Kiropraktor

Shettisar

Trådstartare
Jag ska ta ut en kiropraktor men först efter att hästen är färdig medicinerad.
Jag är lite nyfiken på vad de gör,hur de går till väga och om de får komma ut flera gånger samt kostnader? :confused: :D
 
Min häst har varit till två kiropraktorer som jobbade två olika sätt.

Den förste fick jag inget förtroende för trots att jättemånga rekommenderade honom, det var väl mest på det personliga planet men jag tycket inte heller så mycket om sättet han arbetade på. Han tog 500 kr/gång.

Sen fick jag höra talas om en annan kiropraktor som också många rekommenderade så jag bokade tid hos honom och där känner jag att det stämmer. Jag fick dessutom bättre resultat med denne kiropraktor. Min häst är också lugnare med kiropraktor nr två än med nr ett. Han tar 500 kr första gången och sen 300 kr/gång.

Med detta vill jag bara säga att bara för att "alla" rekommenderar en kiropraktor är det inte säkert att det stämmer för dig och din häst och då är det bara att leta vidare. Kiropraktorn behöver inte vara dålig för det! Det handlar ju om mycket pengar och man vill ju känna att man får det man betalar för...

Lycka till!
 
Tar reda på sjukdomshistoria, vill gärna veta allt som hästen varit med omför att kunna skapa sig en bild, vill att hästen först ska vara utredd av vet.vid behov. Det ultimata, att vet. rek. kiropraktern.

Går igenom hela hästen från topp till tå, tittar på rörelsemönstret, känner igenom alla leder, kollar rörelsen i dessa, känner på muskler och senor, konstaterar vad problemet är och behandlar utifrån det, en terapeut jobbar inte som en annan, alla gör olika.

Vissa kollar all utrustning också, samt, tar reda på hur ryttaren mår i sin kropp, (Om hästen nu är riden) frågar vilka problem ryttaren har vid ridning för att kunna få fram ännu mer, rekommenderar ryttaren vidare till Osteopat vid behov, då det inte är lönt att "bara" behandla en del av ekipaget.

Tja...ungefär så gör vi, har säkert glömt något i morgonsvamlet.

Var noga med att fråga så att terapeuten har en helhetsbild, hör om fler och fler som endast behandlar bäcken ELLER nacke, tyvärr funkar inte det i längden, man måste behandla HELA hästen.
 
Min häst har blivit kollad av en kiropraktor nu i höst. Hon tog 500kr, för ca 1 timmes behandling. Hon gick igenom hästen, masserade, böjde och strechade, samt lite laserbehandling på ryggen.
Jag fick många tips på hur jag skulle göra för att öka rörligheten i leder och på vilka sätta jag skulle massera där hon var stel för att öka cirkulationen. Dessutom fick jag en "friskhetsdeklaration", vilket gjorde mig som nybliven hästägare lugn!! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
23
· Visningar
575
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: Ramona
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp