Kissfråga...

tipex

Trådstartare
Har lagt märke till att min valacks kiss tenderar att bli mörkare när han nästan kissat klart. Först är det ja orangegult sen kommer lite mörkare lite snabbt, sedan blir det orangegult igen för att avslutas med mycket mörkare. Ser ut som om han klämmer ut det absolut sista i blåsan och att det av ngn anledning skulle vara mörkare! Har någon annan varit med om detta fenomen!
Man blir ju lite fundersam då man inte har ngn koll på urinvägsinf. eller liknande hos hästar!
 
Hästar har sällan urinvägsinfektioner, men om så sker kan jag garantera att du märker det på lukten.
 
Det luktar inte värre än normalt, men jag kan ju inte påstå att "friskt" kiss luktar godis heller!
Har tänkt på om det kanske skulle kunna hänga ihop med hans otroligt smutsiga "snabel"! Brukar försöka få tillgång till den ibland för att ta bort de värsta lagren skit, har tidigare sett konstigt ut vid urinöppningen. Men nu ser det normalt ut!
 
När du går in i stallet och håller för näsan, ögonen kan också rinna rätt rejält. Då har du en tänkbar infektion i urinvägarna, vissa valacker behöver ha hjälp med rengöring av snabeln och andra inte.

Blir det grisigt, gör rent så slipper han i vart fall en sk förhudsinfektion. :p
 
Blä vad "gojset" i snabeln lukar äckel...gummihandskar rekommenderas! (det är inte roligt att peta naglarna efteråt :crazy:)
 
Ju mörkare urin är.. ju mer koncentrerad är den, dvs mera outspädd.. beror ofta på att hästarna dricker för lite spec. nu på vintern!

Länk till en tråd om detta HÄR! :)

Det orangefärgade kisset har spätts ut av vatten och det mörka på slutet är nog det sista som kanske ligger på botten i blåsan (koncentr.) just vid kisstillfället.. tror jag, utan att vara varken veterinär eller nån expert :o
 
Tack för ditt svar det låter ju faktiskt rimligt!
Sökte bland gamla trådar innan om kiss men tyckte inte det stämde in på min pålle, han kissar ju faktiskt inte rött! Inget rött i snön eller nåt sånt, utan bara att det mörknar på slutet precis vid kisse tillfället!
Kanske bara jag som studerar min häst så hm "ingående" i allt han tar sig för, inget undgår mattes lupp... :o
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
801
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp