Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Ptja. Dressyr är ju ett lydnadsmoment så att låta den göra precis vad den känner för under dressyrprogrammet är ju en brist i lydnad.
Min hund får klia sig precis när han vill - men inte mitt i ett lydnadsprogram. Han är ingen robot och har rätt fri uppfostran i övrigt, men jobbar man så jobbar man.
Men bestraffar du hunden om hunden gör det?
Jag tänker att det är en sak att inte uppmuntra det och uppmuntra att hunden börjar med det hade bett om från början. Tillskillnad från hästträning där man oftast använder negativ förstärkning och indirekt straffar hästen för det fel den gör.
Skillnaden är gigantisk om du frågar mig.
 
Men bestraffar du hunden om hunden gör det?
Jag tänker att det är en sak att inte uppmuntra det och uppmuntra att hunden börjar med det hade bett om från början. Tillskillnad från hästträning där man oftast använder negativ förstärkning och indirekt straffar hästen för det fel den gör.
Skillnaden är gigantisk om du frågar mig.
Ja, jag korrigerar om han gör något han inte får. Jag tror inte på att ignorera saker för att släcks beteenden.
 
Ja, jag korrigerar om han gör något han inte får. Jag tror inte på att ignorera saker för att släcks beteenden.
Fast du har ju inte något bett i hundens mun och rycker i den, använder ett spö eller kickar den i sidorna när du korrigerar ... antar jag? 😅

Menar bara att det är skillnad på fysisk korrigering och annan korrigering, men jag känner iofs inte till hur du korrigerar din hund (stycket ovan ska läsas med lite ironi).
 
Men ingen menade väl regelrätt inlagd paus i programmen? Utan just att behöver hästen stanna och klia sig så får den göra det?
Åh herregud vad du är besatt av att hästen ska utföra det du vill vid exakt den tidpunkt som du vill att den ska göra det?

Inser du inte att man faktiskt kan låta hästen klia sig när den vill klia sig utan att låta det dra ner prestationen i momentet innan eller momentet efter? Nä, i dressyr ska hästar vara robotar som bara utför de uppgifter vi ger dem utan att få ha egna åsikter eller ens klia sig när det kliar. Jag är så trött på den synen på hästar!
Alltså, min häst får inte klia sig med träns på överhuvudtaget. Det betyder inte att jag tänker på henne som en robot..
Behöver hon bajsa under ridning så är det fritt fram - sålänge hon samtidigt fortsätter med övningen. Hästar får bajsa under dressyrprogram, men de får inte stanna och bajsa.

Bara för att man har regler om vad som får inte inte får göras så betyder inte det att man ser hästen som en maskin.. Jag har svårt att se att det skulle gå att rida dressyr på någon framgångsrik nivå om hästen bara tuffar fram som om den vore lobotomerad. Dressyr handlar ju om samarbete och att kunna utföra hela lydnadsmomentet med en häst som vill samarbeta.
 
Alltså, min häst får inte klia sig med träns på överhuvudtaget. Det betyder inte att jag tänker på henne som en robot..
Behöver hon bajsa under ridning så är det fritt fram - sålänge hon samtidigt fortsätter med övningen. Hästar får bajsa under dressyrprogram, men de får inte stanna och bajsa.

Bara för att man har regler om vad som får inte inte får göras så betyder inte det att man ser hästen som en maskin.. Jag har svårt att se att det skulle gå att rida dressyr på någon framgångsrik nivå om hästen bara tuffar fram som om den vore lobotomerad. Dressyr handlar ju om samarbete och att kunna utföra hela lydnadsmomentet med en häst som vill samarbeta.
Jag önskar verkligen att du har rätt men jag tror du har fel. Jag tror inlärd hjälplöshet är mycket vanligare än vad man tror (speciellt i de högsta klasserna) jag tror också att vi generellt är väldigt dåliga på att läsa av våra hästars kroppsspråk. De går ett helt dressyrpass med gapande mun och signalerar painface men ändå är det ingen som vågar prata om elefanten i rummet så länge rörelsen var bra.

Det finns ju otaliga vittnesmål om elitidrottare på humansidan som presterat på topp år ut och år in men där det sedan framkommit en baksida med övergrepp och misshandel. Så varför skulle det inte också gälla djur? Djur som inte har förmågan till kritiskt tänkande på samma sätt och kan tänka att det här är fel men det kanske blir bättre sen, utan för ett djur är behandlingen monumental och för evigt, så då är det lika bra att resignera inför faktum.
 
Jag gillar verkligen tanken på att utveckla tävlings momentet. Göra det mer flexibelt och djurvänligt.

I skolans värld förs kritiska diskussioner om hur prov styr skolans undervisning och utbildning mer och mer. Alltså vad som fokuseras i undervisningen är det som troligtvis kommer på nationella proven exempelvis. Konsekvensen blir att fokus flyttas från ett lärande till att producera kunskap inför provet.

Jag tänker att samma sak har hänt inom dressyren. Programmen har blivit provet som alla tränar inför, vilket gör att kunskapen blir förenklad och mer fokuserad på hur man tekniskt får hästen att göra just den rörelsen. Man tränar på öppnan som det beskrivs, inte på många olika sätt att rida en öppna beroende på vad jag och min häst behöver i olika skeden .
 
Alltså, min häst får inte klia sig med träns på överhuvudtaget. Det betyder inte att jag tänker på henne som en robot..
Behöver hon bajsa under ridning så är det fritt fram - sålänge hon samtidigt fortsätter med övningen. Hästar får bajsa under dressyrprogram, men de får inte stanna och bajsa.

Bara för att man har regler om vad som får inte inte får göras så betyder inte det att man ser hästen som en maskin.. Jag har svårt att se att det skulle gå att rida dressyr på någon framgångsrik nivå om hästen bara tuffar fram som om den vore lobotomerad. Dressyr handlar ju om samarbete och att kunna utföra hela lydnadsmomentet med en häst som vill komma undan trycket den utsätts för*

Jag ändrade lite din text. Det sättet vi tränar hästar på idag ger dem faktiskt inte mycket till val. Hur många av våra hästar vill egentligen göra det vi ber dem om? Hur många hästar skulle göra det på egen hand? Jobbar man inte endast med positiv förstärkning där vi ger hästen belöning oavsett om den gör det vi ber om eller inte och till 100% utan korrigeringar så vet vi faktiskt inte. Tryck och eftergift är så otroligt effektivt på hästar att det är lätt att tro att hästen själv vill.
 
Jag ändrade lite din text. Det sättet vi tränar hästar på idag ger dem faktiskt inte mycket till val. Hur många av våra hästar vill egentligen göra det vi ber dem om? Hur många hästar skulle göra det på egen hand? Jobbar man inte endast med positiv förstärkning där vi ger hästen belöning oavsett om den gör det vi ber om eller inte och till 100% utan korrigeringar så vet vi faktiskt inte. Tryck och eftergift är så otroligt effektivt på hästar att det är lätt att tro att hästen själv vill.

Och till och med positiv förstärkning är så starkt och hästar så villiga att göra det vi ber om att om man använder för högt godisvärde så kan dom komma att göra det man ber om fast dom egentligen inte vill (och kan man då läsa häst så märker man att hästen blir stressad).

Jag tror faktiskt inte det beror på vilken förstärkningsmetod man använder, jag har sett "överkörda" hästar med både R+ och R-. Skillnaden är att R- hästen blir avstängd och R+ hästen blir stissig. Båda dåliga alternativ.
 
Och till och med positiv förstärkning är så starkt och hästar så villiga att göra det vi ber om att om man använder för högt godisvärde så kan dom komma att göra det man ber om fast dom egentligen inte vill (och kan man då läsa häst så märker man att hästen blir stressad).

Jag tror faktiskt inte det beror på vilken förstärkningsmetod man använder, jag har sett "överkörda" hästar med både R+ och R-. Skillnaden är att R- hästen blir avstängd och R+ hästen blir stissig. Båda dåliga alternativ.
Jo absolut. Men som jag skrev så ska hästen få belöningen oavsett om den gör det man ber den om eller inte. Då vet man om hästen har någon form av vilja att genomföra övningen. Helt frivilligt säger jag inte att det är ändå, för då skulle vi ju inte behöva godiset alls.
 
Jo absolut. Men som jag skrev så ska hästen få belöningen oavsett om den gör det man ber den om eller inte. Då vet man om hästen har någon form av vilja att genomföra övningen. Helt frivilligt säger jag inte att det är ändå, för då skulle vi ju inte behöva godiset alls.

Sidospår, men hur får du till någon pedagogik i träningen om du aktivt belönar något annat än försöket?

Dvs hur vet hästen vad som är "rätt" om du belönar allt?

Jag belönar enbart försök i rätt riktning, men skulle aldrig belöna ett annat beteende än det jag letar efter. Då fattar ju inte hästen vad jag vill. Däremot kan jag ha med en höpåse / jobbar helst på gräsmatta, så att hästen kan gå iväg och äta själv om den vill ha en paus.

Men om jag försöker träna på att backa på handsignal, och hästen vevar med frambenet, så blir det ju knasigt om jag belönar vevandet? Jag hade belönat sekunden hästen slutar veva och står med båda benen i backen istället, sen byggt vidare på att belöna antydan till viktflytt bakåt.

Belönar man allt hästen bjuder på kan man dessutom på de flesta hästar få en galet upphetsad häst som "clownar omkring" - dvs inte ett trevligt arbetsläge. En del verkar vilja få upp sina hästar i "hingstdans-upphetsning" men det tycker jag är helt olämpligt ur både säkerhetssynpunkt och pedagogisk synpunkt. Jag vill lära mina hästar att runt människan tar vi det lugnt, stannar under tröskeln, och låter vuxenhjärnan vara påslagen. Inte hopp och lek som 500 kilo fölunge.
 
Sidospår, men hur får du till någon pedagogik i träningen om du aktivt belönar något annat än försöket?

Dvs hur vet hästen vad som är "rätt" om du belönar allt?

Jag belönar enbart försök i rätt riktning, men skulle aldrig belöna ett annat beteende än det jag letar efter. Då fattar ju inte hästen vad jag vill. Däremot kan jag ha med en höpåse / jobbar helst på gräsmatta, så att hästen kan gå iväg och äta själv om den vill ha en paus.

Men om jag försöker träna på att backa på handsignal, och hästen vevar med frambenet, så blir det ju knasigt om jag belönar vevandet? Jag hade belönat sekunden hästen slutar veva och står med båda benen i backen istället, sen byggt vidare på att belöna antydan till viktflytt bakåt.

Belönar man allt hästen bjuder på kan man dessutom på de flesta hästar få en galet upphetsad häst som "clownar omkring" - dvs inte ett trevligt arbetsläge. En del verkar vilja få upp sina hästar i "hingstdans-upphetsning" men det tycker jag är helt olämpligt ur både säkerhetssynpunkt och pedagogisk synpunkt. Jag vill lära mina hästar att runt människan tar vi det lugnt, stannar under tröskeln, och låter vuxenhjärnan vara påslagen. Inte hopp och lek som 500 kilo fölunge.
Instämmer helt, någon typ av förstärkning är ju nödvändig för att tala om för hästen vad som är "rätt", även om man i början givetvis även belönar små, små försök i rätt riktning. Belöna allting blir ju helt galet, anser jag. Någon skillnad måste det ju bli för hästen om den gör "rätt" kontra "fel" eller "inget alls".

På samma tema har jag också vissa beteenden som jag konsekvent aldrig någonsin belönar. Krafsa, veva med frambenen, stå på bakbenen och bocka är sådana beteenden. Det gör mig synnerligen kontroversiell i vissa R+ kretsar, men jag är envis med att jag aldrig belönar beteenden som jag inte vill ha.
 
Sidospår, men hur får du till någon pedagogik i träningen om du aktivt belönar något annat än försöket?

Dvs hur vet hästen vad som är "rätt" om du belönar allt?

Jag belönar enbart försök i rätt riktning, men skulle aldrig belöna ett annat beteende än det jag letar efter. Då fattar ju inte hästen vad jag vill. Däremot kan jag ha med en höpåse / jobbar helst på gräsmatta, så att hästen kan gå iväg och äta själv om den vill ha en paus.

Men om jag försöker träna på att backa på handsignal, och hästen vevar med frambenet, så blir det ju knasigt om jag belönar vevandet? Jag hade belönat sekunden hästen slutar veva och står med båda benen i backen istället, sen byggt vidare på att belöna antydan till viktflytt bakåt.

Belönar man allt hästen bjuder på kan man dessutom på de flesta hästar få en galet upphetsad häst som "clownar omkring" - dvs inte ett trevligt arbetsläge. En del verkar vilja få upp sina hästar i "hingstdans-upphetsning" men det tycker jag är helt olämpligt ur både säkerhetssynpunkt och pedagogisk synpunkt. Jag vill lära mina hästar att runt människan tar vi det lugnt, stannar under tröskeln, och låter vuxenhjärnan vara påslagen. Inte hopp och lek som 500 kilo fölunge.
Jag tränar inte på det sättet så jag är inte helt insatt i det. Men jag vet att många skriver att de gör just så, och på något sätt verkar det ju fungera.


Värde på godis är ett intressant ämne. Jag använder godis med ett högt värde, för min häst har inget mellanting mellan att något är supergott till att det knappt är ätbart. Gräspellets spottar hon tillomed ut. Det ställer givetvis högre krav på mig som tränare. Jag måste tidigt se om hon blir stressad och ändå fortsätter träna - men den effekten kan man ju få i R- också, även om energin oftast går neråt istället då.

Att det finns fel sätt att träna med positiv förstärkning tror jag ingen säger emot, så den diskussionen behöver vi nog inte ens ha. Ingen metod är bättre än den som utför den.
 
Belönar man allt hästen bjuder på kan man dessutom på de flesta hästar få en galet upphetsad häst som "clownar omkring" - dvs inte ett trevligt arbetsläge. En del verkar vilja få upp sina hästar i "hingstdans-upphetsning" men det tycker jag är helt olämpligt ur både säkerhetssynpunkt och pedagogisk synpunkt. Jag vill lära mina hästar att runt människan tar vi det lugnt, stannar under tröskeln, och låter vuxenhjärnan vara påslagen. Inte hopp och lek som 500 kilo fölunge.
Jag var alltid noga med att få till ett bra "reglage" för hur mycket kraft/energi som skulle till. Viktigt att kunna öka tonus för att förmedla att jag ville ha mer energi i de halva stegen för att ta dem mot piaff, eller mindre energi i slutan för att få högre precision, tex. Detta dock först efter att ha etablerat reglerna för hur man får bete sig mot folk och en bra arbetsrelation.

Jag kunde också belöna för saker som inte egentligen hörde till uppgiften - men då som kompensation för att jag misslyckats med mitt förstärkningsschema och tappat koncentration/arbetsvilja. En enstaka "gratis" förstärkning fungerar fint för att dämpa frustration när tränaren brustit i förmåga att ha rättvist förstärkningsmönster! Dock helt klart väsenskillt från att ha "frishejping" där allt ger utdelning!
 

Bifogade filer

  • 1544586_10152026202318666_1206073993_n.jpg
    1544586_10152026202318666_1206073993_n.jpg
    83,3 KB · Visningar: 45
Alltså, min häst får inte klia sig med träns på överhuvudtaget. Det betyder inte att jag tänker på henne som en robot..
Behöver hon bajsa under ridning så är det fritt fram - sålänge hon samtidigt fortsätter med övningen. Hästar får bajsa under dressyrprogram, men de får inte stanna och bajsa.

Det är klart att en häst får stanna och bajsa under ett dressyrprogram. Det är verkligen inte förbjudet , det ger inte ens en nolla i protokollet utan ett avdrag beroendepå situationen.

Och vad skulle du göra om din häst stannar o bajsar under ridning?korrigera? men hur? och hur hårt?
 
Skillnaden är att det är inte fel i reiningen enligt deras teori/reglementen. Och ingen nosgrimma, så hästen kan gapa för att slippa trycket. Inom dressyrens så står det ju rätt tydligt att hästen inte ska gå bakom lod, då blir det ju fett konstigt när elitryttare får höga poäng fast dom är bakom lod stora delar av programmet.

Men om de gapar även utan nosgrimma så måste det ju ändå vara ett obehagligt tryck? Om handen drar bakåt och hästen gapar och fortsätter gapa, så kan den ändå inte gapa hur mkt som helst till slut blir det såklart obehagligt ont även där om de har munnen öppen som en krokodil, då hjälper liksom inte utan nosgrimma.

Och var står det rätt tydligt i dressyr Tr att hästen inte ska gå bakom lod? Det vill jag gärna veta, det som beskrivs vad gäller formen är det optimala önskade på tävling, det betyder att hästar visst får gå bakom lod till viss del och även där kan få höga poäng, dessutom finns det situationer där lite bakom lod kan generera högre poäng än det optimala beskrivit, det är verkligen inte så enkelt att den optimala formen som beskrivs för ekipaget som är inte betyder att hästen är bra i övriga kroppen, tvärtom den kan vara både styv i sina eftergifter och tappa rygg och genomsläpplighet .

Det blir jättekonstigt att så många tror att utan nosgrimma per automatik är snällt och så få förstår att beskrivningen i TR vad gäller formen är det optimala önskade men inte alltid bäst.
 
Alltså, min häst får inte klia sig med träns på överhuvudtaget. Det betyder inte att jag tänker på henne som en robot..
Behöver hon bajsa under ridning så är det fritt fram - sålänge hon samtidigt fortsätter med övningen. Hästar får bajsa under dressyrprogram, men de får inte stanna och bajsa.

Bara för att man har regler om vad som får inte inte får göras så betyder inte det att man ser hästen som en maskin.. Jag har svårt att se att det skulle gå att rida dressyr på någon framgångsrik nivå om hästen bara tuffar fram som om den vore lobotomerad. Dressyr handlar ju om samarbete och att kunna utföra hela lydnadsmomentet med en häst som vill samarbeta.

Inte bara till dig men jag tycker det är intressant att reflektera över frivillighet och hur man ser på "lydnadsbrott". Det är ju knappast någon som skulle säga att de ser hästen som en maskin? Ändå visas det ju mer och mer hur dåliga vi är på att läsa och lyssna på vad hästarna försöker förmedla till oss. Det finns ju grader mellan vildhäst och lobotomerad tävlingsmaskin. Jag är mer nyfiken på att utforska dem än att försvara tidigare inställningar.

Om vi tar klia med träns som exempel så tänkte/tänker jag likadant. Ett träns är inte utformat för att hästen ska kunna klia sig, massa vassa spännen och känsligt läder. Varför är det egentligen utformat så, de allra flesta hästar vill ju nu och då klia sig när de blir svettiga tex? De allra flesta tycker ju det är jätteskönt att göra det när man väl tillåter dem, tex när man tagit av tränset? Människor tycker ju ofta det är störigt att bli svettiga i ansiktet tex och vill torka bort svetten även under sina träningspass.

På det viset föredrar jag numera andra huvudlag och mitt problem med bettlösa alternativ är att de sällan kan sitta så löst att hästen kan gäspa ordentligt. Också ett vanligt sätt för hästar att släppa spänningar och ju det varje hästmänniska egentligen säger sig sträva efter i sin träning. Varför har vi då så många huvudlag som hindrar ett sådant grundläggande beteende? Här funkar ju ett träns utan nosgrimma utmärkt tex men det är väl fortfarande inte tillåtet. Det borde trots allt vara den konstigaste regeln någonsin att hänga kvar i för att återkoppla till grundnyheten om utrustningskrav.
 
Inte bara till dig men jag tycker det är intressant att reflektera över frivillighet och hur man ser på "lydnadsbrott". Det är ju knappast någon som skulle säga att de ser hästen som en maskin? Ändå visas det ju mer och mer hur dåliga vi är på att läsa och lyssna på vad hästarna försöker förmedla till oss. Det finns ju grader mellan vildhäst och lobotomerad tävlingsmaskin. Jag är mer nyfiken på att utforska dem än att försvara tidigare inställningar.

Om vi tar klia med träns som exempel så tänkte/tänker jag likadant. Ett träns är inte utformat för att hästen ska kunna klia sig, massa vassa spännen och känsligt läder. Varför är det egentligen utformat så, de allra flesta hästar vill ju nu och då klia sig när de blir svettiga tex? De allra flesta tycker ju det är jätteskönt att göra det när man väl tillåter dem, tex när man tagit av tränset? Människor tycker ju ofta det är störigt att bli svettiga i ansiktet tex och vill torka bort svetten även under sina träningspass.

På det viset föredrar jag numera andra huvudlag och mitt problem med bettlösa alternativ är att de sällan kan sitta så löst att hästen kan gäspa ordentligt. Också ett vanligt sätt för hästar att släppa spänningar och ju det varje hästmänniska egentligen säger sig sträva efter i sin träning. Varför har vi då så många huvudlag som hindrar ett sådant grundläggande beteende? Här funkar ju ett träns utan nosgrimma utmärkt tex men det är väl fortfarande inte tillåtet. Det borde trots allt vara den konstigaste regeln någonsin att hänga kvar i för att återkoppla till grundnyheten om utrustningskrav.
Sedan kan man fråga sig varför hästen vill klia sig med träns också. Det är väl ganska välkänt att dagens träns ofta klämmer på nerver och att det är därför det kliar. Frågan är hur långt in i ridpasset det börjar klia? Alltså, hur långt blir hästens lidande. De sekundrarna det tar för oss att ta av tränset tror jag absolut hästen kan vänta, men om det börjar 3 min efter att hästen har fått på sig tränset så är nog frågan snarare; borde vi ha träns alls så länge de orsakar hästarna detta lidande?

Sånthär funderar jag på ganska mycket. Häromdagen så upptäckte jag att min häst är håröm tex, vi har kämpat med att hon ska tycka att det är ok att jag borstar man och pannlugg. Och i perioder har det gått bra. Nu är hon i en period att hon visar tydligt att NÄ! Jag vill inte! Jag provade att vända på borsten så att jag bara klappar henne med borsten och vipps hade jag en häst som halvsov med huvudet i min famn. Min slutsats är att hon är håröm helt enkelt.

Så nu funderar jag på för vems skull jag borstar manen? Hon lider nog knappast av att få trollflätor. Jag ska prova att köpa B-vitamin också och se om det gör skillnad för henne. Och gör det inte det så kommer jag nog hålla hennes man flätad istället, så att den inte behöver borstas så ofta.
 
Jag tränar inte på det sättet så jag är inte helt insatt i det. Men jag vet att många skriver att de gör just så, och på något sätt verkar det ju fungera.

Man kan få till snygga instagramfilmer, men man får en häst som är svintaggad hela tiden. Så det beror ju på vad man anser är "funkar". För mig är det en automatisk fail om hästen inte är lugn under träningen, då ska man backa till den punkt där den kan vara lugn.

Det är "gulligt" med en shettis som bjuder hejvilt på allt möjligt, det kan bli riktigt farligt med en storhäst som gör det. Speciellt om man lärt dom stegra.
 
Jag var alltid noga med att få till ett bra "reglage" för hur mycket kraft/energi som skulle till. Viktigt att kunna öka tonus för att förmedla att jag ville ha mer energi i de halva stegen för att ta dem mot piaff, eller mindre energi i slutan för att få högre precision, tex. Detta dock först efter att ha etablerat reglerna för hur man får bete sig mot folk och en bra arbetsrelation.

Jag kunde också belöna för saker som inte egentligen hörde till uppgiften - men då som kompensation för att jag misslyckats med mitt förstärkningsschema och tappat koncentration/arbetsvilja. En enstaka "gratis" förstärkning fungerar fint för att dämpa frustration när tränaren brustit i förmåga att ha rättvist förstärkningsmönster! Dock helt klart väsenskillt från att ha "frishejping" där allt ger utdelning!

Håller med. Jag tänker alltid på energinivån i interaktionen, hur jag kan minska frustration, etc.

Jag frishejpar också en del med mina, men då har jag ju en plan och ser till att belöna försöken, speciellt om jag själv varit otydlig / det är svårt att lista ut vad jag är ute efter.

Men jag belönar inte om dom börjar bjuda på diverse tricks dom lärt sig hos tidigare hem. Jag kör på total utsläckning av det där hov-vevandet som folk envisas med att träna in. Jag tycker det är helknasigt att "kidnappa" deras egna språk och överlevnadsrörelser (skrapa fram mat) och bygga in godisförväntan och frustration i det. Samma med vända bort huvudet, taskigt att ha kommando på deras egna lugnande signaler.
 
Sedan kan man fråga sig varför hästen vill klia sig med träns också. Det är väl ganska välkänt att dagens träns ofta klämmer på nerver och att det är därför det kliar. Frågan är hur långt in i ridpasset det börjar klia? Alltså, hur långt blir hästens lidande. De sekundrarna det tar för oss att ta av tränset tror jag absolut hästen kan vänta, men om det börjar 3 min efter att hästen har fått på sig tränset så är nog frågan snarare; borde vi ha träns alls så länge de orsakar hästarna detta lidande?

Ja det också!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 023
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp