Klätterväxt, vad ska man välja?

Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Jag får inte mina Flammentaz att trivas hos mig. På 4 år har dom bara blivit en meter typ. I år åker dom på tippen. :mad:

De är härdiga till zon 7, så det borde inte vara vintrarna som är problemet. Vad har ni för jord?
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Jag tror det är v'ldigt väldigt kass jord. Jag funderar på att gräva upp och göra om hela skiten nu till hösten.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

jösses vilken fråga. Det är nog i så fall mera åt sand skulle jag tro.Vad är pinnmo?
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

jösses vilken fråga. Det är nog i så fall mera åt sand skulle jag tro.Vad är pinnmo?

Saxar från wikipedia:

"Pinnmo är en äldre beteckning för en blandning av jordarter bestående av sand, mo och lera. Pinnmon anses allmänt vara mycket hård och förekommer främst på låga impediment och jordarten bildas vid översvämmingar där lera blandats med de grövre jordarterna. I många kraftverksdammar ingår pinnmo och den brukar även användas för att fylla ut branta sluttningar och liknande."

Det är ett elände att försöka odla något i, i vilket fall.

Anledningen till att jag frågade efter jorden är att rosor är rätt petiga med jorden. Flammentanz vill ha lerjord, så det är nog därför den inte vill trivas hos dig. Om jag vore i ditt ställe skulle jag plantera pimpinellarosor istället, för de gillar sandjord. "Stanwell Perpetual" är en jättebra sort, som dessutom remonterar.

Rosa%20'Stanwell%20Perepetual'.jpg
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Hur hög blir den och hur gör en rod då den remonterar?
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Den blir 1-1,5 meter hög, beroende på hur bra den trivs. Att en ros remonterar innebär att den blommar igen, dvs blommar hela sommaren. Flammentanz exempelvis blommar ju bara en gång, är alltså icke-remonterande, medan Stanwell Perpetual får nya blommor och blommar hela sommaren.

De flesta moderna rosor är remontantrosor, medan många gammeldags rosor inte är det.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Åååå tack för ditt svar. Den rosen ska jag absolut ta och titta närmare på. Doftar den?
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

KL

Jag har tänkt att ersätta ett jättehemskt plank mot vägen med en klätterväxt men vill ha något städsegrönt (vilket ord! Smaka på det - städsegrönt :love:) som klarar våra skånska vintrar och trivs i ren sand. Har också gott om hästgödsel!:angel:

Tips från alla kloka Bukeister mottages tacksamt!:bow:
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Murgröna! Det är nog den enda städsegröna klängväxten jag känner till, och den lär inte ha något problem med skånska vintrar.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Tack! Jag har funderat på det men undrade om alternativ. Men en snygg murgröna är SNYGG! Satte ut en liten kruka men den dog men jag tog inte speciellt väl hand om den......
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Är inte klätterbenved också städsegrön? Jag tror det och den är rätt härdig också. Finns grön med vita kanter och även med gula kanter samt enfärgat grön. Mycket vacker är den iallafall.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi ska göra en klätterställning mitt i trädgården och tänkte sätta en klätterväxt där. Det är alltså inte mot en vägg utan fristående...
Svar
10
· Visningar
692
Senast: Cattis_E
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Fideli
·
Trädgård & Växter I sommar nu rev vi bort det som växte i den här rabatten lite halvt oplanerat då det var kaos med nån vintergrön klätterväxt som inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 952
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
865
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp