Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo jag vet, jag har paneler också. Däremot ligger vår sommarproducerade el som en.. vad ska man kalla det.. tillgodo? Dvs vi behöver betala elen först när vi använt upp vår tillgodo. Förra året var det tunt där på hösten. Vår juliproduktion när det var molnigt hela tiden var ju inget att skryta med så att säga. Sen blir det ju en viss produktion de höst-vinterdagarna när solen tittar fram. Även om dagarna är lite korta.
Den lilla skvätten som jag säljer över nätet går åt i samma faktura.
Det är många som skall ha av den elen så det mesta går åt lokalt.
 
Jag har hittills inte betalat någon nätavgift för min anläggning.
När det kommer så kommer anläggningen att vara ännu mindre lönsam.
Om dessutom 60 öringen i skattereduktion försvinner så går nog anläggningen back faktiskt.

Nej 60-öringen kan nog inte ses som garanterad för all framtid men så länge den finns är den ju en del i den ekonomiska kalkylen. Vilket ger solceller en än mer tveksam lönsamhet/ännu längre återbetalningstid för TS, som gissningsvis inte förbrukar så många "köpta" kwh att kvitta mot de hypotetiskt sålda (under förutsättning att uppvärmning sker mestadels genom vedeldning).

För min del har det gått i princip jämnt upp mellan köpta och sålda kwh varje år, och först då drar jag ju maximal nytta av 60-öringen ovanpå det oftast mer blygsamma säljpriset. Förra året hade jag ett överskott på såld el, men nu med elhybridbil så bör det jämna till siffrorna också ett soligt år.
 
Du har fått en massa tips och jag har inte läst allt. Men det jag kom på är att du kan erbjuda dig att passa katter och vattna hos folk som åker bort. Kanske till o med sköta det viktigaste i trädgården. Några äldre kan behöva hjälp att komma ut på promenad, och hjälp med vanliga småsaker också, och de betalar rätt bra för det, men för att få ett sådant uppdrag behöver du nog ha kontakter. Det är inne att odla grönsaker, även i fönster och på balkong, har du försökt? Mataffärerna har något som heter "to good to go", kassar med kort datum mat. Det enda jag vet är att man måste ha en app för att beställa, för jag känner en gammal man som tyckte det var för besvärligt. Vet inte alls vad de där kassarna kostar, och de som köper får säkert ett o annat som de inte äter. Ändå kan det vara lönsamt.
 
För min del har det gått i princip jämnt upp mellan köpta och sålda kwh varje år, och först då drar jag ju maximal nytta av 60-öringen ovanpå det oftast mer blygsamma säljpriset. Förra året hade jag ett överskott på såld el, men nu med elhybridbil så bör det jämna till siffrorna också ett soligt år.
Jag köper 5 ggr mer el än vad jag säljer och förbrukar 2/3 av min producerade el lokalt på gården.
Jag kan utöka en hel del innan jag säljer mer än vad jag köper.
 
Alltså jag har en solcellsanläggning och vet därmed precis vad jag får ersättning för och vad jag betalar för.
Det står på min väl specificerade faktura.
Det kanske är en del av ditt inmatningsabonnemang, vad vet jag. Du betalar det på ett eller annat sätt, du kan nog fråga vattenfall om det.
 
Det kanske är en del av ditt inmatningsabonnemang, vad vet jag. Du betalar det på ett eller annat sätt, du kan nog fråga vattenfall om det.
Jag tror att det dras av från ersättningen för nätnyttan.
Den ersättningen är ganska så stor.
Just nu 15,20 öre plus moms den har varit både större och mindre.
Nätnyttan var något som jag inte hade räknat med i min kalkyl.
 
Klart du inte ska göra dig av med nån av dina katter!!! HerreGUD!

Bra med potatisen! Den innehåller, vad jag förstått, väldigt många viktiga näringsämnen så du kan livnära dig bra på potatis - och nåt till. Gillar du vitlök? Jag sätter massor med vitlök och klarar mig länge på det. Hur fungerar morötter - går de att spara? Här där jag bor finns färska morötter året om, tack vare att de täcker odlingarna från frosten och skördar allt eftersom. Det kanske inte fungerar där du bor? Men lök kan du väl bli självförsörjande på? Bönor? Jag har precis sått bönor, såna där platta (hjärnsläpp här...) som jag sen ska frysa ner, om vi inte äter upp allt. Tomater kan man också frysa ner hela om man inte ids hacka dem. Redan där har du bas till riktigt bra måltider. Köp sen en säck ris. Vi äter mycket quinoa, eftersom det är väldigt proteinrikt. Kokar det med en buljongtärning, lägger till lite vita bönor. Dem kan man köpa i tetrapak eller koka själv i storkok om man orkar (jag köper tetror.....).
Jag har haft självförsörjningsdrömmar i många år men har p.g.a. problem jag har inte lyckats uppfylla den.

Vintermorötter går att lagra över vintern.

Min tomatskörd lär bli skral i år. Tidigare har jag lagrat hackad tomat i frysen. Vitlök har jag missat att sätta.

Men mitt grönsaksland är kaos. Jag har lite i pallkragar i år.

Potäterna tänkte jag dock täckodla på åkern.
 
Du har fått en massa tips och jag har inte läst allt. Men det jag kom på är att du kan erbjuda dig att passa katter och vattna hos folk som åker bort. Kanske till o med sköta det viktigaste i trädgården. Några äldre kan behöva hjälp att komma ut på promenad, och hjälp med vanliga småsaker också, och de betalar rätt bra för det, men för att få ett sådant uppdrag behöver du nog ha kontakter. Det är inne att odla grönsaker, även i fönster och på balkong, har du försökt? Mataffärerna har något som heter "to good to go", kassar med kort datum mat. Det enda jag vet är att man måste ha en app för att beställa, för jag känner en gammal man som tyckte det var för besvärligt. Vet inte alls vad de där kassarna kostar, och de som köper får säkert ett o annat som de inte äter. Ändå kan det vara lönsamt.
Ja, passa katter hos folk kan jag göra. Och vattna blommor. Men då behöver det ju vara nära för annars går för mycket tid och pengar till transporten till kattägarens hem. Jag kan inte ta hit några katter för det går framförallt min ena katt inte med på.

Frågan är dock om jag kan ha det som hobby eller om jag måste starta företag (vilket inte passar just nu).

Några kontakter har jag inte att tala om. Men kan sätta upp lapp i näraliggande mataffärer.

Jag har över 6000 kvm mark och odlar det jag orkar och kan ta rätt på. Ettåriga grödor kräver rätt mycket arbetsinsats så jag håller på att utveckla en skogsträdgård som är ett perent system som ger skörd från tidig vår till hösten med en lägre arbetsinsats. (Har odlat sen 1994 och har en trädgårdsutbildning.)

Att ta rätt på olika grödor har jag dock upplevt som rätt svårt, så jag har fått krympa det jag odlar till sånt jag faktiskt vet hur man använder. (I år är planen är odla mycket brytsockerärt. Jag har blivit galet förtjust i det.)

Färdiga matkassar är inget för mig om man inte samtidigt får recept på exakt allt i kassen. Jag klarar nämligen inte av att improvisera ihop mat. Det är en gåta för mig hur man gör.
 
Ja, passa katter hos folk kan jag göra. Och vattna blommor. Men då behöver det ju vara nära för annars går för mycket tid och pengar till transporten till kattägarens hem. Jag kan inte ta hit några katter för det går framförallt min ena katt inte med på.

Frågan är dock om jag kan ha det som hobby eller om jag måste starta företag (vilket inte passar just nu).

Några kontakter har jag inte att tala om. Men kan sätta upp lapp i näraliggande mataffärer.

Jag har över 6000 kvm mark och odlar det jag orkar och kan ta rätt på. Ettåriga grödor kräver rätt mycket arbetsinsats så jag håller på att utveckla en skogsträdgård som är ett perent system som ger skörd från tidig vår till hösten med en lägre arbetsinsats. (Har odlat sen 1994 och har en trädgårdsutbildning.)

Att ta rätt på olika grödor har jag dock upplevt som rätt svårt, så jag har fått krympa det jag odlar till sånt jag faktiskt vet hur man använder. (I år är planen är odla mycket brytsockerärt. Jag har blivit galet förtjust i det.)

Färdiga matkassar är inget för mig om man inte samtidigt får recept på exakt allt i kassen. Jag klarar nämligen inte av att improvisera ihop mat. Det är en gåta för mig hur man gör.
Gällande mat/matkostnader.
Såg att du äter modifast en gång om dagen, jag äter naturdiet shakes som komplement 1-2 gånger om dagen (främst som frukost och mellanmål) och de kan man köpa billigare på matsmart :) just nu 189 kr för 12 st choklad & banan, vilket ger ungefär halva priset mot modifast (övriga smaker 269 kr för tolv st).

Gällande matkasse så har jag Hello fresh, det är min räddning för att kunna äta bra mat utan att jag behöver fundera så mycket. Det kostar en del, 3 måltider för 2 personer kostar 599 kr, men jag upplever att en del rätter är generösa plus att det är mycket grönsaker till. Det är recept-kort med, och allt följer med i kassen (det man behöver ha själv är olivolja/rapsolja, eventuellt ägg, salt & peppar). Jag som gjort gastric bypass operation får ut 3-5 måltider på alla recept, men då äter jag ungefär hälften mot en vanlig portion. Men jag kan rekommendera det, väldigt smakrika måltider och det går att välja själv vad man vill ha och hur ofta.
 
Gällande mat/matkostnader.
Såg att du äter modifast en gång om dagen, jag äter naturdiet shakes som komplement 1-2 gånger om dagen (främst som frukost och mellanmål) och de kan man köpa billigare på matsmart :) just nu 189 kr för 12 st choklad & banan, vilket ger ungefär halva priset mot modifast (övriga smaker 269 kr för tolv st).

Gällande matkasse så har jag Hello fresh, det är min räddning för att kunna äta bra mat utan att jag behöver fundera så mycket. Det kostar en del, 3 måltider för 2 personer kostar 599 kr, men jag upplever att en del rätter är generösa plus att det är mycket grönsaker till. Det är recept-kort med, och allt följer med i kassen (det man behöver ha själv är olivolja/rapsolja, eventuellt ägg, salt & peppar). Jag som gjort gastric bypass operation får ut 3-5 måltider på alla recept, men då äter jag ungefär hälften mot en vanlig portion. Men jag kan rekommendera det, väldigt smakrika måltider och det går att välja själv vad man vill ha och hur ofta.
Jag kunde inte hitta några puddingar hos matsmart. Jag vill ju ha något mer matigt än en shake. Och jag hittade ingen billig shake utan banan.

Hello fresh levererar inte ut till mig.
 
Är det någon som har fler tips på vad jag kan ersätta Modifasten med? Inte mackor eller musli för det äter jag redan andra tider på dagen. Det måste vara enkelt och kräva typ ingen tillagning alls.
 
Är det någon som har fler tips på vad jag kan ersätta Modifasten med? Inte mackor eller musli för det äter jag redan andra tider på dagen. Det måste vara enkelt och kräva typ ingen tillagning alls.
Går det med typ kräm eller liknande och proteinpulver i? :)
 
Går det med typ kräm eller liknande och proteinpulver i? :)
Kanske. Men vad för kräm? Och är proteinpulver mat? Behöver jag ta vitamintillskott till den måltiden?

Jag känner att jag nog äter lite för torftigt med bara ett lagat mål mat om dagen så jag vill ju att de andra måltiderna ska vara så vettiga som möjligt. (Mackor och musli är nog inte det.)
 
Kanske. Men vad för kräm? Och är proteinpulver mat? Behöver jag ta vitamintillskott till den måltiden?

Jag känner att jag nog äter lite för torftigt med bara ett lagat mål mat om dagen så jag vill ju att de andra måltiderna ska vara så vettiga som möjligt. (Mackor och musli är nog inte det.)
Det beror väl t.ex. på vad du har på mackorna? Det räcker säkerligen gott med ett lagat mål om dagen.
 
Kanske. Men vad för kräm? Och är proteinpulver mat? Behöver jag ta vitamintillskott till den måltiden?

Jag känner att jag nog äter lite för torftigt med bara ett lagat mål mat om dagen så jag vill ju att de andra måltiderna ska vara så vettiga som möjligt. (Mackor och musli är nog inte det.)
Nä du behöver ju inte ta vitamintillskott om du bara äter vanlig kräm heller. Jag tänker mest att proteinpulvret ger just mer protein och mättnadskänsla i en annars simpel måltid.
Vilken kräm du än tycker om, om du tycker om kräm. :) Mackor och müsli är väl en utmärkt måltid!
 
Om du tycker om nudlar går det ju också fort att göra, behöver bara tillsätta kokat vatten. Inte riktigt lika snabbt som modifast, men bara tre minuter. Säkert billigare också?
 
Om du tycker om nudlar går det ju också fort att göra, behöver bara tillsätta kokat vatten. Inte riktigt lika snabbt som modifast, men bara tre minuter. Säkert billigare också?
Det tar för lång tid att koka upp vattnet då min spis är sjukt långsam och sen tar det 5 minuter att koka nudlarna. Det är äggnudlar jag äter. Smakar inget och behöver något annat till, såsom en gryta av något slag och då är vi inne på matlagning.

Nudlar med sån där smakpåse äter jag inte.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är det någon som har fler tips på vad jag kan ersätta Modifasten med? Inte mackor eller musli för det äter jag redan andra tider på dagen. Det måste vara enkelt och kräva typ ingen tillagning alls.
Jag gillar smoothie
Frysta bär jordgubb och blåbär banan banan går att frysa så jag köper mycket när det är rea
Havregryn och havremjölk samt honung
Jag har en smoothie blender köpt på jula tror jag för några hundralappar
Blendern står framme och jag dricker direkt ur flaskan som är till så det blir minimalt med disk
Jag brukar ta upp frukt på morgonen eller till och med kvällen innan då det ibland kan vara tjurigt att mixa om frukten är genomfrusen
Tar ofta smoothien med mig till jobbet och då gör jag den färdig kvällen innan
 
Havregrynsgröt? 2dl vatten 1dl gryn, kryddmått salt och ett par minuter i mikron. Vad du vill ha till det kan du ju välja själv. Jag gillar nyponsoppa men finns ju mjölk, blåbärssoppa osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 149
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 513
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp