klapperboots

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 808
U

Uddatyp

va är de för mening med att ha de?
går de inte lika bra o ha vanliga..eller hjälper dom på ett annat sätt..?

Sv: klapperboots

meningen med klapperboots är att de ska låta förskräckligt när man galopperar. ungefär lika irriterande som såna där färgglada plastgrejer som småbarn har på cykelekrarna :crazy:

De, är inte lika tjocka som vanliga så det känns mer när de river, men annars är de nog bara till för att irritera.

för att småbarn tycker det är gulligt antar jag. Ser många B-ponnyryttare med såna.

Va? jag har aldrig märkt aytt de klapprar :confused:

Trådskaperen: klapperboots sitter bättre på min häst och jag tycker det är bra att man kan justera storleken själv. Jag har vanliga i gummi med, men de flyger av så fort min häst gör annat än står stilla typ :crazy:

Qyenn97 skrev:
De, är inte lika tjocka som vanliga så det känns mer när de river, men annars är de nog bara till för att irritera.

Känns mer när de river :rofl: Sen när fick hästen känsel i hovarna? Jag trodde man hade boots för att förhindra tramp på ballar och krona :p

Jag köpte såna för att inga andra boots passade min häst. Man kan ju ändra storleken helt själv med klapperboots.
Desstuom tycker jag dom var mer hållbara än vanliga och trampar hästen upp ett litet jack på dom går den delen att byta ut!:)
Dom lät lite ibland men det var inget jag störde mej på!

Dom är säkert bra på sommaren, men när vintern kommer (som den redan har gjort :p ) så fryser plastbrickorna till och "öglorna" som man trär bandet igenom bryts av, och själva brickorna kan brytas av. Alla som har haft dom på vintern som jag känner har fått brickor bortsprängda när hästen traskar i kramsnö med rejäl kraft :crazy: .
Mina erfarenheter av dessa boots. :D

De kan inte vända sig ut och in som andra boots kan göra. de som jag har är dessutom tjockare än de vanliga gummibootsen.

Man kan dessutom anpassa storleken lättare.

Ps

Jag använder mig av neopreneboots men hade klapperboots "förr" i tiden

Ska du ha en lista? :P

- De är tjockare än vanliga boots eftersom de är "dubbla", och skyddar därmed bättre.
- Nästintill omöjliga att trampa sönder
- Håller i en evighet
- Eftersom delarna rör sig hela tiden så är det minimal risk för att grenar eller grus ska fastna mellan boots och ben
- Lätt att få till udda storlekar
- Väldigt lätta att skölja av
- Väldigt lätt att hitta "reservdelar" istället för att behöva köpa helt nya boots.
- Relativt billiga
- Kul färgkombinationer, lätt att matcha till tex. fälttävlansdräkter

Det enda negativa jag kan se är just att de klapprar, men har bara märkt av klappret i galoppen, och då hörs det så jävligt ändå, så det gör inte sådär jättemycket. :D

Det är något mina hästar kommer att förskonas från!
Låter för illa.Är väl endast något för ponnyryttare eller yngre ryttare som inte förstår bättre!

Glimfeather skrev:
Känns mer när de river :rofl: Sen när fick hästen känsel i hovarna? Jag trodde man hade boots för att förhindra tramp på ballar och krona :p

har du aldrig hört talas om en häst som blir galen när den river?:smirk: :) Det är för att den känner den hårda dunsen när hoven möter bommen, vilket brukar bli en ganska hård smäll. Den har ju inte KÄNSEL, men den hör och "känner" den hårda smällen om du förstår;)

MoQ skrev:
Låter för illa.Är väl endast något för ponnyryttare eller yngre ryttare som inte förstår bättre!

Den har förstås inte KÄNSEL men den "känner" och hör den hårda dunsen när den slår emot bommen vilken brukar bli en gansk hård duns. Och har man tjockare boots, som "läderboots" som kan var ganska tjocka så dämpas det ljudet och "dunsen". Om du förstår:smirk:

MoQ skrev:
Och för mig, som tycker dom är hur bra som helst.

MoQ skrev:

Och typ jättemånga av världseliten i fälttävlan då :smirk:

jag har klapperboots när vi tävlar. Sitter jättebra och går att kombinera i sina egna färger, hästens har varannan svart och vit

nackdelen med dom är att dom låter väldigt mycket i galoppen :p

bara för att alla säger så myclet positivt ska jg lägga in lite negativt om dem med. jag köpte ett par till min ponnytravare, använde dem under ett snabbjobb, sen var hon helt uppskavd på ballarna. tack vare att det är delar, så blir det även en massa kanter som kan skava på hästen. Jag har aldrig använt dem igen.. men vill du ha ett par kan du få mina billigt;)

Jag använder antingen hela boots, sen har jag ett par som man knäpper med kardborre med. neopren-boots är med snälla mot hästens hud.

Liknande trådar

Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
396
Senast: Hedwig
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 275
Senast: Marita73
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka