Bukefalos 28 år!

Klädstorlek?!

Nera

Trådstartare
Har jag gjort bort mej om jag köpt kläder i storlek 80 till en liten kille på snart 12 månader? Enligt storlekstabellen i butiken skulle det passa men nu när jag vänder och vrider på det tycker jag det ser litet ut. Så vad säger ni föräldrar? Får jag ge mej ut och inhandla nytt paket? :crazy:
 
Sv: Klädstorlek?!

Mitt barn hade 74-80 när han var runt året, och har fortfarande kvar ett par tröjor i strl 80 nu när han börjar närma sig två. Sedan är ju barn olika stora och olika märken/butiker skiljer sig också i storlekar...
 
Sv: Klädstorlek?!

Min dotter som är snart 14 månader har 80 och kan även ha lite i 74. Hon är lite längre och smalare än medel.
Men det är omöjligt att säga egentligen, storleken varierar så mycket mellan olika barn. Bästa är att fråga föräldrarna innan men eftersom du redan köpt så kan dom väl byta om det inte passar.
 
Sv: Klädstorlek?!

Hade jag varit du hade jag nog bytt om jag kunde - hellre att 86 är lite stort först o att han växer i det än att 80 nästan är urvuxet. Lycka till!
 
Sv: Klädstorlek?!

När min dotter var 1 år hade hon uteslutande 74 och lite kläder i 68 så det är så olika. Jag håller med ako, om det går så byt om du är osäker.
 
Sv: Klädstorlek?!

Det är ju så himla olika. På mina barn hade det varit lagom. Sen beror det lite på typ av plagg också - bodys brukar bli urväxta först medan tröjor och byxor i samma storlek funkar längre.
 
Sv: Klädstorlek?!

Vår pojk är 5½ månad och har 74 så 80 kommer förmodligen vara för litet åt honom när han är 1 år.
 
Sv: Klädstorlek?!

Oj! Min 8 månaders har 68 och är fullt "normalvuxen" (prick på kurvorna) så hon kan ju defenitivt ha 80 som ettåring. Tänk så olika det är!


TS - om du inte vill fiska storleksinfo av föräldrarna så kanske du kan fråga far-/morföräldrar? De brukar ha någorlunda koll vad jag erfar.
 
Sv: Klädstorlek?!

Det skulle passa på vår dotter som fyller 1 om en vecka. Men hennes kompisar (11-13 mån) har allt mellan 74 och 92 (:eek:) så det är väldigt varierande. Skulle jag generalisera skulle jag nog köpa 86 till en ettåring.
 
Sv: Klädstorlek?!

Min har 80 i många kläder nu och han blir 8 månader nästa vecka. Jag hade kanske bytt till större storlek, men det är så vansinnigt olika hur de växer
 
Sv: Klädstorlek?!

*kl*

Sedan får man ha i åtanke att barn kan vara lika långa men ha olika strl.

Min E har alltid haft korta ben och hyfsat kort överkropp, men hon har haft samma strl på ex bodys som hennes polare som är kortare.
 
Sv: Klädstorlek?!

Jag hade om möjligt bytt till större storlek!

I många av våra plagg står ungefärlig ålder på olika stl, och där står 6-9mån stl 74, 9-12 mån stl 80...

Vår dotter är 9 månader och drar stl 74-80, hon är nästan 1 kurva större än medelbebisen...
 
Sv: Klädstorlek?!

*kl*

Hoppar in med en fråga, vilken storlek har en nyfödd? Ligger pyttelite över kurvan med magen om det är någon hjälp ;)
 
Sv: Klädstorlek?!

Det är omöjligt att säga.

Vi handlade mesta i 50-56, men när hon väl kom så fick hon ha prematurklädesstrl ett tag innan hon kunde ha 50. Andra bebisar kan knappt ha 56 osv..

Bäst är att handla litet lager innan bebis kommer och sedan när bebis väl finns så har man mer att gå efter.
 
Sv: Klädstorlek?!

*kl*

Hoppar in med en fråga, vilken storlek har en nyfödd? Ligger pyttelite över kurvan med magen om det är någon hjälp ;)

Magkurvan säger i princip inget om hur stort barnet är, t.ex en bakåtlutande livmoder gör kurvan mindre. Vårt första barn vägde 3,2 och var 50 cm. Hon kunde ha plagg i stl 50 men de var väldigt stora så vi köpte några set i stl 44 för att ha något som satt lite bra. Till andra dottern hade jag i förväg köpt ett set med en söt 44:a eftersom jag tänkte att även nästa bebis borde vara jämnstor, men ut kom en tjej på knappt 4 kg och 54 cm lång. Där passade 50-56 den första tiden.
 
Sv: Klädstorlek?!

Vårt första barn vägde 3,2 och var 50 cm. Hon kunde ha plagg i stl 50 men de var väldigt stora så vi köpte några set i stl 44 för att ha något som satt lite bra.

Och vi hade 50 direkt på våran lilla tös på 46 cm och 2532 gram... Med uppvikta ärmar och ben funkade det fint. Hon har fortfarande stora kläder om man jämför med andra barn som till synes är lika stora som hon, men jag tror hon har ganska lång överkropp.
 
Sv: Klädstorlek?!

Vanligast är nog att nyfödda och födda i normal tid har 50 till att börja med, och många växer ur 50 redan på några veckor. Jag låg något under kurvan med första barnet och han var 52 cm o 3700 g - alltså inte speciellt liten. Han hade inte kunnat ha 44 ens första dagen tror jag.
 
Sv: Klädstorlek?!

Tack för alla svaren!
Då var jag inte så dumt ute när jag köpte en body i strl 50 då! Andra klädköp gör ju att vänta med (speciellt när ens mamma har sparat allt från en själv)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 569
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 435
Senast: Calmiche
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp