Kissar inomhus?

CillaW

Trådstartare
Jag har tagit hand om två små honkatter, nu ett år gamla. De är kastrerade sedan några månader tillbaka.
Hemma fanns redan fyra andra katter. De kommer bra överens nu.

Mitt problem är att de två små kissar i soffan, på mattan... små skvättar. Trots närhet till kattlåda.

Vad gör man? Det är lite jobbigt att hela tiden lägga nya filtar i soffan....

Sv: Kissar inomhus?

Hejsan!
Köpte själv en ny hona på 9 månader för 2 veckor sedan.....fertil....
Hon kissade och bajsade i vardagsrummet istället för i lådan, (vi har fler katter)

Tillslut fick hom vara en dag i badrummet med en helt ren egen låda och jag vet inte vad som hänt men en dag senare satte hon sig i de andras låda och gjorde bägge delar, gissa om jag blev glad? jag tänkte ett tag att henne kan vi inte behålla om det ska vara så här....

Det var min lösning,,, hoppas innerligt att det går bra för dig!

Uppdatering...

Det var till slut bara den ena katten som kissade i soffan.

Hon fick två kurer mot urinvägsinfektion utan effekt, sedan började hon kissa rött och hon är nu opererad för urinsten. Hade en Bafucin-stor sten i blåsan (och det är en liiiten katt, 2,7 kg).

Och nu är det frid och fröjd.

nu känner jag mig urdum men kan det vara ett tecken på urinsten om dom plötsligt börjar kissa inne?

Har en vuxen honkatt som alltid varit duktig att gå på lådan. I februari fick vi hem en tredje katt (kattunge) och alla tre var som vanligt på lådan. För några veckor sedan började den äldsta katten att kissa inne på kläder som låg på golvet, sen överkast och nu i går i dotterns säng. Jag funderade på om det var protest men hon sover själv i den sängen så det verkar lite konstigt. Om det är ett tecken på urinsten så kan det ju vara värt att undersöka!

Ja, visst kan det det. Kiss utanför lådan är inte sällan tecken på urinvägsproblem. Så det är inte fel att börja kolla i den änden.

Borde hon uppvisa några andra symptom? Hon är sitt vanliga buttra jag och i morse busade hon som hon ibland gör. Hon verkar inte sjuk alls på något vis.
Jag ska ringa vetrinären i veckan. Problemet är att hon är en fd vildkatt och inte allt för glad i att bli hanterad så hon måste nog sövas inför vetrinärundersökningen.

Vet inte. Svårigheter när hon ska kissa är det enda jag kan komma på. Alltså att hon trycker på men att inget kommer, alt att det gör ont när hon kissar.

hon kissar alltid i skymundan (fd vildkatt som bl a blivit skjuten på så hon har lite svårt att lita på människor) Vi får helt enkelt ta kontakt med en vetrinär....

Någon av katterna har haft ljust blod i avföringen några få gånger - kanske det har med saken att göra. Tyvärr vet jag inte vem det är.

Katter gör ofta allt de kan för att dölja att de är sjuka, så det är absolut värt att kolla upp hos vet innan man börjar laborera med protestkissande.

jo dom brukar ju vara det (förutom min gamla hankatt som är döende när han blivit riven och tappat lite pälsstrån). Tack för era svar iaf!!

Kan vara att du har förändrat nåt i hemmet som tex ommöblering eller flytt? Katter är ju vanedjur och gillar inte förändringar.

Det kan också vara så att de inte vill gå på samma låda. Prova att kanske skaffa en varsin låda. Vet katterna att lådan finns där?

Vi har nu tre lådor och alla används flitigt. I samband med att kattungen kom hem byggde vi även upp vår säng (vi bor relativt trångt). Ibland får jag en känsla av att hon är sur pga det. Hon hoppas ogärna upp allt för högt upp och nu kommer hon inte upp och kan gosa. Hon är en mycket speciell dam för övrigt...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 103
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
340
Senast: MJLee
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
559
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31