Dubbelsidig klapphingst

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på klinik. Hemmaveterinär har känt åtminstone en och trott sig känna den andra också, men vid öppnande stod inte en enda kula att finna. Dom finns "nånstans i buken".

Jag har lite olika frågor.

Nån som har opererat en dubbelsidig klapphingst? Vad kostade det? Var? Hur lång var konvalescensen?
Nån som haft en klapphingst där kulorna kommit ner med tiden? Lillen är 1 år och 7 månader idag.
Skulle det vara värt att vänta lite med kastrering i hopp om att dom trillar ner?
Jag har också hört något om ett chip man kan operera in som krymper testiklarna, typ kemisk kastrering, men jag har inte hittat nåt om det när jag googlat. Finns det och i så fall nån som testat?

I förlängningen måste kulorna bort, oavsett var dom befinner sig, men jag kan i teorin behålla Lillen som hingst i 1.5 år till (sen får han inte stå kvar på gården vi står då dom inte vill ha "vuxna" hingstar). Jag vill helst ha en valack...

Tacksam för svar!

/Lavinia
 
Hej!

Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på klinik. Hemmaveterinär har känt åtminstone en och trott sig känna den andra också, men vid öppnande stod inte en enda kula att finna. Dom finns "nånstans i buken".

Jag har lite olika frågor.

Nån som har opererat en dubbelsidig klapphingst? Vad kostade det? Var? Hur lång var konvalescensen?
Nån som haft en klapphingst där kulorna kommit ner med tiden? Lillen är 1 år och 7 månader idag.
Skulle det vara värt att vänta lite med kastrering i hopp om att dom trillar ner?
Jag har också hört något om ett chip man kan operera in som krymper testiklarna, typ kemisk kastrering, men jag har inte hittat nåt om det när jag googlat. Finns det och i så fall nån som testat?

I förlängningen måste kulorna bort, oavsett var dom befinner sig, men jag kan i teorin behålla Lillen som hingst i 1.5 år till (sen får han inte stå kvar på gården vi står då dom inte vill ha "vuxna" hingstar). Jag vill helst ha en valack...

Tacksam för svar!

/Lavinia
Att operera klapphingst med kulorna kvar i buken är dyrt men kolla om ditt försäkringsbolag tar det. Är han så gammal nu så lär kulorna mest troligen inte komma ner av sig själv så jag hade inte väntat utan åkt till klinik som utför detta i höst och därefter opererat. Det lättaste är om du ringer runt till klinikerna i ditt närområde och kollar vad dom tar och ber din hemmaveterinär att skicka en remiss om försäkringen tar det.
 
Att operera klapphingst med kulorna kvar i buken är dyrt men kolla om ditt försäkringsbolag tar det. Är han så gammal nu så lär kulorna mest troligen inte komma ner av sig själv så jag hade inte väntat utan åkt till klinik som utför detta i höst och därefter opererat. Det lättaste är om du ringer runt till klinikerna i ditt närområde och kollar vad dom tar och ber din hemmaveterinär att skicka en remiss om försäkringen tar det.

Hej!

och tack för svar!

Försäkringen ska ta det. Remiss finns från kastreringsförsöket, men jag ville inte köra hela operationsbiten mitt i sommaren.
Planerar att ringa runt, försökte i början av Juni, men klinikerna i närområdet är väldigt skygga med att berätta vad det kan tänkas kosta och innebära.

Att det blir dyrt förstår jag, han är värd varenda krona :heart

/L, som blir kärare och kärare i Lillen för varje dag som går.
 
Hej!

och tack för svar!

Försäkringen ska ta det. Remiss finns från kastreringsförsöket, men jag ville inte köra hela operationsbiten mitt i sommaren.
Planerar att ringa runt, försökte i början av Juni, men klinikerna i närområdet är väldigt skygga med att berätta vad det kan tänkas kosta och innebära.

Att det blir dyrt förstår jag, han är värd varenda krona :heart

/L, som blir kärare och kärare i Lillen för varje dag som går.
Skönt att försäkringen tar det, inte alla som gör det har jag förstått.
Nej precis, det är vettigt att operera i höst istället. Vad konstigt ändå att dom inte kan ge en fingervisning om ca priser. På kliniker i min närhet (Skåne) så fick jag priser runt 20-25 000:- ca för ”svår klapphingst”. Tror du får räkna kanske på lite till på din för att vara på ”säkra sidan”. Säg att du förstår att dom inte kan ge ett exakt pris men att du vill ha ett prisförslag på vad det kan tänkas kosta så du kan få en ungefärlig prisbild på det hela. Hoppas du hittar ngn som kan operera och att det går bra för er.
 
Så skönt att ditt försäkringsbolag tar kostnaden.Det gjorde inte mitt betalade 17500kr för mer än 5 år sedan 😠
 

Liknande trådar

K
Ekonomi & Juridik Jag köpte en Welsh mountain hingst som 1åring från Wales. Jag hade kontakt med säljaren enbart via mail och jag har sparat alla mail...
Svar
5
· Visningar
1 771
Senast: Elinbeyla
·
T
Avel Jag har en 1 årig Nordsvensk brukshäst, hingst. Han har blivit väldigt svår hanterad och är mycket "hingstig". Han har fått bra poäng...
Svar
16
· Visningar
3 546
Senast: ameo
·
Hästvård har varit in till atg kliniken här i romme med lillhingsten som inte vill släppa ner sin ena kula...:devil: jag vill vill VILL...
Svar
11
· Visningar
1 393
Senast: pimy
·
M
Träning Tänkte ta det här i min gammla tråd, men då får jag säkert inga svar. Min nya unga valak har ju haft lite egna ideér om hur saker och...
Svar
7
· Visningar
1 228
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp