Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Regn och rusk här nu, men innan det har det varit varmt och också regnat mycket. Många har tagit en förstaskörd och jag tror det har varit minst normala mängder. Ska nog gå att få tag i hösilage framåt hösten. Värre med torrt hö kanske- jag har annonserat lite efter småbalshö men inte fått napp. Skulle vilja ha bara lite att ge dem när de står inne vid regnrusk- jag har bara få balar kvar nu.

Men en sak jag funderat lite över är att mitt bete ser ut att vara lite förändrat sedan tidigare år. Det är något mindre rent gräs och mer ogräs (blommor mm, tex smörblommor) Det måste vara torkan förra året som har gjort det. Nu är det ingen större fara ändå, mina hästar är lättfödda och kommer antagligen klara sig på gräset ändå, även om det är större andel ogräs än vad det varit innan.

Någon annan som upptäckt förändrad växtlighet/arter på sitt bete efter förra årets torka? Jag funderar på om man skulle göra något åt det, spruta bort ogräset eller bara låta det vara. Egentligen är ju ogödslat naturbete det bästa om man har hästar som lätt blir överviktiga/risk för fång. Så för min del borde jag kanske bara låta det vara.
 
Regn och rusk här nu, men innan det har det varit varmt och också regnat mycket. Många har tagit en förstaskörd och jag tror det har varit minst normala mängder. Ska nog gå att få tag i hösilage framåt hösten. Värre med torrt hö kanske- jag har annonserat lite efter småbalshö men inte fått napp. Skulle vilja ha bara lite att ge dem när de står inne vid regnrusk- jag har bara få balar kvar nu.

Men en sak jag funderat lite över är att mitt bete ser ut att vara lite förändrat sedan tidigare år. Det är något mindre rent gräs och mer ogräs (blommor mm, tex smörblommor) Det måste vara torkan förra året som har gjort det. Nu är det ingen större fara ändå, mina hästar är lättfödda och kommer antagligen klara sig på gräset ändå, även om det är större andel ogräs än vad det varit innan.

Någon annan som upptäckt förändrad växtlighet/arter på sitt bete efter förra årets torka? Jag funderar på om man skulle göra något åt det, spruta bort ogräset eller bara låta det vara. Egentligen är ju ogödslat naturbete det bästa om man har hästar som lätt blir överviktiga/risk för fång. Så för min del borde jag kanske bara låta det vara.
Ja de kommer upp massa smörblommor hos oss också! Nästan så jag funderade på om vi inte skulle ta gräsklipparen i den tomma hagen och köra ett varv ..
 
Här är det som vanligt i hagarna vad jag har märkt.
Däremot så är det väldigt mycket krut i gräset.
Mina ena häst är numer FET och motioneras dubbelt mot vad hon brukar och får klara sig på halm förutom det lilla gräset i vinterhagen som dyker upp. :nailbiting:
 
Regn och rusk här nu, men innan det har det varit varmt och också regnat mycket. Många har tagit en förstaskörd och jag tror det har varit minst normala mängder. Ska nog gå att få tag i hösilage framåt hösten. Värre med torrt hö kanske- jag har annonserat lite efter småbalshö men inte fått napp. Skulle vilja ha bara lite att ge dem när de står inne vid regnrusk- jag har bara få balar kvar nu.

Men en sak jag funderat lite över är att mitt bete ser ut att vara lite förändrat sedan tidigare år. Det är något mindre rent gräs och mer ogräs (blommor mm, tex smörblommor) Det måste vara torkan förra året som har gjort det. Nu är det ingen större fara ändå, mina hästar är lättfödda och kommer antagligen klara sig på gräset ändå, även om det är större andel ogräs än vad det varit innan.

Någon annan som upptäckt förändrad växtlighet/arter på sitt bete efter förra årets torka? Jag funderar på om man skulle göra något åt det, spruta bort ogräset eller bara låta det vara. Egentligen är ju ogödslat naturbete det bästa om man har hästar som lätt blir överviktiga/risk för fång. Så för min del borde jag kanske bara låta det vara.
Ogräs är mer motståndskraftigt så ja, det kan bero på torkan. Något att tänka på är att vissa ogräs, t ex maskrosor innehåller mycket mer socker än snittgräset så det är inte så att ogräs är så vidare bra i en hage och särskilt inte till lättfödda. Smörblommor är giftiga men brukar inte ätas av häst om det inte är i ensilage (giftigheten minskar vid torkning) eller om det helt enkelt inte finns något annat att äta.
 
Ogräs är mer motståndskraftigt så ja, det kan bero på torkan. Något att tänka på är att vissa ogräs, t ex maskrosor innehåller mycket mer socker än snittgräset så det är inte så att ogräs är så vidare bra i en hage och särskilt inte till lättfödda. Smörblommor är giftiga men brukar inte ätas av häst om det inte är i ensilage (giftigheten minskar vid torkning) eller om det helt enkelt inte finns något annat att äta.
Ja jag är medveten om att smörblommor är giftiga. Tänkte väl mer att jämfört med en nysådd vall så kanske ändå en äldre vall med lite blandad växtlighet kan vara bättre till häst, just för att de äter ju ändå inte smörblommor och det är naturligt för dem att gå och plocka och sortera bland grässorterna.

Jag håller koll på andra giftiga växter som stånds och johannesört- de plockar jag bort för hand.
Jag får se hur jag gör, om det eventuellt blir ogräsbekämpning längre fram.
 
Jag har gott hopp om att grannbyarnas bönder ska få in en bra förstaskörd i år, regnet vi har fått i maj har gjort att det vuxit rätt bra på vallarna.
Om det blir riktigt bra torkväder kanske vi skördar lite eget hö, annars skiter vi nog i det.
 
Vad gäller annonser om förra årets grovfoder, så är det lite intressant att se.
Jag såg igår en nyutlagd annons från en person som hoppades kunna sälja hösilagebalar för nästan 2500 kr/styck, bara för att det var så mycket hen betalat för det i höstas. Och det tror jag är en omöjlighet nu, eftersom det faktiskt finns en hel del annonser ute på balar för mycket lägre pris.
De flesta andra som annonserar nu ligger strax över normalpris för sitt foder.
 
Vad gäller annonser om förra årets grovfoder, så är det lite intressant att se.
Jag såg igår en nyutlagd annons från en person som hoppades kunna sälja hösilagebalar för nästan 2500 kr/styck, bara för att det var så mycket hen betalat för det i höstas. Och det tror jag är en omöjlighet nu, eftersom det faktiskt finns en hel del annonser ute på balar för mycket lägre pris.
De flesta andra som annonserar nu ligger strax över normalpris för sitt foder.

Jag tror också det är svårt att få ut det, men ser det inte som fel att försöka. Kan ju vara så att de lägger ut för att se om det blir sålt och annats behåller och fodrar med i höst om de inte blir sålt, hellre än göra en förlust.
 
Jag tror också det är svårt att få ut det, men ser det inte som fel att försöka. Kan ju vara så att de lägger ut för att se om det blir sålt och annats behåller och fodrar med i höst om de inte blir sålt, hellre än göra en förlust.
Absolut. Men ibland kan det löna sig att kolla vad andra tar betalt, om man nu vill sälja...
 
Bönderna i trakten samarbetar om att hyra in press o plastning. De har slagit gräset tidigare i veckan, idag jobbar pressen för högtryck. Det har sett ut att vara mycket gräs i strängarna, så jag har gott hopp om att slippa grovfoderbrist till vintern... (men ska nog försöka ta in lite eget hö, om det verkar möjligt att få det tillräckligt torrt)
Jag har, på de 20 år vi bott här, inte sett så tidig förstaskörd någon gång. (bara en av bönderna har mjölkkor och han lade in gräs för ensilering i plansilo förra helgen) Och det faktum att det fortfarande är fuktigt i marken gör att jag har gott hopp om att gräset ska sätta igång och växa direkt igen, så att de kan få en hyfsad andraskörd också, ganska tidigt...
 
Bönderna i trakten samarbetar om att hyra in press o plastning. De har slagit gräset tidigare i veckan, idag jobbar pressen för högtryck. Det har sett ut att vara mycket gräs i strängarna, så jag har gott hopp om att slippa grovfoderbrist till vintern... (men ska nog försöka ta in lite eget hö, om det verkar möjligt att få det tillräckligt torrt)
Jag har, på de 20 år vi bott här, inte sett så tidig förstaskörd någon gång. (bara en av bönderna har mjölkkor och han lade in gräs för ensilering i plansilo förra helgen) Och det faktum att det fortfarande är fuktigt i marken gör att jag har gott hopp om att gräset ska sätta igång och växa direkt igen, så att de kan få en hyfsad andraskörd också, ganska tidigt...
Ser nu när bonden slår av efter korna i hagen hur fort de tar sig igen och här är de också i fullgång med att slå vilket är väldigt tidigt även här. Så de finns gott hopp om en andra skörd också.
Våra gärden där vi brukar slå efter midsommar börjar se riktigt fina ut faktiskt.
 
Här är det bra gröda med regn växlat med väldigt varmt väder men det hade gärna fått regna mer ändå. . Blir en bra förstaskörd oavsett 👍
 
Det skiljer stort på bara några kms avstånd på hur fälten ser ut, några verkar ha fått ganska bra med regn medan andra vuxit väldigt dåligt. Hörde tidigare i veckan på radion att det nu är bevattningsförbud i Enköping pga det låga grundvattnet. :(
 
Här är enorm skillnad mot förra året. Nu är det grönt och växer. Förra året idag (fick upp som minne på Facebook) slog bönderna det lilla gräs som fanns på vallarna och körde direkt ut på betena till djuren då det inte fanns något bete. Allt var en knastrande öken.

I år betar djuren och vallarna skördas. Sen om skörden är normal har jag inte hört något om än, är lite isolerad pga skadan.

Men oavsett är det ett otroligt mkt bättre läge här i år. Det har varit varmt och regn om vartannat senaste veckorna.
 
Det skiljer stort på bara några kms avstånd på hur fälten ser ut, några verkar ha fått ganska bra med regn medan andra vuxit väldigt dåligt. Hörde tidigare i veckan på radion att det nu är bevattningsförbud i Enköping pga det låga grundvattnet. :(
Grundvatten fylls bara på under vinterhalvåret och det var ju inte nederbördsrikt direkt så därför är det lågt även om det regnar nu. Så vi får hoppas att det kommer regn kontinuerligt under sommaren.

Som det ser ut nu kommer jag få banta min häst och fortsätta ge halm för han är magsårshäst som lätt blir sjuk om han inte får så många ättimmar och det är rejält tryck i maten här.
 
Grundvatten fylls bara på under vinterhalvåret och det var ju inte nederbördsrikt direkt så därför är det lågt även om det regnar nu. Så vi får hoppas att det kommer regn kontinuerligt under sommaren.

Som det ser ut nu kommer jag få banta min häst och fortsätta ge halm för han är magsårshäst som lätt blir sjuk om han inte får så många ättimmar och det är rejält tryck i maten här.
Jag vet redan om att grundvattenreserverna enbart fylls på vintertid, det har avhandlats flera gånger i tråden dessutom. Det som är oroande är just att bevattningsförbuden kommer så pass tidigt, Gotland har förbud sedan 1:a april, vilket jag redan skrivit.
 
Förstaskörden har slagit där jag bor och det verkar ha blivit en bra mängd. Kom regn i natt så det bådar gott :up: Kommer dessutom att regna mycket i veckan som kommer (såklart, eftersom jag beställde en pool igår). Tror och hoppas att det blir ett bra år i år :)
 
Bönderna jag känner här hos oss utanför Stockholm är nöjda, kommer bli en kanonfin förstaskörd och eftersom det är fuktigt i marken bådar det gott för resten av sommaren/hösten.
Familjen uppe på gränsen mellan Närke/Dalarna säger samma sak och kommer ta första skörden efter helgen.
Och det är heeelt sjukt hur mycket gräs vi fått i sommarhagarna. Eller. Det är egentligen normalt, men dubbelt så högt och tätt mot förra året med omedelbar återväxt. Så underbart att se. :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp