Kissar ofta

Iddefixen

Trådstartare
Hej på er!

Vår 4 mån valp har börjat kissa ofta. Han har varit risig i magen ngn vecka, men det borde väl inte hänga ihop? Har funderat på om det är puberteten som närmar sig.

När börjar de bli könsmogna? och hur beter de sig då? (bortsett från att de jagar löptikar)

Ang. magen så har han käkat ris och köttfärs i två dagar utan att bli bättre? Någon som vet om det finns mag och tarmbakterier att ge hundar?
Är så oolig att det ska vara något kroniskt.
 
Det kan mycket väl vara urinvägsinfektion. Det kollas lätt upp hos vet. Två dagar är heller inte mycket för att få ordning på en orolig mage. I normala fall rekommenderar man att svälta hunden ett par dagar för att sedan ge dietmat som kokt ris och fisk, men valpar ska inte svältas. Ge mild mat såsom ris och fisk och se till att få i valpen vätska om den har diarre. Diarre som valp är dessutom bäst att kolla upp hos vet.

Könsmognaden inträder inte förrän hunden börjar närma sig året och sällan tidigare än sju månaders ålder. Det tydligaste tecknet är ju att de börjar visa intresse för tikar, men också att de blir lite spökiga, ska spänna sig, växlar mellan att vara stor och stark och mammas lille pojke. De kan glömma allt de tidigare lärt sig och gå från ängel till djävul på en sekund. Precis som de flesta tonråingar blir de lite snurriga och bänga i bollen.
 
Precis som de flesta tonråingar blir de lite snurriga och bänga i bollen.
:rofl:
Jag vet precis vad du menar, jag har både sambons tonårsson och dotter och tonårshund hemma så jag vet. ;)
 
Ringde vet. nu på morgonen. Jag ska komma dit och få en pasta med tarmbakterier. De brukar bli bra på direkten sa han. Håller tummarna för att det ska gå vägen! Kissandet hade han inget att säga om. Så där är jag nollställd fortfarande.
Brukar de ha ont (gny) när de kissar om det är urinvägsinfektion?
 
De behöver inte ha ont och gny. Men de kan ha det.

Säkraste tecknet är ju att de kissar lite men jätteofta. Jag tycker att man kan se att de har ett annat kissbeteende när de har UI. De kan stå och försöka att kissa men det kommer ingenting och de gör det flera gånger. Ibland kan de till och med kissa blod. Vissa hundar kan inte kissa allt och de har jätteont. Så det är lite olika från hund till hund.

Mina valpar har utan att vara sjuka kissat som f*n i den åldern. Så det är svårt utan att se hunden att avgöra om den kissar mycket eller ej :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 169
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 116
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej Har en mops på 8 år som varit risig till och från i tre veckor. Han åt från början hills metabolic, kastrerad och lite mullig...
Svar
1
· Visningar
612
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 968
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp