Kissproblem!

S

smartie

Väcktes av vovven TIDIGT i morse, vilket aldrig någonsin inträffar annars, då han hör till den morgontrötta typen. Förstod att det var kris, förmodligen i magen och vi skyndade oss ut. Men nej, rakt fram till en buske och kissade, eller snarare droppade lääääänge, säkert 4-5 minuter, Var tvungen att böja mig ner o kolla imellanåt, men jo, dropp, dropp. :confused: Aldrig varit med om tidigare. Gick en rejäl kvällspromenad igårkväll vid 22.30, så han var ordentligt rastad. Detta "dropp-kissande" upprepades vid ytterligare två tillfällen under promenaden fast inte lika länge. Kan det vara löp-tikar i närheten? En veterinär sa en gång att hanar kan få svårt att kissa då, för att prostatan blir lite svullen o klämmer runt urinröret!?! Vovven verkar glad o opåverkad annars.

Vid vår vanliga morgonpromenad två timmar senare gick det bättre med kissandet - en riktig stråle.

Jag lade också märke till häromdagen att han "klapprade tänder" under promenaden efter att ha luktat på ett ställe. Är inte det också relaterat till doften av löptik?

Bör jag kasta mig över telefonen och ringa veterinären eller känner någon igen detta beteende? Han är tre år och jag har som sagt aldrig sett detta tidigare.
 
Så beter sig "våra" labbe hanar. Klapprar tänder och "skvätter" lite här och var när det är löptikar i farten. :smirk:
 
Det påminner om min vovves symptom när han hade urinsten. Grus kan samlas i urinröret och göra att de inte får ut allt på en gång....det kan även ligga och irritera i blåsan.
Han hundar som är ute o badar eller blir kalla kan även få urinvägsinfektion.
Jag skulle kontakta min veterinär om jag var du. de kan ta prover på morgonurinen och kolla så allt är som det ska.

Mvh//Wera
 
Måste instämma med Wera. Tror inte att det är relaterat till löptikar. Då skulle han inte ha stått så länge och "smådroppat". Nej det verkar mer som en eventuell urinvägsinfektion...
Om problemet inte uppkommer något mer inom de närmaste dygnen så skulle jag nog inte göra något, men om det uppkommer 1 ggr till så måste du nog uppsöka veterinär. Försök och se om hans urin har "normal" färg.
 
Jo, jag är väl inne på den strategin. Urinen var inte mörk, det såg jag. Och som sagt på vanliga morgonpromenaden lite senare så kissade han mer som vanligt. Men jag har också funderat på urinsten - då blir det operation va
:cry:?
 
Jo, jag är väl inne på den strategin. Urinen var inte mörk, det såg jag. Och som sagt på vanliga morgonpromenaden lite senare så kissade han mer som vanligt. Men jag har också funderat på urinsten - då blir det operation va
:cry:?
 
Jo, jag är väl inne på den strategin. Urinen var inte mörk, det såg jag. Och som sagt på vanliga morgonpromenaden lite senare så kissade han mer som vanligt. Men jag har också funderat på urinsten - då blir det operation va
:cry:?
 
[Hur tar man förresten urinprov på hund]
Man jagar sin vovve med en burk.....har man en liten hund så kan det se kul ut :D.
När de kollar urinen vill de helst ha första urinen efter natten....då de kan mäta bakterier och vissa ämnen lättare.

Lycka till med vovven/Wera
 
Glömde säga att man ser oftast inte någon skillnad själv på urinen, om den inte skulle vara blodblandad.
/Wera
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 280
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Mor o far fick ta bort sin cavalier i november pga ngn form av hastig blodcancer. Sorgen var stor och sökandet på olika säljsidor pågick...
2
Svar
24
· Visningar
2 627
Hundhälsa Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns...
2
Svar
25
· Visningar
2 978
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp