jag ska kolla upp det, så man iaf får konstaterat vad det är för fel och vad jag kan göra åt det. Men vet inte vart man ska vända sig i så fall.

Hur vet man vad man ska gå till för person?

Artros har inte med ledvätskan att göra. Den behöver inte heller vara bilateral.

Jag tänker ofta utanför många olika lådor, men kan för den sakens skull inte bortse från de kunskaper jag har.

Jag skrev lite slarvigt, givetvis kollade han benen när jag låg ner! Sen när jag ställde mig upp kände jag "båda fötterna" innan har jag haft mer vikt på ena benet.
Har du några förslag på rygg/magövningar som man kan göra hemma?

Situp t.ex. Är det för jobbigt (jag t.ex. har förmåga att spänna nacken istället :grin:) kan man lägga upp benen lite.

Artros har inte med ledvätskan att göra. Den behöver inte heller vara bilateral.

Jag tänker ofta utanför många olika lådor, men kan för den sakens skull inte bortse från de kunskaper jag har.

Men ledvätskan smörjer ju leden

Artros är förslitning i leden

ser du inget samband?

Ett gångjärn börjar gnissla när det tappar smorning gnisslet uppstår när ytorna börjar gnaga mot varandra

Vad är det för skillnad på alla sorts -pater? Hur vet man vem som är rätt att gå till? Det finns ju så mycket olika, allt från sjukgymnast till osteopat, naprapat eller kiropraktor.

Nu ställer du frågan till mig, men jag vet inte alls.

Osteopat, vet jag inte vad det är. Osteo... har med skelettet att göra, det är allt jag vet. En kompis är arkeosteolog, men jag ville bli behandlad innan jag blir av intresse för arkeologer. ;)

Sjukgymnast hade det tagit längre tid att komma till och jag hade haft svårare att välja tiderna efter mitt eget schema. Annars är jag övertygad om att en sådan hade kunnat hjälpa mig.

När jag ringde runt pratade jag med både naprapater och kiropraktorer, då jag inhämtat att båda yrkesgrupperna hjälper folk med samma problem som jag. Att det blev en naprapat berodde på att han var den förste som svarade rätt på mina frågor (alltså inte alltför förblindad av nyandlighet för att jag skulle våga anförtro honom min rygg, jag vill inte ha förklaringar som "låter logiska", jag vill att behandlaren kan) och att hans mottagning ligger bra till geografiskt.

Mitt förstaval skulle annars generellt sett vara en sjukgymnast.

Ber om ursäkt, det skulle såklart varit ett knapplån. Men nu fick jag ju lite info ändå. Tack så mycket.

Får man fråga vad det var för frågor du ställde? Är medveten om att det är en hel del hoku pokus inblandat. En gubbe här i stan sysslar enligt hemsidan både med kiropraktik och healing. Och man får välja om man vill ha ett paket med det ena eller andra eller blandat.

Det var det som fick mig att rygga tillbaka första gången jag ville kolla upp mig, sen dess har det inte blivit av.

Om du går på nåt gym så be dem hjälpa dig med övningar. Situps är bra komplement till att stärka rygg och mage, men de stärker ju mest de yttre musklerna. Jag gissar att du behöver träna de inre musklerna som är de som hjälper hållningen mest.

Pilates och yoga är bra träning för att komma åt även de inre. Det kan man ju göra hemma också, finns träningsdvd man kan komma över billigt. Men det är ju viktigt att göra det på rätt sätt. Jag har inte testat det så mycket (bara poweryoga) men jag tyckte det var svårt i början att komma in i hur man skulle röra sig och så. Någon cm hit eller dit gör stor skillnad.

Ja, jag hade ju vad jag snappat upp av CillaW som vägledning.

Jag bad dem berätta om behandlingen. Pratade de om att rätta till ryggrad/kotor/bäcken osv, tackade jag för mig. Eftersom detta kräver att en flodhäst attackerar mig, och det ville jag slippa. :D Dvs, det är "alternativ anatomi". Man kan inte göra sådant.

Och även priset och antalet behandlingstillfällen. Billigt, var inte viktigast, men få tillfällen är ju att föredra. Jag hade hört talas om att det där med att kroppen blir "beroende" av behandlingen om man upprepar den för ofta.

Någon pratade om att "balansera mina energier", och då tackade jag för mig. Dit kan nog healing räknas.

När någon lät vettig frågade jag istället om de "flyttar kotor" eller något liknande i vaga ordalag utan att röja vad jag tänkte om det. När han då förklarade att det inte går (vilket jag alltså redan visste) så slog jag till. En del av dem är medlemmar av något förbund, vilket min är. Jag tror inte att det är en garanti, men antagligen heller ingen nackdel.

Hade jag fått dåligt intryck när jag kom till kliniken, hade jag vänt om. Tex om det framstått som väldigt nyandligt.

Men ledvätskan smörjer ju leden

Artros är förslitning i leden

ser du inget samband?

Ett gångjärn börjar gnissla när det tappar smorning gnisslet uppstår när ytorna börjar gnaga mot varandra

Det fungerar inte så.
Artros är inte att leden blir sliten även om det sägs så "i folkmun". Det är en sjukdom i brosket, och det har ingenting med mängden ledvätska att göra.

Enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

susan ang inlägg 58.
Var det frågor till mig??:angel:.
Jag avskydde knäckandet med nacken, ljudet var nog det som skrämde mig mest. Kändes som om huvudet skulle snurra ett varv.
Men nu är det slut på knakandet av nacken.

Jag ska fråga min kiropraktokor om ljudet igen.
Ska jag ställa några andra frågor:banana:, får ta med mig papper och penna.

Men annars känner jag mig faktiskt bättre, har inte lika ont under dagarna, så förhoppningsvis är det på rätt väg.
Har fått övningar som jag ska göra, bla strecha musklerna.
Är fortfarande spänd i höger sida, men inte lika mycket som sist.

Har även pratat med en läkare om min kiropraktikor och han sa att jag kunde vara lugn. Han visste vem hon var.

Men varför går man först dit, och sen börjar man undra och kolla upp saken.

Jag har då lärt mig av detta, att först kolla upp med läkare, och därigenom bli lotsad till en duktig kiropraktikor, naprapat eller vad som nu anses behövas.

*knapplån*

Lite OT men jag ställer frågan i alla fall, då ni verkar ha bra koll på ämnet:

Finns det något bra sätt att kolla om man har "stark/svag" rygg?

Anledningen till att jag frågar är att jag har haft problem med ryggen i drygt ett år, efter att ha ramlat av en häst. Har varit till kiropraktor flera gånger, men det onda kommer tillbaka efter någon/några veckor.

Idag fick jag i alla fall tummen ur och ringde vårdcentralen. Det var en trött och oengagerad stackars sjuksyster som svarade, rekomenderade starkare värktabletter och sa "Du kanske har en svag rygg?"

Rent spontant tänker jag Nej, jag har ingen svag rygg. Har hållit igång och ridit/varit i stall i ca 13 år och aldrig tidigare haft problem med ryggen.

Men så börjar man ju fundera, så jag testade lite nyss. 50 situps och 50 rygglyft, inga problem. Nu förstår jag att det här inte var ett säkert "kvitto" på hur starka ryggmusklerna är, men i alla fall, hur vet man att man har en bra rygg?

Jag har *dålig rygg* haft mer eller mindre hela mitt liv, (tack mamma:grin:) nu har jag ett utläkt (förhoppningsvis) diskbråck L4L5, funkar bra nu.
För 3 v sedan skulle vi lasta en *tok* som slet i min arm så jag fick en skaplig låsning, har nu varit hos naprapat och han masserar ju först med salva så man blir varm/uppvärmd innan han knäcker...tycker det är skönt och obehagligt på samma gång...efter första behandlingen var jag mkt bättre var andra gången i dag och ska tillbaka om 2 v. Jag tycker det gör nytta!!
Han tar 300kr det är det banne mig värt:idea:
majeld

Själv går jag hos en kinesisk läkare, använder sig av massage i olika former, tuina massage, brotrampning, kiropraktik när kroppen tillåter en sådan behandling samt akupunktur med ström.
För mig funkar det, mina skador kan ingen bota så krasst är det men jag är glad om jag kan få lindring när det är som värst och det får jag.:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka