Klädråd, bröllop.

Tonto

Trådstartare
Jag är bjuden på bröllop om 6 veckor och har börjat kika på vad jag ska ha på mig.
Klädkoden är formal/cocktail attire eller folkdräkt.

Helst vill jag undvika klänning för att jag ser hemsk ut i det och funderar på att bära kostym i linne men frågan är om något som detta: https://shop.mango.com/se/sv/p/dam/blazers/linne/linnekavaj-med-skarp_87067706 skulle vara för ljust(för nära vitt?) eller inte tillräckligt uppklätt?

Tar tacksamt emot tips! Har aldrig varit på bröllop eller tillställning där det krävs att man är klädd enligt en klädkod, så all hjälp tas tacksamt emot! :)

Jag tror jag är lite förvirrad över klädkoden... Både högtidsdräkt och lite friare kostym (hur man nu ska översätta coctail 😅). Men skulle nog säga att färgen är lite för ljus, och jag hade haft något under kavajen pga väldigt djup urringning.

IMG_6781.webp

Nåt sånt här hade varit mer korrekt

Coctail tolkar jag som uppklätt och festligare klädsel, men klänningen kan vara knäkort och klädseln är överlag inte lika formel som när det ska vara kostym eller smoking. Klänningen kan vara urringad. Finare festkläder, helt enkelt. Såvitt jag kan googla mig till så är det mörk kostym för herrarna. Så jag tänker att kostym/kavaj i lite mer uppklätt stuk borde fungera bra?

Sen är jag inte proffs på klädkod överlag, men läste på lite inför bröllop i somras (där klädkoden var "black tie optional") 😅 .

Då förstår jag, får kika på mörkare kostymer. Känner att det är svårt när man som kvinna vill bära kostym, när man kollar på klänningar så verkar det mesta vara godkänt färgmässigt utom just vitt och rött. 😅

Då förstår jag, får kika på mörkare kostymer. Känner att det är svårt när man som kvinna vill bära kostym, när man kollar på klänningar så verkar det mesta vara godkänt färgmässigt utom just vitt och rött. 😅

Jag tänker att kostym i en för klänning "godkänd" kulör (och material) bör fungera fint?

Åh vad gräsligt. 😅 Känns mycket mindre uppklätt än den ljusa i mina ögon.
Det var bara ett exempel! Det är inte bara färgen på linnekostymen utan just att den är i linne, du behöver ha ett ”festligare” tyg.

Men jag tror egentligen inte du skulle bli helt fel i den i linne egentligen, beror på hur petiga värdarna är. När min svägerska gifte sig hade de klädkod mörk kostym och hennes kusiner dök ändå upp i batiktröja och cargobyxor 😬

Det var bara ett exempel! Det är inte bara färgen på linnekostymen utan just att den är i linne, du behöver ha ett ”festligare” tyg.

Men jag tror egentligen inte du skulle bli helt fel i den i linne egentligen, beror på hur petiga värdarna är. När min svägerska gifte sig hade de klädkod mörk kostym och hennes kusiner dök ändå upp i batiktröja och cargobyxor 😬
Det som gjorde att jag funderade på linne är att det är ett bröllop i lantlig miljö mitt på sommaren, på dagen. :) Men kan kika på festligare tyg, lite orolig att man kommer svettas ihjäl bara. 😄 Skulle säga att dom inte är speciellt petiga alls, dom hade inte ens klädkod först utan det tillkom sen för att folk frågade.

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att ha kjol och överdel, men det kanske är ett no-no?

Det som gjorde att jag funderade på linne är att det är ett bröllop i lantlig miljö mitt på sommaren, på dagen. :) Men kan kika på festligare tyg, lite orolig att man kommer svettas ihjäl bara. 😄
Jag tyckte linnekostymen var skitsnygg! Som sagt, kanske egentligen inte helt enligt klädkod, men snygg! Om man ska tolka klädkoden mot mörk kostym är den kanske egentligen för ljus, men baserat på beskrivningen av bröllopets miljö låter ljusa tyger som helt ok.

Rött är det för övrigt bara svenskar som härjar med som ej ok, utomlands finns inte den myten.

Du kanske kan ha nån färgglad blus under och lite accessoarer?

Det som gjorde att jag funderade på linne är att det är ett bröllop i lantlig miljö mitt på sommaren, på dagen. :) Men kan kika på festligare tyg, lite orolig att man kommer svettas ihjäl bara. 😄 Skulle säga att dom inte är speciellt petiga alls, dom hade inte ens klädkod först utan det tillkom sen för att folk frågade.

Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att ha kjol och överdel, men det kanske är ett no-no?
Om du tror att brudparet inte är petiga så tycker jag att du ska köpa något du vill ha och vet att du kommer att använda vid andra tillfällen också :) . Stort slöseri om man köper kläder som sedan bara blir hängades längst bak i garderoben!

Jag är bjuden på bröllop om 6 veckor och har börjat kika på vad jag ska ha på mig.

Helst vill jag undvika klänning för att jag ser hemsk ut i det och funderar på att bära kostym i linne men frågan är om något som detta: https://shop.mango.com/se/sv/p/dam/blazers/linne/linnekavaj-med-skarp_87067706 skulle vara för ljust(för nära vitt?) eller inte tillräckligt uppklätt?

Tar tacksamt emot tips! Har aldrig varit på bröllop eller tillställning där det krävs att man är klädd enligt en klädkod, så all hjälp tas tacksamt emot! :)
Wow vilken fin kostym! Jag hade helt enkelt skickat länken till värden och frågat om det är okej.
Svårt att veta vad man ska klä sig i när det är en påhittad klädkod, så jag hade frågat.

Om du tror att brudparet inte är petiga så tycker jag att du ska köpa något du vill ha och vet att du kommer att använda vid andra tillfällen också :) . Stort slöseri om man köper kläder som sedan bara blir hängades längst bak i garderoben!
Tänker likadant! Köpte en fin blå klänning från nelly när jag skulle vara brudtärna åt min bästa vän, hennes syssling likadan. Nu är vi bjudna på bröllop i sommar där klädkoden är klänning så nu får jag se till att gå ner i vikt tills dess, är ju som sagt betydligt trevligare och vettigt att kunna plagg mer än en gång!

Koden är ju obegriplig!

Jag hade absolut kört på linnekostymen om jag var du. Klädkoder är ju till för gästen, att man inte ska behöva komma till ett event och känna sig helt felklädd jämfört med alla andra. En klädkod ska ju inte användas som en ursäkt för andra (gäster eller brudpar) att klaga, muttra över materialval eller annat.

(Sen tycker jag ju att man som gäst anstränger sig för sina värdar, och inte kommer i cargoshorts och batiktröja på en tillställning med en klädkod om man inte har särskild anledning)

Jag tycker absolut att linne fungerar på den typen av bröllop samt att det är sommar men den var i ljusaste laget, enligt min mening. Om du vill titta på något annat skulle den här kunna fungera: https://www.sainttropez.com/sv-se/glendasz-blazer--30513462-1739141

Jag har den och tyget är rätt tunt och lite glansigt, dvs lite festligare. Med en flashigare topp under så funkar det absolut.

Jag tycker absolut att linne fungerar på den typen av bröllop samt att det är sommar men den var i ljusaste laget, enligt min mening. Om du vill titta på något annat skulle den här kunna fungera: https://www.sainttropez.com/sv-se/glendasz-blazer--30513462-1739141

Jag har den och tyget är rätt tunt och lite glansigt, dvs lite festligare. Med en flashigare topp under så funkar det absolut.
Upplever nog att den ser lite för nedklädd ut när den är så bylsig, ska försöka hitta en linnekostym som är lite mörkare men fortfarande lite mer formsydd. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden