Kläder vid tävling/regional

GulleTrollet

Trådstartare
Har ett fruktansvärt dilemma....
Tänkte ge mig ut på min första regionala tävling nu i vår. Men vad ska man ha på sig? Måste man ha vita ridbyxor och kavaj när det är regional?
Mitt problem är att jag avskyr mig själv i vita ridbyxor. Jag har kraftig benstomme och kraftiga vader. Jag känner mig obekväm och tjock i vita ridbyxor. Får för mig att jag rider sämre bara för jag är så obekväm.

Köpte ursnygga vita ridbyxor, en kavaj och shortshaps (har för stora vader för stövlar) & hade på några tävlingar, jag kände mig urdum och obekväm. Så slutade med det sen.
Istället rider jag i snygga Islandsridbyxor, putsade skor & en klubbjacka eller en snygg tröja beroende på väder. & helt plötsligt blev jag bekväm.

Men kan man komma till en regional tävling och vara enda ekipaget utan tävlings utstyrsel?
Tycker ju det är så snyggt med vita ridbyxor och kavaj.... Men inte på mig!
Usch... Vad löjlig jag är egentligen, men...
 
Sv: Kläder vid tävling/regional

Det som FIPO anger är de kläder du kan använda vid alla officiella tävlingar, som tillämpar FIPO.
 
Sv: Kläder vid tävling/regional

Det finns ju inget krav på att ha kavaj och vita ridbyxor bara för att man tävlar regionalt, det är som Boj säger samma regler gällande klädkod oavsett vilken nivå man tävlar på.
Men jag förstår hur du tänker, att på den nivån är de flesta mer "seriösa" med sitt tävlande och klär sig kanske därefter. Klubbtröja och vanliga ridbyxor är nog vanligare på mindre tävlingar.
Men kan du inte rida i islandsbyxor, putsade skor och kavaj då, om det är just de vita byxorna du inte känner dig bekväm i? Kavajen gör ju att det ser lite mer uppklätt ut, och är dessutom väldigt smickrande för figuren tycker jag :) Sedan tycker jag att det kan vara lika snyggt med mörka islandsridbyxor och välputsade skor till kavajen, som vita ridbyxor och stövlar.
Om du har någon väst i mörk färg så kan ju det vara väldigt snyggt också!
Bara några tips :)

Du kommer säkert se jättebra ut även i klubbjacka och islandsbyxor. Det viktigaste är ju att man känner sig bekväm i sina kläder!
 
Sv: Kläder vid tävling/regional

Det finns inget som heter kraftig benstomme ;)
Ha svarta ridbyxor om du känner dig obekväm, det är minst lika snyggt! :) Men jag tycker nog att man ska ha kavaj och stövlar/chaps.
 
Sv: Kläder vid tävling/regional

Och jag är tvärtom, tycker det är fantastiskt att vi kan ha ett TR som inte tvingar folk att klä upp sig som pingviner om dom inte vill. Just att det är så stor frihet, där grundtanken är hel, ren och proper.
 
Sv: Kläder vid tävling/regional

Det finns inget som heter kraftig benstomme ;)
Ha svarta ridbyxor om du känner dig obekväm, det är minst lika snyggt! :) Men jag tycker nog att man ska ha kavaj och stövlar/chaps.

Nä, däremot har inte alla allt fett på magen när de har normalt mot högre bmi (ca 23-24). Alla i min släkt har enorma vader, även de pinnsmala... ;)
 
Sv: Kläder vid tävling/regional

En teoretisk fråga då, iallafall i nuläget. ...

Jag har brun tweedkavaj, bruna eller röda ridbyxor, bruna schortchaps och bruna skor eller svarta Graningeridstövlar, brun sadel, rött eller rosa eller ljusblått schabrak, vit isis med ljusblå ögon. ....

Vad ska jag välja om jag vill tävla ?
 
Sv: Kläder vid tävling/regional

En teoretisk fråga då, iallafall i nuläget. ...

Jag har brun tweedkavaj, bruna eller röda ridbyxor, bruna schortchaps och bruna skor eller svarta Graningeridstövlar, brun sadel, rött eller rosa eller ljusblått schabrak, vit isis med ljusblå ögon. ....

Vad ska jag välja om jag vill tävla ?

Om jag vore du hade jag nog valt kavajen, bruna ridbyxor, bruna skor+ shortchaps och det ljusblå schabraket.

Men det är lite svårt när man inte ser sakerna framför sig, när man ser nyanser osv så kanske jag hade valt annorlunda.
 

Liknande trådar

Utrustning "Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår...
Svar
4
· Visningar
1 160
Senast: Void
·
Utrustning Jag försöker hitta en snygg outfit som duger till tävling, men som inte kräver en kavaj. Kort sagt, snygga outfits med tröjor eller...
Svar
16
· Visningar
2 400
Senast: fruxolisa
·
Utrustning jag är en sån person som rider i samma ridbyxor året om oavsett temperatur, i somras så köpte jag dock ett par oskodda då det var för...
2
Svar
28
· Visningar
10 199
Senast: Buck
·
M
Islandshäst Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar. Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?)...
Svar
19
· Visningar
2 353
Senast: _Erica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp