klapphingstkastrering..

Fibusen

Trådstartare
har varit in till atg kliniken här i romme med lillhingsten som inte vill släppa ner sin ena kula...:devil:

jag vill vill VILL verkligen kastrera han nu,han blir 2 år i maj.


priserna jag fick var:

vanlig stående kastrering med båda kulorna nere: 2500:-

liggande kastering med både kulorna nere: 3-4500:-

klapphingstkastering med ena kulan nere,och andra i kanalen: 6-7000:-

klapphingstkastering med ena i buken,och andra nere: 9-11.000:-


veterinären trodde att min pålles kula låg enda upp i buken,för han klämde och kände,och kände inte ens en tillstymmelse att det ska vara en till kula där uppe nånstanns..


frågan nu är om det här är vad det kostar att göra en klapphingstkastering? eller finns det billigare alternativ på nån annan klinik? vad har ni fått betala?

han är mkt lättlastad,så att åka till nån annan (rätt så nära) klinik skulle kunna gå,om det skiljer mkt i pris,men det ska helst vara i dalarna iallafall..

ni som kasterat era klapphingstar,blir dom kvar inne på kliniken över natten,eller får dom komma hem samma dag?

tacksam för ALLA svar och åsikter kring det här,känner mig helt förvirrad!
 
Sv: klapphingstkastrering..

mitt halvblod hade en kula som "vandrade" när han skulle kastreras, därför valde jag att kastrera med operation på åby. när jag körde dit honom (dagen innan) va båda kulorna nere, men när kastreringen skulle göras hade han bara en nere. allt gick bra och jag hämtade hem honom på eftermiddagen (kastrerades kl. 8 på morgonen) betalade 2200kr för det med en natt där. hörde förra året att det kostade 2500 utan uppstallning nu.

har du kollat med travets kliniker där du bor ?
 
Sv: klapphingstkastrering..

japp,det är atg kliniken på travet som jag har frågat...

jag tyckte att det lär väldigt dyrt...

bor en karl här i närheten som har mkt hästar på sin lilla klinik,men jag vet inte om han gör sånna stora ingrepp som buköppning...:confused:

antar att det blir så i slutändan att jag får betala 11.000:- för en kastrering! usch och fy..
 
Sv: klapphingstkastrering..

jag vet inte, men på åby sa dom att dom kunde plocka ut testiklen via "gången" upp (iofs. så "vandrade" ju min pålles upp och ner, men vid 2 va den inte framme alls, han va över 3 vid "sitt" ingrepp). en bekant gjode en kastrering på sin klapphingst i falkenberg för några år sedan. dom buköppnade men hittade ingen testikel alls (kostade henne 13.000 :eek: ) provet som togs ett tag efteråt visade att testiklen saknades helt :confused: så buköppningen va helt i onödan.

jag är ofta i bollnäs, ska fråga en vännina där om hon vet någon bra klinik som är "billigare"
 
Sv: klapphingstkastrering..

nu har jag bestämt tid tills 5 mars! :crazy: undrar hur det ska gå...

fasst jag fick ett litet lustigt svar från veterinären: antagligen så blir det en buköppning,och då får vi se om vi hittar på nån kula överhuvudtaget.

och ja,hon var seriös då..


vad gör jag om dom inte hittar på den andra? åker hem 11.000:- fattigare med en fortfarande OKASTRERAD häst?


den måste finnas där.. nånnstans iallafall...
 
Sv: klapphingstkastrering..

nu har jag bestämt tid tills 5 mars! :crazy: undrar hur det ska gå...

fasst jag fick ett litet lustigt svar från veterinären: antagligen så blir det en buköppning,och då får vi se om vi hittar på nån kula överhuvudtaget.

och ja,hon var seriös då..


vad gör jag om dom inte hittar på den andra? åker hem 11.000:- fattigare
med en fortfarande OKASTRERAD häst?
Ja det gör Du, alltså 11.000 fattigare (för jobbet är ju gjort även om det inte blev det resultat Du förväntade Dig) - men inte nödvändigtvis med en okastrerad häst.


den måste finnas där.. nånnstans iallafall...[/QUOTE
]

Nej, det är inte så säkert.


Om testikeln ligger nära pungen där den egentligen ska ligga
men inte vandrat ner riktigt, dvs ligger i den så kallade inguinalkanalen så är det lättare för kirurgen att få tag på den, då blir ingreppet mindre och billigare. Om den ligger kvar uppe i buken krävs en buköppning vilket är en operation av en helt annan kaliber och kostnad.

Ibland hittar man inte testikeln beroende på att den inte FINNS men det kan man aldrig veta i förväg. Det rör sig då om en missbildning där djuret bara har EN testikel, detta kallas monorkism. En testikel som ligger kvar i buken kan också pga felläget vara atrofierad vilket betyder att den pga värmen i felläget krympt o därför kan vara svår eller ibland omöjlig att hitta.

En sådan testikel har oftast inga dugliga spermier pga av den högre temperaturen i buken (spermierna får inte bli för varma, då dör de) men kan utsöndra EN EXTRA MÄNGD TESTOSTERON vilket ofta gör s k "klapphingstar" svårhanterliga.
 
Sv: klapphingstkastrering..

vad gör man i en sån situation? med en "hingst" som utsöndrar massa med testosteron? går det att stoppa upp det på något sätt?
 
Sv: klapphingstkastrering..

men han kunde alltså inte göra föl sen?
hur var han annars? hinstig,eller var han som en valack? aldrig hört talas om en häst som bara har en kula....

säker på att den verkligen inte fanns någonstanns?
 
Sv: klapphingstkastrering..

har varit in till atg kliniken här i romme med lillhingsten som inte vill släppa ner sin ena kula...:devil:

jag vill vill VILL verkligen kastrera han nu,han blir 2 år i maj.


priserna jag fick var:

vanlig stående kastrering med båda kulorna nere: 2500:-

liggande kastering med både kulorna nere: 3-4500:-

klapphingstkastering med ena kulan nere,och andra i kanalen: 6-7000:-

klapphingstkastering med ena i buken,och andra nere: 9-11.000:-


veterinären trodde att min pålles kula låg enda upp i buken,för han klämde och kände,och kände inte ens en tillstymmelse att det ska vara en till kula där uppe nånstanns..


frågan nu är om det här är vad det kostar att göra en klapphingstkastering? eller finns det billigare alternativ på nån annan klinik? vad har ni fått betala?

han är mkt lättlastad,så att åka till nån annan (rätt så nära) klinik skulle kunna gå,om det skiljer mkt i pris,men det ska helst vara i dalarna iallafall..

ni som kasterat era klapphingstar,blir dom kvar inne på kliniken över natten,eller får dom komma hem samma dag?

tacksam för ALLA svar och åsikter kring det här,känner mig helt förvirrad!
Har dom räknat med kostnader som ev. kan komma efter kastreringen med?
 
Sv: klapphingstkastrering..

nej, han kunde inte "göra föl". han blev som vilken annan val. som helst. att kulan helt saknades kan tydligen förekomma. den hästens ägare hade fått även den infon av veterinären. att testiklen verkligen saknades visade det prov som senare togs.
 
Sv: klapphingstkastrering..

nu har jag bestämt tid tills 5 mars! :crazy: undrar hur det ska gå...

fasst jag fick ett litet lustigt svar från veterinären: antagligen så blir det en buköppning,och då får vi se om vi hittar på nån kula överhuvudtaget.

och ja,hon var seriös då..


vad gör jag om dom inte hittar på den andra? åker hem 11.000:- fattigare med en fortfarande OKASTRERAD häst?


den måste finnas där.. nånnstans iallafall...

tror du inte att hon menade så att "om det finns någon andra kula"? Han kanske är född med bara en, alltså, och har han bara en, så lär de inte hitta nr 2 i buken heller? Fråga!
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: valegro
·
Hundhälsa Torsten har bara en kula nere. Senast vi var på djursjukhus sa den utländska vetten strängt att han måste kastreras. För alla krypta...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 929
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 592
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp