långa chaps?

Sv: långa chaps?

jag blev också förvånad över det, men ser man sen extra noga på produkt bilderna så syns skoningen

För övrigt fanns det några bruna i skinn med vit rand i den affären jag var i, hittade inget märke på dem kostade ganska exakt 1000:- om det möjligen är sådana du letade efter, tänkte inte på att kolla vilka storlekar som fanns då jag snöat in lite på att jag vill ha resår på dem och det var där inte på dessa.
Fanns även ett par lite lustiga syntetskinn med resår runt 500 perfekt tänkte jag tills jag skulle knäppa dem och dragkedjan satt mitt bak ehhhh kommer att innebära snygga märken i sitsen på sadeln plus hur skönt kan det vara att ha den klumpiga änden på dragkedjan precis i vecket under gumpen, ibland undrar man verkligen vad de tänker på när de tillverkar saker.

KL

Jag har nyligen köpt ett par Dyon, av samma anledning som du. Jag rider 7-10 hästar om dagen och det är kaaaaaallt just nu. Men, jag har fått JÄTTEont i knäna av dem :( Nu har jag inte ridit med dem på flera veckor och mina knän är fortfarande ömma. Första gången, när jag provade dem, märkte jag ingenting alls. Är det någon som haft samma problem?

Jag funderar därför på att köpa ett par från Hööks istället, just pga resåren. Det kan ju omöjligt göra lika ont då...

Annars tycker jag att långa chaps är toppen!

Jag har inte dyon, men jag hade samma problem med mina och jag gjorde som man gör med allt annat läder som sitter stramt. Vät ner det och gå runt i det tills det känns mjukt och skönt. Jag fick riktigt ont i knäna, gjorde ont till och med den lilla böjningen som blir i knät när man rider, och då har jag ändå ganska långa stigläder.

Jag smörjer mina chaps regelbundet med ganska mycket vatten, och då har jag såklart dem på mig!! Först kör jag vatten och lädertvål så att de blir fuktiga (jag gör det inte lika mycket på vintern eftersom det kan bli lite fuktigt och kallt om man är utomhus, en varmare dag är att föredra) och sen går jag runt i dem, böjer mig på huk mycket så att de formar sig i knäna.
Och sen när det torkat så tar jag på något läderbalsam också.

Kan varmt rekommendera Fieblings Neatsfoot oil (stavning?), mina blev jättemjuka efter en smörjning med den. Man ska använda ytterst lite, annars blir det inte bra för lädret.
Men det viktigaste tror jag är att gå in dem när de är blöta, det är då de formar sig. Det tar väääääldigt lång tid att forma torrt läder.

Lycka till!

Jag köpte Hööks variat och är supernöjd. De värmer bra och jag som fryser ordentligt om vintrarna har de här istf termosar och det är ju klart bekvämare :D
Skyddar mot väta också, hade i mocka förut som jag råkade ha på en regning tävling...hade sen inga vita ridbyxor mer :grin: och blöt blev jag dessutom....

Kanske kan dragkedjan se en aning vek ut och jag fick reklamera ett par där dragkedjan gav upp efter ett par gånger användning, men de jag fick efter är helt klart mycket mycket bättre.

kl

livar upp tråden igen då vintern närmar sig och med det kall vind och regn :(.

har inte blivit av att köpa chaps än, har inte hittat några som jag vill ha (förutom parlanti och dyon :o) som inte är för dyra dvs :p.
har sökt lite spontant efter begagnat och de jag provade i vintras i syntet finns kvar i butiken ju, men tror inte de kommer hålla ute vätan...

mocka fransar är total förbjudet :rofl: vill väldigt gärna en tight model :D

dom från B vertigo påminner ju faktiskt lite om parlanti, men de ser ut att sitta lite lågt på Horzes produkt bild.

de från TIB ser trevliga ut, funderar bara på passformen, enligt deras mått tabell så har jag M i höjd, XL i lår och M i vad, och så tjocka lår har jag inte XD, har vanligtvis M/L i byxor faktiskt :P. sen vill man ju att de ska sitta åt då de antagligen kommer forma sig, men tar jag L så blir dom för stora i vaden och för höga. sen är det ju det här med midjan är 82 strax ovanför skärpet(över höften dvs). antar att L kommer bli för stort där också

kollade upp pioneer chapsen idag också, och de ser ju väldigt bra ut :D hyfsat pris också 80€, hittade bara inga mått tabeller eller hur man beställer från pioneer.

Liknande trådar

Utrustning Var iväg en sväng idag och skulle köpa nya ridbyxor och nya skor samt (short)chaps var det tänkt. Tyvärr upptäckte jag att läderchapsen...
Svar
10
· Visningar
3 520
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31