Klätterväxt, vad ska man välja?

B

Becca

Jag funderar på att plantera/ sätta ut nån form av klätterväxt/ blomma längst en av våra uteväggar vid altanen. Men jag osäker på vilken sort jag ska välja? Är det nån som har tips på nån fin växt eller blomsort som klättrar kring väggen? Nån som kanske t om har en bild på sina växter?
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Jag fick tips innan om klematis, funderar lite på det. Hur ser den ut? ( Märks det att man har helt gröna fingrar... :angel:)
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Jag funderar på att plantera/ sätta ut nån form av klätterväxt/ blomma längst en av våra uteväggar vid altanen. Men jag osäker på vilken sort jag ska välja? Är det nån som har tips på nån fin växt eller blomsort som klättrar kring väggen? Nån som kanske t om har en bild på sina växter?

Kronklematis eller kaprifol. Eller, om du bor i zon 3 eller lägre, blåregn.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Den där är förmodligen inte så härdig, men det finns såklart en massa olika sorter. Generellt är de storblommiga dock mindre härdiga och starkväxande än alp- och kronklematis.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Den där är förmodligen inte så härdig, men det finns såklart en massa olika sorter. Generellt är de storblommiga dock mindre härdiga och starkväxande än alp- och kronklematis.

Samtidigt drabbas oftast inte storblommiga av klematisstekeln.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Nej, det är sant, men den är inte så svår att bekämpa, man får hålla ett getöga på de nya skotten några veckor på våren bara.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Oj då, det finns en hel del att välja på då ju :angel: Tack för tipset! :)
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Hej! Jag har senaste åren blivit en riktig trädgårdsnörd och har flera olika klematis strategiskt placerade runt knutar och mot väggar. I år har jag gett mig in på rosor (som jag alltid betraktat som en elak tantbuske med onda taggar) Jag har en stor ful gavelvägg utan fönster där luftvärmepumpen lyser vit mot det faluröda som jag bara måste dölja. Jag vet inte var du bor men som nån annan sa -Blåregn. Den är helt fantastisk!!! Nu kan inte jag ha den (har provat, den dog) och klematis i all ära, den blir inte så stor o täckande så jag har valt Honungsrosen. Den ska tydligen kunna bli uppåt 6 meter! Sen tänkte jag plantera klematis i rosorna! Kan inte bli bättre. Lycka till :)
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Jag har en stor ful gavelvägg utan fönster där luftvärmepumpen lyser vit mot det faluröda som jag bara måste dölja.

Vi har samma sak här, men hur mycket och hur nära kan man klä in den där vita mackapären?
Vore kanske lite dumt om växten skickar in grenar i fläkten/apparaten? :o

Hos oss sitter apparaten på baksidan huset där det så gott som hela dagen förutom någon timme på kvällen är skugga. Vad för växt kan tänkas trivas där?
Kanske man ska låta bli att sätta något taggit där, vet ju inte hur glad reparatören blir om han måste in i ett snår med vresrosor för att fixa grejen om den går sönder.
 
Senast ändrad:
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Den där är förmodligen inte så härdig, men det finns såklart en massa olika sorter. Generellt är de storblommiga dock mindre härdiga och starkväxande än alp- och kronklematis.

Oj, tack för tipset. Ska jag tänka på något särskilt i höst sedan? Vi har en alpklematis som vi har haft i massa år. Tror vi satte den 1996. Det är nog nästan 10 meter nu...
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Tack snälla för tipset! Ska kolla hur honungsrosen ser ut, det låter ju väldigt fint! :idea:
När är det bäst tid att plantera den?
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

April-maj, beroende på var i landet du bor. Nu är det lite sent, tyvärr.

Tänk dock på att honungsros (Rosa helenae) inte är särskilt härdig, max zon tre om den ska bli stor, även om den kan klara sig i zon fyra (men då fryser den tillbaka rätt hårt).

Åke: Vilken zon bor ni i?
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Hej! Jag har senaste åren blivit en riktig trädgårdsnörd och har flera olika klematis strategiskt placerade runt knutar och mot väggar. I år har jag gett mig in på rosor (som jag alltid betraktat som en elak tantbuske med onda taggar) Jag har en stor ful gavelvägg utan fönster där luftvärmepumpen lyser vit mot det faluröda som jag bara måste dölja. Jag vet inte var du bor men som nån annan sa -Blåregn. Den är helt fantastisk!!! Nu kan inte jag ha den (har provat, den dog) och klematis i all ära, den blir inte så stor o täckande så jag har valt Honungsrosen. Den ska tydligen kunna bli uppåt 6 meter! Sen tänkte jag plantera klematis i rosorna! Kan inte bli bättre. Lycka till :)

Om blåregnet frös bort så tror jag tyvärr inte att honungsrosen kommer att bli sex meter.

De enda klängrosor som växer ordentligt i zon fyra är Polstjärnan och Flammentanz, tyvärr. (har provat mig igenom allt som finns, i princip). New Dawn växer hyfsat, men blir inte jättestor.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

April-maj, beroende på var i landet du bor. Nu är det lite sent, tyvärr.

Tänk dock på att honungsros (Rosa helenae) inte är särskilt härdig, max zon tre om den ska bli stor, även om den kan klara sig i zon fyra (men då fryser den tillbaka rätt hårt).

Åke: Vilken zon bor ni i?
:eek: Hur vet man det? Skulle tro att det är 4. Men jag är inte säker. Bor i V-götaland. Tidaholm.
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

Om blåregnet frös bort så tror jag tyvärr inte att honungsrosen kommer att bli sex meter.

De enda klängrosor som växer ordentligt i zon fyra är Polstjärnan och Flammentanz, tyvärr. (har provat mig igenom allt som finns, i princip). New Dawn växer hyfsat, men blir inte jättestor.

Jag får inte mina Flammentaz att trivas hos mig. På 4 år har dom bara blivit en meter typ. I år åker dom på tippen. :mad:
 
Sv: Klätterväxt, vad ska man välja?

:eek: Hur vet man det? Skulle tro att det är 4. Men jag är inte säker. Bor i V-götaland. Tidaholm.

Titta på en växtkarta! Finns säkert någonstans på nätet, annars i närmsta trädgårdsbok. Växtzoner är a och o när man pysslar med trädgård (såvida man inte bor i Skåne i zon 1, då är ju allt som säljs härdigt).
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi ska göra en klätterställning mitt i trädgården och tänkte sätta en klätterväxt där. Det är alltså inte mot en vägg utan fristående...
Svar
10
· Visningar
692
Senast: Cattis_E
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
408
Senast: Fideli
·
Trädgård & Växter I sommar nu rev vi bort det som växte i den här rabatten lite halvt oplanerat då det var kaos med nån vintergrön klätterväxt som inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp