Klarar ni er utan ridbana?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Mysantika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 768
M

Mysantika

Är det någon här som inte alls har tillgång till någon ridbana/ridhus och ändå kan tävla? Dvs kan enbart rida ut i skogen.

Vilkla klasser rider du och hur går det trots brist på träningsmöjligheter?

Eller du som inte alls har tillgång men får åka till ridbana.
Hur ofta åker du?

Sv: Klarar ni er utan ridbana?

Jaag! :)

Vi har bara tillgång till diverse fält och hagar under vissa perioder av året. Och sen har vi en mindre bra paddock ca 25min skrittväg från stallet. :crazy: Tränar i ridhus för tränare gör jag varannan vecka.
Annars tycker jag att det går alldeles utmärkt att träna dressyr ute i skog och mark. Det blir ju absolut inget nötande och man kan variera mkt. Lydnaden blir ju viktig.
Jag och ponnyn tävlar på LB-LA nivå.

nej jag klarar mig inte utan ridhus/ paddock. tävlar banhoppning och det kan vara lite svårt att göra på ridstigen... :p

Jag klarar mig gallant, har en jätteparkering med ganska mycket sand på, helt perfekt, de t.o.m harvar till den ibland :banana:
Fast jag saknar staket ibland, åsså har jag inga bommar. Koner saknade jag länge tills jag kom på att man kan ta gamla 1½ liters per-flaskor och fylla med sand eller vatten och linda lite självlysande tejp på......funkar perfekt

Har aldrig ridit i ridhus med min häst..........men snart ska jag flytta och då blir jag granne med ridhus, då lär det väl bli av...

Jag rider visseligen bara lite dressyr med min aktiva travare, men det är ju kul med speglar å sånt i ridhus.

Intressant att läsa era svar :)

Både och. Jag har ridbana hemma, men beroende på hur vintrarna ser ut så är ju undrelaget därefter så att riktigt trimma går ju inte utan bekostnad av takt och schwung.
Dessutom har jag en sandväg ut till stora vägen som man inte gärna åker trailer på om man inte måste. Så till tränare åker jag inte alls under vinterhalvåret.

Så jag rider mest på sandvägen fram och tillbaka och i skogen från dec -. mars.
Jag tävlar stor häst i dressyr upp till msv.

Jag måste åka transport till ridbana. Jag bor oxå en bit in på sämre "bonnavägar" och man kommer inte upp för backarna med släpet på.

Men här finns ett nerlagt grustag och där kan man rida, det fryser nästan aldrig på vintern.

Annars blir det broddar, snösulor och mkt skritt på vintern här. Inga vägar som plogas direkt ;)

Jag tar det lugnt vinterhalvåret även pga att jag själv är mkt sämre då (mkt värk pga sjukdom) Jag tävlar lättare klasser i dressyr och åker och tränar en gång iveckan så länge väglaget tillåter...

Senast ändrad:

Jag har ingen ridbana.

Det finns en gräsplätt att rida på som är kanske15x30 eller så, där brukar jag bara rida nån dag innan tävling för att träna programmet eller för att träna på nåt speciellt om det är nåt.

I övrigt rider jag ut varje dag jag ska rida. Dock rider jag mycket dressyr på mina skogsturer, (byten, skänkelvikningar, skolor, halter, tränar övergångar osv osv i alla gångarter då.) såklart varvat med bus också! Jag kan lika gärna ta en dag och galoppera på stranden eller rejsa i galopp eller ta en tur på helt långa tyglar i galopp och trav lika gärna som att rida dressyr i skogen..

Tränar dressyr kanske 1-2 ggr i månaden och hopptränar 2-3 ggr i månaden(för tränare)
Att hoppa emellan träningarna betyder åka transport. Närmsta ridbana är ca 2 mil från oss, och närmsta ridhus ca 3 mil..
Har inte tagit mej i kragen att släpa bommar och hinderstöd till vår lilla gräsplätt...Så det är bara att åka..Åker dock helst inte på vintern eftersom vägarna är små, krokiga och helst inte plogade ordentligt :devil:
På vintern är det samma sak i träningsväg som övriga året. Vi rider i skogen även om det är becksvart eller snöstorm. *Hästen måste ju tränas i vilket fall*
Broddar och sulor och en säker häst gör att jag kan fortsätta med ungefär samma träningen även vintertid.. Han vilar ca en månad under sommaren samt en månad under jul-nyår.

Sen är det ju så att min häst blir fullkomligt uttråkad av att träna dressyr på bana, därför går det lika bra, om än bättre tom, ute på en väg i skogen! Han har utvecklats en hel del på de åren jag haft honom också, fastän avsaknad av ridbana...
Vi tävlar på LB, till lägre LA, -nivå men tränar högre. Det funkar för oss iaf!

Senast ändrad:

de är nog lättare för dressyrryttare än för hoppryttare. hehe :D

Behöver jag rida på bana får jag åka transport och jag är rätt lat... och har ingen dragkrok för tf...
Men tanten går 90 cm hoppning och valacken ska börja tävlas i höst. Tant är även utbildad LA dressyr men inte tävlad i det. Och valacken är en fd travare som jag köpte i vintras så nån dressyrtävling blur det kanske inte riktigt än. ;) Herregud, jag har ju hela skogen att rida i... ;)

Senast ändrad:

Har ju bara en paddock och den funkar inte alltid. Nä hästen får dressyra lite varstans, och det går bra,

Har nästan aldrig haft ridbana. Och lääänge hade jag inte körkort heller.

Tävlat hoppning och dressyr på ponny upp till LA. Jag gjorde hemmagjorda hinder och placerade både i hagen och längs skogsstigarna. Red dressyr på fält/i hagen. VINTERTID enbart uteridning. 'Riktiga' hinder/dressyrbanor fick de bara se på läger eller tävling.

Under samma premisser tävlat storhäst LC dressyr (hästen avskydde dressyr) och LA hopp, RED till tävlingen/ridhuset (2 mil).

Nuvarande häst är utbildad LA dressyr, efter vägarna vintertid och på gräs i hagen sommartid. Sporadiskt hoppad.

NUMERA har jag dock bil, släp och körkort och kan åka till ridbana/ridhus. Men det blir inte så himla ofta då jag har 30 min till ridhus och 45 min till ridbanan. VINTERTID, när jag VERKLIGEN skulle vilja ha ridhus/ridbana så kommer jag inte av gården med släpet..

Jag har ridit in och utbildat X unghästar utan ridbana/ridhus med. Allt går, men man får en 'dipp' under vintern och det märks på våren när man kan rida på volter igen att det är ringrostigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 357
Senast: Nota
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: Mli
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 446
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 133
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka