Bukefalos 28 år!

Klänning + kavaj tips?!

Bufera

Trådstartare
Vi har blivit bjudna på bröllop i september, klädkod Kavaj.

Söker tips på en fin klänning till mig, har storlek 44 med stor del som är mage + byst, Behöver alltså en klänning som mig som är åt det mulliga hållet.
Kommer antagligen ha mörkt hår, har gröna ögonen om det spelar roll.

Vill inte ha smala axelremmar, måste ha bh under. Färggrann inget hinder, inte lika förtjust i mönster men skadar inte att testa? Är det ok att ha en kavaj över klänningen? Tänker till mellan armbågen-handen som döljande.

Budget runt 500kr för klänningen, vill gärna kunna använda klänningen + kavajen igen :)

Bufera
 
Man kan ha kavaj över men jag tycker personligen att en bolero är snyggare. Blir inte så klumpigt som en kavaj men värmer ändå armarna. Den döljer inte heller den fina klänningen lika mycket som en kavaj.
 
Håller med, jag tycker inte kavaj funkar till klänning. Fin kofta (alltså tunnstickad i festmaterial) eller bolero blir bättre.

Vad är det för klädkod? D v s hur ska klänningen vara utformad?
 
Vi har blivit bjudna på bröllop i september, klädkod Kavaj.

Söker tips på en fin klänning till mig, har storlek 44 med stor del som är mage + byst, Behöver alltså en klänning som mig som är åt det mulliga hållet.
Kommer antagligen ha mörkt hår, har gröna ögonen om det spelar roll.

Vill inte ha smala axelremmar, måste ha bh under. Färggrann inget hinder, inte lika förtjust i mönster men skadar inte att testa? Är det ok att ha en kavaj över klänningen? Tänker till mellan armbågen-handen som döljande.

Budget runt 500kr för klänningen, vill gärna kunna använda klänningen + kavajen igen :)

Bufera

BonPrix har massor med fina klänningar till väldigt bra priser.
 
Jag måste invända mot att kavaj inte funkar till klänning. Jag tycker det funkar superbra, naturligtvis beroende på hur kavajen och klänningen ser ut. Kombon klänning + kavaj använder jag väldigt ofta själv och jag är faktiskt helt säker på att det inte ser konstigt ut.:laugh: Sen har jag kanske inte en tweed-kavaj på en middag.

Det beror lite på hur man ser ut. För egen del, som är ganska mullig, är kavaj betydlig mer klädsamt eftersom det stramar upp figuren. Kofta kan lätt se sladdrigt ut och det räcker så bra som det är om inte hullet är helt fast i sig.:angel:

TS - beträffande kavajens utformning: om du har en del byst så kan det vara snyggast att slagen är ganska långa och går ner nedanför bysten. Det är ofta mer klädsamt för figuren eftersom det ramar in bysten. Likaså är ofta omlotturringning snyggt om man har mycket byst. Personligen aktar jag mig för saker som går upp i halsen. Det beror dels på att just jag har kort hals, dels på att kombon mulligt med mycket byst och höghalsat kan göra att det ser ut som om bysten är hängig fast den inte är det. (Däremot funkar det om man är smal och har mycket byst och sen är vi ju alla olika - nu tänker jag generellt.)
 
Tycker att den översta var väldigt fin, kan bero på att det är min favoritfärg också.
Har dock aldrig varit på något bröllop men tycker inte att den borde vara "för mycket". Men om det är i september så kanske den känns lite för somrig, beroende på väder för dagen så klart och om det är inne eller ute och vart i sverige du håller hus.

Tycker att kavaj fungerar bra till också, om även klänningen är lite mer "ordentlig", till den översta du länkade till tror jag dock att en kofta/bolero/sjal av något slag skulle passa bättre tex :)
 
Jag tycker den allra första, som Lovisaleonora länkade till var snygg. Den i spets, och den marinblå färgen. :)
 
Tycker att den översta var väldigt fin, kan bero på att det är min favoritfärg också.
Har dock aldrig varit på något bröllop men tycker inte att den borde vara "för mycket". Men om det är i september så kanske den känns lite för somrig, beroende på väder för dagen så klart och om det är inne eller ute och vart i sverige du håller hus.

Tycker att kavaj fungerar bra till också, om även klänningen är lite mer "ordentlig", till den översta du länkade till tror jag dock att en kofta/bolero/sjal av något slag skulle passa bättre tex :)

Vi ska vara i Malmö, inne i kyrka och i en festlokal antar jag :)
 
När jag har kavaj över klänning brukar jag rulla upp ärmarna, då blir det lite ledigare intryck om man känner att det blir för strikt. Boleros tycker jag är svårt att hitta snygga som inte är svarta (passar oftast inte med färgglada klänningar) eller alldeles för vardagliga i materialet. Att ha en sjal över axlarna är ju fint men seriöst man kan ägna sig åt roligare saker än att hålla ordning på en sjal hela kvällen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 114
Senast: cirkus
·
Äldre Jättekonstig rubrik men det är så att vi är bjudna på bröllop i Februari (mitt första!) och jag är supertaggad men jag har problem med...
2
Svar
21
· Visningar
3 477
Senast: Aliche
·
Kropp & Själ Jag ska på bröllop om ett par veckor och har inget att ta på mig. Det är klädkod kavaj (brudgummen berättade mycket stolt att jag kunde...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp