Bukefalos 28 år!

Kläder på tävling

M

Miiraa_91

Har funderat lite på det där med vad ryttare har på sig när man tävlar.
Inom dressyren är det ju kavajkrav redan på lokal nivå (?), hoppning är väl från regional. Vitt i halsen osv är också ett måste.
Men vi har ju mycket "slappare" regler på islandshäst. De flesta rider ju i kavaj ändå, men har sett många som rider i tex pikétröja, skjorta + säkerhetsväst, vanlig vindjacka. Så länge man är hyfsat hel och ren tycker jag inte det gör så mycket, men funderar ändå på varför det är så. Någon som vet?
Är det bara för att det alltid har varit så, eller finns det något genomtänkt skäl till att inte "kräva" kavaj?
Är det ett måste på SM förresten? Där ser man ju bara skjorta + väst, piké, vindjacka i passgrenarna och aldrig på ovalbanan.

Min stackars kavaj har råkat ut för något, så den är numera mörkblå med ljusare blågrå fläckar :eek: Kommer inte att användas mer, så om jag inte hinnar få tag på en bra kavaj innan jag ska tävla nästa gång, vad tycker ni är snyggast då? Svart, kortärmad pikétröja (kräver förstås bra väder), vit långärmad skjorta och svart säkerhetsväst , eller en vanlig mörkblå vindjacka i lumbermodell (med västen under då)? Eller nåt helt annat kanske?
 
Sv: Kläder på tävling

Som den obstinata person jag är så ställer jag frågan, går det bättre att tävla i en kavaj?

Fö finns inga kavaj krav på SM heller såvitt jag känner till, om de nu inte har ändrat de väldigt, väldigt nyligen.

Jag tycker det är trevligare att se folk i hela, rena kläder, och kavaj är inget som jag känner mig imponerad av. Jag kommer naturligtvis att sätta på mig en kavaj den dagen kravet ställs, men så länge det inte är så tycker jag det är mycket bättre.
 
Sv: Kläder på tävling

Jag vet inte hur det är med övre delen på SM, men är det inte krav på ridstövlar eller shortshaps där?
 
Sv: Kläder på tävling

Så länge man har hela och rena kläder tycker jag det är okej, men på vissa tävlingar ser man folk som tävlar i urtvättade och solblekta klubbtröjor. Det känns så respektlöst, en tävling är en tävling och då bör man vara lite mer "uppklädd" än när man rider i skogen.

Förövrigt tycker jag att piké tröjan eller "skjort" alternativet låter utmärkt.:)
 
Sv: Kläder på tävling

Jag tycker att det ser trevligt ut när man klär sig lite finare.
Vita ridbyxor, ridstövlar eller shortshaps, till det så brukar i alla fall jag ha kavaj även om jag bara tävlar lättklass.

Men om man nu inte har någon kavaj så blir det ju utmärkt med svart pikétröja eller ett långärmat alternativ om det är lite svalare.
 
Sv: Kläder på tävling

Nej, det går förstås inte bättre, men jag tycker det ser prydligare ut :) Iallafall på lite högre nivå, lätt klass kanske det inte spelar så stor roll men annars tycker jag det ser lite slarvigt ut :o Ungefär lika som med långt utsläppt hår vilket verkar vara populärt, det tycker jag också ser slarvigt ut. Men det kanske är för att jag är "upplärd" bland vanliga hopp- och dressyrponnyer och -ryttare :p
 
Sv: Kläder på tävling

*till både dig och bifrost*
Håller med om att det ser lite respektlöst, eller iallafall slarvigt, ut att rida i typ vardagsridkläder på tävling. Dessutom fyller ju faktist kavajen ett syfte, domarna ser mycket bättre hur man sitter än om man har lumberjacka. Nu är det väl inte bedömning på sits och inverkan ens i lättklass längre men ändå...
Sen tycker jag det är okej med snyggare tröjor, piké om det är väldigt varmt och sånt också men jag tycker det ser absolut trevligast ut med kavaj och så :)

Jag lyckades iallafall hitta en kavaj igår, så jag "slipper" tävla i nåt annat :D
 
Sv: Kläder på tävling

Jag tycker inte man behöver "snofsa till sig" så extremt så länge man rider lätt klass, hel och ren och gärna lite uppklädd.
Jag själv har köpt ett par lite billigare vita ridbyxor, rider i stövlar samt piketröja och klubbväst då jag tävlat.

20799834.jpg

Tyckte jag känndes alldeles lagom. (Var vår första tävling, jag var aningens nervös och spänd, syns det eller? ;))
Rider lättklass och hade inte riktigt råd att lägga ut pengar på en kavaj, lägger hellre de på kurser med hästen :)
Tycker iaf jag ser prydlig ut, kommer vi sen upp i lite högre klasser kommer jag nog att köpa en kavaj, eller om vi börjar tävla oftare än ca 1-2 ggr/år.
Men vill man ha kavaj så skall man såklart ha det! Men det är ju inget tvång.

Har även tävlat såhär:

26440854.jpg

Här var en enbart lättklass tävling och helt valfri klädsel.
Eftersom det var över -20 så kändes overallen som ett mkt bra plagg ;)
 
Sv: Kläder på tävling

Och jag tycker att din översta bild är ett skolexempel på hur snyggt man faktiskt kan klä sig utan att det ser snobbigt ut, snyggt funktionellt och hanterbart.
 
Sv: Kläder på tävling

Såklart hänger inte ens ridning i om man har kavaj på sig eller inte. Men vist är det kul när man ser ekipage som har ansträngt sig lite med utstyrseln? Hela och rena kläder, gärna vita ridbyxor, väst eller kavaj, eller iaf. inte en slaffsig collegtröja. Ridskor med chaps eller stövlar -smaksak. Bara de är välputsade.

Tycker oxå att Bangsi87 översta bild var helt okej vid tävling.
 
Sv: Kläder på tävling

Menar du att det ser snobbigt ut med kavaj eller missförstår jag då?

För övrigt tycker jag också att Bangsi87 har helt okej kläder för lättklass. Det är ju vita ridbyxor och helt och rent och enhetligt iallafall, tråkigare med folk som rider i tex mörkgrå ridbyxor och en mörkblå collegetröja eller nåt.
 
Sv: Kläder på tävling

Mörka kläder enbart tycker jag också är tråkigt, ja jag tycker inte att ett kavajkrav är nödvändigt men stöder inte vilken klädsel som helst.
Mörka eller ljusa byxor med en överdel som bryter tycker jag är snyggt, en väst på det är klädsamt om behovet finns.

Jag har alltid tyckt att kavaj är lite pingvin likt, för all del inte lika mycket pingvin som dressyrfrack men ändå.

Jag tycker att Bangsis kläder räcker längre än så, än till enbart lätta klasser. Om inte reglerna har ändrats nyligen så finns väl inget kavaj krav på SM heller.
 
Sv: Kläder på tävling

Till Boj och er andra som kommenterat min klädsel, tack jag vart riktigt generad här borta :)

Jag håller med, det är snyggt, funktionellt och kostade inte heller skjortan.
Eftersom jag tävlar ca 1-2 ggr/år iaf då så kändes det rätt lagomt.

Tycker det kan bli lite fel när man klär upp barn/yngre ungdomar med kavaj och hela kittet bara för att, när de kanske bara vill vara där och rida hästen och få kommentarer liksom.
Sen kan man ju klä upp sig mer om man vill.
Det är ju så, vill man lägga ner pengar på en kavaj/finare kläder - gör det.
Vill man det inte utan nöjer sig bra med klubbjackan/västen/dyl - gör det.
Det viktigaste är att man känner sig bekväm.

Men håller med om att det inte ser så bra ut om man skulle ha trasiga byxor och en urtvättad tröja.

Men det är ju bra att vi duger, Draumur och jag i all enkelhet ;)
 
Sv: Kläder på tävling

Lite OT men jag ska tävla nu på torsdag(om jag får tag på en transport:grin:). en kvällstävling och jag förvänter mig att det både kommer att bli kallt och blåsigt. Det är en inofficiell tävling så det är inga krav på speciella kläder men man vill juh se ut som folk iaf :D är det ok med en tjocktröja(stickad) typ modell island eller vad man ska säga. Den är ljusgrå med hög krage typ polokrage
Är det ok? till den tänkte jag bära svarta helskodda ridbyxor och ridstövlar.
 
Sv: Kläder på tävling

Ok är det väl, många ser ut ungefär så på den typen av tävlingar tycker jag det verkar som.
Men jag hade valt någon figursydd vindjacka eller liknande istället, det borde vara varmare också om det är blåsigt?
Sen hade jag gärna valt ljusa ridbyxor, men det är ju jag det ;)
 
Sv: Kläder på tävling

Jag tycker inte att man behöver snoffsa till sig så länge det ser vårdat ut.
det ska vara hela rena kläder som inte är för pluffsiga.

jag har sett ut sån här på tävling och tycker det är helt acceptabelt.
tvling12oktober20082.jpg
 
Sv: Kläder på tävling

Det går förmodligen inte bättre att tävla för att man är finklädd, men jag föredrar att "klä upp mig" på tävling. Har vita ridbyxor, svarta stövlar, kavaj och skjorta :)
 
Sv: Kläder på tävling

Man tackar :) hon börjar bli riktigt fin nu så jag ska ta några bilder nu snart för att se hur det ser ut. när får man se nya bilder på dig och pojken då?? Du får höra av dig!
 
Sv: Kläder på tävling

de går säkert inte bättre att tävla i kavaj men visst är det ju roligt att klä upp sig. Att få ha vita ridbyxor och mörk kavaj gör stämmning med tävlandet :D

De är såklart heller inte fel med att ha andra kläder bara de är rena och hela och sitter :)
 

Liknande trådar

Dressyr Får man rida fram i kortärmad tävlingsskjorta? Eller måste man ha långärmad skjorta om man rider fram utan kavaj. Och sedan ta på...
Svar
3
· Visningar
1 797
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Främst en fråga till er som tävlar lokalt då det inte är krav på kavaj. Vintertid när det är tävling i svinkalla ridhus och ett gäng...
Svar
6
· Visningar
1 713
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 827
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 394
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp