Sv: Klarar ni er utan ridbana?
Jag har ingen ridbana.
Det finns en gräsplätt att rida på som är kanske15x30 eller så, där brukar jag bara rida nån dag innan tävling för att träna programmet eller för att träna på nåt speciellt om det är nåt.
I övrigt rider jag ut
varje dag jag ska rida. Dock rider jag mycket dressyr på mina skogsturer, (byten, skänkelvikningar, skolor, halter, tränar övergångar osv osv i alla gångarter då.) såklart varvat med bus också! Jag kan lika gärna ta en dag och galoppera på stranden eller rejsa i galopp eller ta en tur på helt långa tyglar i galopp och trav lika gärna som att rida dressyr i skogen..
Tränar dressyr kanske 1-2 ggr i månaden och hopptränar 2-3 ggr i månaden(för tränare)
Att hoppa emellan träningarna betyder åka transport. Närmsta ridbana är ca 2 mil från oss, och närmsta ridhus ca 3 mil..
Har inte tagit mej i kragen att släpa bommar och hinderstöd till vår lilla gräsplätt...Så det är bara att åka..Åker dock helst inte på vintern eftersom vägarna är små, krokiga och helst inte plogade ordentligt
På vintern är det samma sak i träningsväg som övriga året. Vi rider i skogen även om det är becksvart eller snöstorm. *Hästen måste ju tränas i vilket fall*
Broddar och sulor och en säker häst gör att jag kan fortsätta med ungefär samma träningen även vintertid.. Han vilar ca en månad under sommaren samt en månad under jul-nyår.
Sen är det ju så att min häst blir fullkomligt uttråkad av att träna dressyr på bana, därför går det lika bra, om än bättre tom, ute på en väg i skogen! Han har utvecklats en hel del på de åren jag haft honom också, fastän avsaknad av ridbana...
Vi tävlar på LB, till lägre LA, -nivå men tränar högre. Det funkar för oss iaf!