Klåda i svansen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tenita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 050
T

tenita

Är det någon som har bra tips om hur man behandlar klåda i svansen?
Min häst har som vitt mjäll i svansen.
Mvh Tenita

Sv: Klåda i svansen

min häst kliar sig i svansen och jag använder AVS 14.. jag tycker att de funkar ok ;). brukar få göra två behandlingar varje år (kliar sig bara på sommaren).

eller pröva att tvätta svansen med hexocil ;)

jag köpte nått från horselife... man luktar typ tjära om händerna... minns inte namnet, men de vet om du åker dit!!!!
vit flaska, röd kort!

funkar!

Ge hästen matolja att äta, men det fungerar även att gnida in i det irriterade området. Riktigt super faktiskt ;)

Jag måste också varmt rekomendera Horsol! Av alla vanliga och ovanliga medel och "huskurer" vi har provat är detta det enda som har hjälpt till 100%. Ett fantastiskt bra och enkelt medel att använda, till skillnad från alla salvor som ska strykas på så varken kladdar eller syns det att hästen är behandlad med detta om man bortser från att vissa kan få lite mjäll. Det är dessutom väldigt drygt och förhållandevis billigt.

Klipp bort taglet på sidorna och rengör m. lämpligt schampo ex. det de säljer på ATG med havremjölk som är klådstillande.Eller tvätta med selukos.

Kolla att hästen är avmaskad och om den blir irriterad av solen kan man smörja med solskydd.

Min valack blev helt symptomfri efter två ggr med detta preparat:

Equidox tinktur mot svansklåda

Equidox är en tinktur som med säker framgång kan användas mot svans och manklåda såvida den inte uppkommit genom sjukdom.Genom sina vårdande vegetabiliska beståndsdelar kan också mjällbildning reduceras kraftigt. Om manen som genom upprepad flätning blivit spröd och lätt bryts blir den åter elastisk och smidig.

500 ml

Pris: 150,00:-

MVH WB

Jag kan även rekommendera PROB schampo och olja - fungerar verkligen! Och så kan man ge hästen en skvätt linfröolja varje dag, det är också bra.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
787
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 856
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår