Sv: kiropraktikor Aj
En snedhet kan man inte behandla bara med att knäcka hit och dit enligt min erfarenhet, baserat på både kiropraktik på mig själv och på hästar. När ngt blir snett påverkas muskler, ligament, mao hela kroppen och det krävs både stretching och ommuskling för att få bukt med de flesta problem. Jag har själv sned höft och har gått hos kiro. Men så fort jag gick o la mig drogs allt tillbaka igen efter som att mina muskler numera anpassat sig efter den sneda höften istället för den raka och därmed drar tillbaka hela paketet så fort dom får möjlighet. Fullständigt logiskt. Så nu har jag istället, med hjälp av friskvårdsterapeit, hittat en rad stretchövningar som jag stretchar höften med, samt använder jag min ridning för att försöka fokusera på att slappna av i höften och jobba liksidigt. Tack vare stretchingen, som jag måste göra dagligen, så blev jag mkt bättre på bara ett par dagar (men jag måste stretcha ändå för att det inte ska gå tillbaka pga att jag är snedmusklad än).
Jag kan säga att min ridning absolut blivit förbättrad sen jag började med detta.