Kläder med bra kvalitet

Sv: Kläder med bra kvalitet

Vissa Pikeurridbyxor har tappat i färg (och då tvättar jag inte för varmt och alla byxor ut o in), men de flesta har klarat sig bra. Aldrig problem med några sömmar som gått sönder.

Kingslands och Mustos jackor tycker jag är bra, de står emot mycket!

KL
Håller helt med centaur Har 7-8 par pikeurbyxor och de är i princip outslitliga, de enda som blekts lite är de svarta och de är nog minst 5 år gamla och flitigt använda. Har inga andra likagammla ridbyxor som inte blekts de flesta andra överlever inte ens så länge. Har inga som gått sönder i sömmar eller gått sönder nån annanstans i tyg eller skoning.

Har ett par pikeur softshell byxor och de är inne på tredje vinter säsongen och då jag vägrar ha några andra då det är kallt och hittills har varit för snål för att köpa ett par till så används de dagligen från typ oktober till mars-april och de ser nästan nya ut fortfarande.

Och kingsland jackorna är bäst! Har två st i bombermodellen den äldsta 5-6 år har dragkedjan tyvärr gått sönder på men annars ser den ut som ny när jag tvättat den. Och de har väldigt starkt yttertyg mina andra ridjackor brukar det alltid gå hål på rätt fort.

Mina Pikeur har också blekts i färgen, båda mina mörkblå par är mer mörkturkosa än blåa nu :( Haft dom i kanske tre år och använt 1-2 ggr/vecka. Har köpt ett par nya nu, hur ska jag göra för att dom inte ska blekas?

Tvätta dem ut och in, alla kardborrar fast, knapp och dragkedja uppdragen, så inget kan fastna och riva upp tyget. Tvättas i 30 grader, inget mjuk/sköljmedel och hängtorka, inte torktumlare.
Då bör byxorna hålla längre. Bra tvättmedel också och inte för mycket av det.
Jag har fått många skumma reklamationer på Pikeurbyxor efter att de blivit feltvättade.

Jag har ganska mycket Pikeur saker, alla byxor tycker jag varit bra. Mina marinblåa har börjat gå sönder i sömmen längst med skoningen vid ena knät, men jag har haft dem i några år.
Två par har gått sönder lite på ena benet, en tråd i tyget som dragits ur lite, men det är nog för att jag puttade på med det benet på skottkärran när jag tömde den.
Jag sprang i fem månader dygnet runt i Pikeur byxor och det är faktiskt grym kvalitét på dem!
Kommer inte på nu om jag har någon jacka från dem, men har hoodar med dragkedja som jag är sådär nöjd med, de har blekts och dragkedjan släpper från tröjan längst ner så det är svårt att dra upp dragkedjan.

Kingsland har jag flera jackor av, inte de dyrare utan de som kostat runt 1500 kr. Haft min ena i säkert fem år, helt fantastisk och ser ny ut fortfarande! En annan har jag nog haft i tre år och den älskar jag, synd bara att det är brodyr på ryggen, annars hade jag nog haft den till vardags. :D

Det är drygt att ha så fina kläder och inte få använda dem för att jag inte håller på med hästar längre.

Jag tvättar både med sköljmedel och torktumlar ibland haha :p

Trots det så håller de bra. :)

Det uttalas Pickör, typ.

Storlekarna beror HELT och hållet på vad det är för något.
Ridbyxor med hög midja har jag fått gå upp en storlek mot normalt. Ridbyxorna jag har med normal midja har jag min normala storlek och de med låg har jag en storlek mindre i.
Hoodar och jackor har jag oftast en eller två storlekar mindre i än om man jämför med typ H&M jackor.

Jag tror det beror på hur man är byggd, i vanliga byxor har jag 36 och i Pikeur med hög midja kan
jag klämma mig ner i en 34, 36or är för stora om jag inte misshandlar dom med torktumlaren.

Jag hade mina blundstoneboots i tio år innan jag pensionerade dem. Fast jag använder dem fortfarande i smyg för de är så bekväma. Ridbyxor har jag dålig koll på.

Ariat:love:!!!!!
Har haft mina i ca 2-3 månader och de är de bekvämaste skorna jag någonsin gått i! De håller dessutom jättelänge, hörde för ett tag om ett par som någon haft i 15 år....! Deras billigaste modell ligger en liten bit över tusenlappen sen kan man få tag på andra modeller i stigande prisklass ;) .

Ja, absolut. Det är det som är positivt med Pikeur, de har så många modeller att alla kan hitta en som passar. :)

Alla mina Pikeurridbyxor har sömmar som sprukit på flera ställen, vilket gör mig lite besviken. Neej, jag kryper inte på knäna i stallgången eller liknande ;) Förövrigt väldigt nöjd med kvaliteten!

När det gäller skor tycker jag att Ariatskorna är helt överlägsna! :love:

Språktrollet Tulle kommenterar:

Jodphurs är ett par RIDBYXOR uppkallade efter Jodphur i Indien. Det är ett par ridbyxor avsedda att ha till låga skor.

Det ni kallar jodphurs ska alltså korrekt heta jodphursskor! Eller varför inte helt enkelt ridskor?

http://en.wikipedia.org/wiki/Jodhpurs

Notera att nästan alla sorters ridkläder numera tillverkas i fjärran östern.
Kvaliteten på det som bara för en tio år sedan var bra märken är numera ofta dålig.

Ett exempel är tex Mountainhorse ett annat är Blundstone.

Blundstones skor var förr tillverkade i Australien. Höll i evigheter. Sist jag tittade i affären på ett par Blundstones var de tillverkade i - Fjärran Östern. Exakt land kommer jag inte ihåg. Och jag har INTE lust att gå omkring i ett par skor som kostar över 1000:- om grejorna inte håller!

Tyvärr måste man ju ha nåt på fötterna men jag försöker undvika de märken som är jättedyra trots att varorna tillverkas i låglöneländer. Då får man oftast mer för pengarna om man väljer billigare märken. Som ofta tillverkas på EXAKT SAMMA fabriker som de dyra märkena....

Jag tycker Blundstones jodphursskor är riktigt bra, hade ett par förut som höll i många år!
Jag har rätt bra erfarenhet av graninges med, men då har jag haft lite äldre årgångar tidigare. Jag har tyvärr, liksom flera här skriver att kvalitén verkar vara mycket sämre numera. De spricker i sömmarna osv. Nu har jag ett par treadstone som köptes in för en vettig prislapp och de har hittills hållt jättebra, bekväma är de också! Treadstone har även en vinterfodrad variant som verkar jätteskön :)

När det kommer till kläder är Pikeur min stora favorit. Ridbyxorna är fantastiskt sköna, har perfekt passform och dem har jätte många modeller, färger osv. att välja på så man finner snabbt sina favorit. Finns även vinterridbyxor i softshell med fleecefoder på vintern, helt oslagbara på vintern! En del Pikeur ridbyxor jag har nu har jag haft i 4-5 år, så jag tycker kvalitén är riktigt bra.

I början köpte jag några par Mountain Horse ridbyxor men de var riktigt kassa, jag fick reklamera, eller köpte nya men sömmarna sprack och dem gick sönder efter par några gånger. Deta var dock ett par år sedan, vet inte riktigt hur kvalitén är numera men jag vill inte chansa på deras byxor. Tycker kvalitén verkar dålig fortfarande i förhållande till priset.

Däremot så har jag några äldre mountain horse jackor där kvalié, passform, andasfunktion osv. är jättebra på. Men även när det gäller tröjor och jackor så är pikeur storfavoriten ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 062
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag vill ju helst att Norris äter en blandning av torr och våtfoder, lite torrfoder för tänderna och för att det kan stå framme för...
Svar
5
· Visningar
618
Senast: Puffindog
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
10 459
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka