Bukefalos 28 år!

Klåda under manen? värme?

Silvery

Trådstartare
Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så ser man inte att hon lider av det dvs fin och tjock man + svans, så jag har kontroll på situationen (schampo+ bb) men jag undrar varför det kliar egentligen.

Hon är superfin i hull, glansig päls (har fått bort 98 % av vinterpälsen = borstat massor), balanserad foderstat och vi har varit väldigt skonade mot insekter men får ha täcke på osv. Och ja hon är avmaskad - i samråd med vet för att kunna stryka det från listan).

Letar men hittar väldigt lite info, eller ja det finns massor om insekts- och solexem och info om ohyra men det stammer liksom inte helt in på min. Det enda jag nu har kvar på listan är värme - att hon blir för varm under manen helt enkelt.
Det är där det kliar mest, någon som har andra ideer eller som har en häst med samma symptom?

Törs man fläta upp lite man eller sätta tofs? Livrädd att hon ska fastna och slita av sig manen..!
 
Mitt ena halvblod kliade sönder manen och pälsen på halsen för några år sedan och jag trodde det var ohyra. Det var det inte, och efter experimenterande kom jag fram till att hon helt enkelt blev varm. Nu håller jag hennes man väldigt kort och problemet är borta.
 
Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så ser man inte att hon lider av det dvs fin och tjock man + svans, så jag har kontroll på situationen (schampo+ bb) men jag undrar varför det kliar egentligen.

Hon är superfin i hull, glansig päls (har fått bort 98 % av vinterpälsen = borstat massor), balanserad foderstat och vi har varit väldigt skonade mot insekter men får ha täcke på osv. Och ja hon är avmaskad - i samråd med vet för att kunna stryka det från listan).

Letar men hittar väldigt lite info, eller ja det finns massor om insekts- och solexem och info om ohyra men det stammer liksom inte helt in på min. Det enda jag nu har kvar på listan är värme - att hon blir för varm under manen helt enkelt.
Det är där det kliar mest, någon som har andra ideer eller som har en häst med samma symptom?

Törs man fläta upp lite man eller sätta tofs? Livrädd att hon ska fastna och slita av sig manen..!
Pröva att sätta tofsar i manen så den lyfts upp lite, för att öka luften under. Håll koll till nästa februari, för pälsätare är inte ovanligt och lössen trivs utmärkt under manen och ger en enorm klåda. Man kan lösa det med en lusrand genom att klippa en eller två skärbredder rand på var sida om mankammen.
 
Typ alla hästar jag har haft har kliat lite i början av fälsfällningen, de som haft tjockare man och som blir svettiga under har varit lite värre. I år fick jag hjälp och dela manen och fläta över hälften på andra sidan, det verkar som att det var skönt. Inte lika svettigt.
Just i feb sådär så har hästarna också som sämst immunförsvar, hela vintern utan sol, vitaminerna i höet har ofta gått ner lite och så kommer fällningen på det. Inte konstigt att man blir lite kliig.
 
Jag provar tofsar från idag och ser om det blir bra.

Har provat och kontrollerat allt annat så nu återstår bara "värmeteorin"
 
Det kan samlas gammal päls, fett och stöv uppe vid mankammen om hästen har mycket man. Det kan leda till klåda. Men har hon fortfarande problem trots att hon är helt ren från stöv och vinterpäls intill mankammen så är det nog något annat.

Min kompis hästar drabbades av nackbandmask. Förekomsten av den kan inte ses i ett träckprov och man behandlar inte på samma sätt som vid lilla blodmasken. Jag tror man kör dubbel dos och tät intervall. Parasiten ska vara ovanlig men den förekommer, så i ditt fall hade jag kollat upp det och behandlat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp