Klarar jag mig utan fårskinnspaden?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare amarant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 100
A

amarant

En utprovad hoppsadel ingick för min unghäst i köpet. Den tidigare ägaren använde schabrak OCH fårskinnspad och sa att det är vad jag bör köpa till sadeln, vilket jag gjorde. Däremot så skjuter fårskinnspaden bak sadeln på ryggen på honom så att den hamnar på tok för långt bak. Flyttar jag fram både sadeln och fårskinnspaden ihop så glider det tillbaka, alldeles för långt bak. Än så länge är han inte särskilt musklig i samband med att han inte blivit riden regelbundet etc. och har dessutom en väldigt "lång" manke.

Den senaste gången jag red nu så hoppade jag över att använda fårskinnspaden för jag fick helt enkelt inte sadeln på plats. Jag tyckte att det fungerade bra, det var ingenting som störde mig. Däremot så funderade jag på om detta i längden kan skada hans rygg på något vis? Fårskinnspaden lär ju ha funnits där av en orsak? Frågan är med andra ord om, att rida utan fårskinnspad på honom som tidigare haft det, kan påverka passformen av sadeln och därmed skada honom? Jag har aldrig riktigt fattat vad fårskinnspaden har för funktion mer än stötdämpande. Hoppas någon kan hjälpa mig!

Sv: Klarar jag mig utan fårskinnspaden?

Om sadeln passar hästen bättre utan pad - låt bli paden!;)

Jag använder fårskinnspad som utfyllnad när sadeln är lite för vid för hästen, annars inte. Padens stötdämpning tror jag, ärligt talat, blir tämligen försumbar med tanke på vad en människa väger.

En dålig padd ligger sällan bra o kan förstöra mer än den hjälper.
Men det måste såklart finnas plats för den.
När är sadeln utprovad? En unghäst ändrar sig snabbt.
Jag skulle be ngn kunnig om hjälp o titta så allt ser okej ut.

har du bild på hur sadeln ligger med och utan padd? (med sadelgjorden spänd)
lättare att hjälpa om man ser hur sadeln ligger.

Det är inte så vanligt att sadlar glider bakåt, det beror oftast på att folk sadlar alltför långt fram... Unghästar kan ändra sig jättemkt, sadeln passar kanske inte nu även om den gjorde det tidigare.

Visa gärna en bild på hur du sadlar så man får en ide om hur den ligger. :)

Ang pad så om man öht ska ha en pad är det fårskinn man bör ha. Dels har den en tryckutjämnande effekt och dels så tar den upp rörelse så sadeln ligger still. Kan alltså vara bra om man har en häst som rör sin rygg mkt. Sen lyfter den hela sadeln uppåt och vissa hästar gillar det då det friar bogarna lite extra. Men sadeln måste ändå passa perfekt utan pad eller vara ngt för vid.

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Barret
·
Utrustning Lång story short. Jag lyssnade på equipodden och det avsnittet när Jonna Landén pratar sadlar. Hon förespråkar träbol och ullstoppning...
Svar
6
· Visningar
1 110
Senast: Kristall10
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de... 2
Svar
21
· Visningar
3 799
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?