Kissar inne - varför

S

Sveipur

Har aldrig varit inne på kattforumet förut, men nu är jag bekymrad för min katt.

Har en kastrerad hankatt på knappt åtta år som är en blandning norsk skogskatt/bondkatt. Han är oerhört harmonisk, har aldrig varit sjuk och har levt hela sitt liv på landet.

Kommer in i huset på morgonen när vi vaknar och är inne tills vi går och lägger oss. Är även ute en kort sväng tidigare under kvällen för att göra sina behov.

På senare tid har vi upptäckt att han kissat inne flera gånger och detta har aldrig skett tidigare, så jag blir förstås orolig för om han är sjuk. Någon som vet vad det kan bero på?
 
Kastrerade hankatter kan ofta få problem m njurarna. Sök veterinär.
Ett annat alternativ är att han börjat märka revir, har det blivit några nya familjemedlemmar - katter,barn,pojkvän eller annat som han kan reagera på.
 
*håller med* alla möjliga konstiga förändringar kan göra att de börjar med sånt där.. både sjukdom, nya familjemedlemmar, bortflyttade familjemedlemmar, nya möbler, annan mat och annan kattsand kan göra att de blir irriterade och vill visa sitt missnöje..
Men ta ett besök hos vet. först och främst!
 
Allt är som vanligt -inget har förändrats i hans miljö. Däremot har han verkat lite låg den senaste tiden, så jag har själv haft lite misstanke om att det är något med njurarna (har hört att detta är ganska vanligt?)

Jo, visst ska vi ta honom till en veterinär, men det är alltid intressant att veta vad andra har för erfarenheter.
 
Kolla upp det fort isf. Både njursvikt och stenar kräver behandling fort, för att inte få allvarliga konsekvenser.

Om det verkar som om han försöker kissa men det inte kommer något måste ni in DIREKT, då har han fått urinstopp, och det är MYCKET allvarligt.

Hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Börjar med att skriva att hunden ska till veterinär vid lunch idag för detta. Vår kastrerade hanhund på dryga 2,5 år har helt...
Svar
7
· Visningar
1 305
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 891
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 219
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp