Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Sedan kan man fråga sig varför hästen vill klia sig med träns också. Det är väl ganska välkänt att dagens träns ofta klämmer på nerver och att det är därför det kliar. Frågan är hur långt in i ridpasset det börjar klia? Alltså, hur långt blir hästens lidande. De sekundrarna det tar för oss att ta av tränset tror jag absolut hästen kan vänta, men om det börjar 3 min efter att hästen har fått på sig tränset så är nog frågan snarare; borde vi ha träns alls så länge de orsakar hästarna detta lidande?

Sånthär funderar jag på ganska mycket. Häromdagen så upptäckte jag att min häst är håröm tex, vi har kämpat med att hon ska tycka att det är ok att jag borstar man och pannlugg. Och i perioder har det gått bra. Nu är hon i en period att hon visar tydligt att NÄ! Jag vill inte! Jag provade att vända på borsten så att jag bara klappar henne med borsten och vipps hade jag en häst som halvsov med huvudet i min famn. Min slutsats är att hon är håröm helt enkelt.

Så nu funderar jag på för vems skull jag borstar manen? Hon lider nog knappast av att få trollflätor. Jag ska prova att köpa B-vitamin också och se om det gör skillnad för henne. Och gör det inte det så kommer jag nog hålla hennes man flätad istället, så att den inte behöver borstas så ofta.

Hur gamla är "dagens träns"? För att klia sig med träns är ju inget som kommit senaste 20 åren direkt.
 
Sedan kan man fråga sig varför hästen vill klia sig med träns också. Det är väl ganska välkänt att dagens träns ofta klämmer på nerver och att det är därför det kliar. Frågan är hur långt in i ridpasset det börjar klia? Alltså, hur långt blir hästens lidande. De sekundrarna det tar för oss att ta av tränset tror jag absolut hästen kan vänta, men om det börjar 3 min efter att hästen har fått på sig tränset så är nog frågan snarare; borde vi ha träns alls så länge de orsakar hästarna detta lidande?
Jag kan inte säga något om träns och tryck som skapar kliande men min käring älskar att klia sig.. på mig.. i alla lägen. Det är det första hon gör på morgonen och sedan varje gång vi ses. Jag säger nej de korta stunder hon har grimma på sig men annars stör det mig inte utan jag bara kliar henne runt öronen, mellan ganascherna och över kindtänderna där jag vet att hon vill bli kliad.
 
Jag ändrade lite din text. Det sättet vi tränar hästar på idag ger dem faktiskt inte mycket till val. Hur många av våra hästar vill egentligen göra det vi ber dem om? Hur många hästar skulle göra det på egen hand? Jobbar man inte endast med positiv förstärkning där vi ger hästen belöning oavsett om den gör det vi ber om eller inte och till 100% utan korrigeringar så vet vi faktiskt inte. Tryck och eftergift är så otroligt effektivt på hästar att det är lätt att tro att hästen själv vill.
Jag tror ju att hästar kan uppskatta träningen och samarbeta för att de gillar det även om inlärningen sker med tryck. Jag tror verkligen inte att min häst gör som jag vill i träningen enbart för att undvika obehag utan framförallt så tror jag att hon uppskattar beröm och jag märker att hon ”går igång” när jag blir glad.
 
Åh herregud vad du är besatt av att hästen ska utföra det du vill vid exakt den tidpunkt som du vill att den ska göra det?

Inser du inte att man faktiskt kan låta hästen klia sig när den vill klia sig utan att låta det dra ner prestationen i momentet innan eller momentet efter? Nä, i dressyr ska hästar vara robotar som bara utför de uppgifter vi ger dem utan att få ha egna åsikter eller ens klia sig när det kliar. Jag är så trött på den synen på hästar!

Jag undrade hur detta skulle genomföras rent praktiskt I ett dressyrprogram, men det verkar vara en känslig fråga. Desto lättare att kasta spydigheter och skit omkring sig. Mig veterligt känner vi inte varandra och du torde därför knappast kunna uttala dig om hur jag tränar min häst. Som är synnerligen flexibelt kan jag trösta dig med då jag har ett Sto, med stort S och allt vad det innebär... Eller så hade du bara ett behov att trycka till mig av någon anledning? Grattis!

Självklart är det ingen katastrof om hästen skiter eller råkar klia sig under en uppvisning, det jag ifrågasätter är varför man, under en uppvisning som varar ca 5 min skulle behöva lägga in en specifik paus? Eller är det så att på Buke anses det vara djurplågeri när hästen klarar att fortsätta arbeta samtidigt som den skiter?
 
Jag tror ju att hästar kan uppskatta träningen och samarbeta för att de gillar det även om inlärningen sker med tryck. Jag tror verkligen inte att min häst gör som jag vill i träningen enbart för att undvika obehag utan framförallt så tror jag att hon uppskattar beröm och jag märker att hon ”går igång” när jag blir glad.

Upplever det med mitt sto också, och även mitt förra sto. Kan få dem att ta i mer genom beröm. Ordet "perfekt" uttryckt i riktigt glad ton är något som ger extra drivkraft, tydligen 🙂
 
Det är klart att en häst får stanna och bajsa under ett dressyrprogram. Det är verkligen inte förbjudet , det ger inte ens en nolla i protokollet utan ett avdrag beroendepå situationen.

Och vad skulle du göra om din häst stannar o bajsar under ridning?korrigera? men hur? och hur hårt?

Jag undrade hur detta skulle genomföras rent praktiskt I ett dressyrprogram, men det verkar vara en känslig fråga. Desto lättare att kasta spydigheter och skit omkring sig. Mig veterligt känner vi inte varandra och du torde därför knappast kunna uttala dig om hur jag tränar min häst. Som är synnerligen flexibelt kan jag trösta dig med då jag har ett Sto, med stort S och allt vad det innebär... Eller så hade du bara ett behov att trycka till mig av någon anledning? Grattis!

Självklart är det ingen katastrof om hästen skiter eller råkar klia sig under en uppvisning, det jag ifrågasätter är varför man, under en uppvisning som varar ca 5 min skulle behöva lägga in en specifik paus? Eller är det så att på Buke anses det vara djurplågeri när hästen klarar att fortsätta arbeta samtidigt som den skiter?

Jag frågar igen, är det någon som pratat om en inlagd paus i programmet? Och vem har pratat om att det är djurplågeri när hästen klarar av att fortsätta arbeta när den skiter? Ingen har svarat på frågorna som @ginnies ställde ovan tex.

Själv fick jag och mina ridkompisar lära mig att hästen fick inte stanna för att bajsa, alla medel tillåtna ungefär. Inte kunde man ju låta en häst får bestämma på det viset när den skulle stanna om den skulle gå dressyrprogram (jag tävlade både dressyr och fälttävlan). Vissa hästar lärde sig snabbt. Andra trivdes aldrig med att inte få stanna och bajsa.
 
I hoppning stannar de väl startklockan om hästen bajsar efter startsignal om den inte startat och ryttaren höjer handen? Hur kommer det sig? Det görs ju inte i dressyr efter att ekipaget fått startsignal. 🤔
Varför får hopphästar stå och bajsa efter startsignal men inte dressyrhästar?
 
Har inte tråden spårat ur totalt nu när det mer handlar om hästen får stanna och skita än om Kittel och huvudlag? 🤔
Det tycker jag inte. Det är väl en fullt relevant diskussion om verkligen alla oönskade beteenden borde bestraffas med sämre poäng på en tävlingsbana? Det var väl någon som fick sitt VM/OS förstört för att hästen blev irriterad över ett flygfä. Det mest hästvänliga där hade väl varit att blåsa av, åtgärda problemet och sedan låta ekipaget fortsätta, utan poängavdrag. Det är inte så regelverket ser ut, men regelverket är ingen bibel utan vi kan ändra vad som står där.

Mvh,
Lady_S
 
Det mest hästvänliga där hade väl varit att blåsa av, åtgärda problemet och sedan låta ekipaget fortsätta, utan poängavdrag. Det är inte så regelverket ser ut, men regelverket är ingen bibel utan vi kan ändra vad som står där.

Mvh,
Lady_S
Jo det finns sådan möjlighet gnm TR att blåsa ritten åtgärda ett problem utan poängavdrag.
 
Ja, jag tror absolut man ska vara försiktig med inlärd hjälplöshet och hur man manipulerar hästens känslor. Jag har sett en hel del hästar som "ser lugna ut på ytan" men det är ingen hemma, dom har checkat ut.

Ganska vanligt på islandshästar i samband med lastning (kanske vanligt med andra raser också). De fryser fast på lämmen och går varken framåt eller bakåt. Ser ut att inte visa några känslor öht.
-”Hästen är inte ett dugg rädd, bara istadig”, har man fått höra tusen gånger.
Men forskning har visat att de har höga stressnivåer och stänger av i stället.
 
Ganska vanligt på islandshästar i samband med lastning (kanske vanligt med andra raser också). De fryser fast på lämmen och går varken framåt eller bakåt. Ser ut att inte visa några känslor öht.
-”Hästen är inte ett dugg rädd, bara istadig”, har man fått höra tusen gånger.
Men forskning har visat att de har höga stressnivåer och stänger av i stället.
Pulsmätare är ett verktyg som fler borde ha. Jag använder min mycket när jag tränar. Det ÄR svårt att se skillnad på en avstängd häst och en lugn. Blinkningsfrekvens är en sådan sak som man kan titta på också, nedsatt sådan talar för stress. Det är det första tecknet min häst visar. Sedan sänker hon huvudet - då är det dags att ge henne space.

Med pulsmätare blir detta ultratydligt. Hästen kan vara ok med att stå och titta in i släpet. Men börjar man ställa krav - då ser man hur pulsen gör ett riktigt hopp. Blev så tydligt när jag red min förrförrförra häst. Han såg SÅ cool ut. Puls på 40, och var rädd för något. Och jag bara, nähe du, mig lurar du inte, den stenen är inte SÅ farlig. Så jag la till skänkeln och sa till honom att gå framåt. POFF. Puls på 150.
Han var helt ok så länge jag inte pressade med andra ord. Den dagen lärde jag mig en viktig läxa. Uppmuntran är bättre än att ge order.
 
Ganska vanligt på islandshästar i samband med lastning (kanske vanligt med andra raser också). De fryser fast på lämmen och går varken framåt eller bakåt. Ser ut att inte visa några känslor öht.
-”Hästen är inte ett dugg rädd, bara istadig”, har man fått höra tusen gånger.
Men forskning har visat att de har höga stressnivåer och stänger av i stället.

Jag har hört islandsfolk som sagt att om islänningar inte vill gå på transporten så lyfter man bara in dem några stycken vuxna. Låter otroligt märkligt för mig men personen hävdar att det går till så.
 
Jag har hört islandsfolk som sagt att om islänningar inte vill gå på transporten så lyfter man bara in dem några stycken vuxna. Låter otroligt märkligt för mig men personen hävdar att det går till så.

Så små är de ju inte att man bara kan lyfta in dem. Det du hört är inget vedertaget, vad jag sett eller hört.
Fölen lyfts in om de inte går på. Men det gäller nog inte bara islandshästar.
 
Så små är de ju inte att man bara kan lyfta in dem. Det du hört är inget vedertaget, vad jag sett eller hört.
Fölen lyfts in om de inte går på. Men det gäller nog inte bara islandshästar.
2 pers krokar hand bakom rumpan och lyfter/skjuter framåt. Går absolut och är inget konstigt alls. Sen huruvida det är ok djurhantering, är en annan sak...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 023
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp