Klarar vi ännu en lång sommartorka?

Inget av regnet som faller i sommar kommer räcka för att fylla på grundvattnet, det kommer krävas många månader med kraftig nederbörd för att fylla på det. Förhoppningsvis kommer det iaf att räcka under sommaren för att klara skördarna.
*spinner vidare*
Jag har lärt mig att generellt är det så att vattenmagasinen fylls på av nederbörden som kommer under hösten, vintern och vid snösmältningen. Det regn som faller på sommaren går åt till växande växter.
Så, det regn som faller nu kan (i bästa fall) rädda sommarens höskörd, åtminstone förstaskörden. Men det påverkar inte grundvattnet.
 
Regnade lite smått nyss här i Dalarna.
Imorgon eftermiddag och kväll ska det snöa, jag är inte helt nöjd med det nu när så mycket har slagit ut.

Vi har massor av humlor, hur klarar de sig i kyla?
De klarar kyla bättre än tex bin och har ofta sina bon rätt skyddat, i marken, en stenmur, husvägg osv. Så de kan ta skydd och krypa ut när det är varmare. Men deras yngelproduktion kan ju bli lidande av en längre tids kyla samt att blomningen kan komma av sig. Just nu blommar mycket träd här och vissa kanske tappar merparten om det blir flera kalla nätter. Många faktorer som styr men humledrottningarna som vi ser nu är rätt tåliga själva.
 
Jag är väll inte direkt orolig, men däremot så funderar jag på hur jag ska lägga upp det...

Ska jag köpa fjolårets hö/silage nu som folk börjat våga sälja av, eller ska jag avvakta för att förhoppningsvis få tag på årets hö med bättre värden?

Bonden vi ”alltid” köper av hade ingen möjlighet alls att sälja förra året, han fick själv lov att köpa in massa extra för att kunna behålla alla sina kor. Önskemålet är att köpa av honom, vilket vi får om han får in så det räcker. Alltid varit toppkvalitet på hand mat!

Men ”fegar” vi och köper upp oss nu på det som säljs ut så kan vi ju inte köpa av honom också, då får vi ju stå med halvkasst hö ett år till...

Nu har jag en lättfödd ponny så jag behöver inga mängder och toppvärden, men ponnyn måste ju defintivt ha NÅGOT hö iallafall...Så det är där jag står och trampar för tillfället.

Kan ni inte köpa halva vinterransonen fjolårshö då? Om du ändå har en lättfödd häst?
Antar att värdena är halvkassa och inte kvalitén

Vi köpte några bala hö förra året som var från året innan med sämre värden och det avr perfekt för våra lättfödda hästar. Även för de andra att bland upp med så tuggtiden blev längre.
 
Vi har haft riktigt aprilväder sedan igår kväll. Regn, snö, hagel och åskar, och sedan börjar det om igen. Skulle kört iväg och tagit blodprov samt vaccinerat 3 hästar. Bestämde mig för att skjuta på det till nästa vecka.
 
Har inte velat öppna denna tråden eftersom den ger mig lätt ångest :nailbiting:

Men ja ni som har investerat i vattentankar, ni menar sådanna där stora med 1000 liter i va?
Tänker ni att ni har en eller flera fulla hela sommaren OM det mot förmodan skulle sina så ni kan ta av dessa sen som nödlösning?
 
Vad är det du är orolig för? Är ju snarare bra att det kommer nederbörd?
Tror att @MayGrace tänker snarare på kylan. Växter trivs ju inte så bra i kyla heller.
Men jag tror inte att det är så kallt. Solen är ganska varm även om det blåser kallt, så växterna klarar sig nog så länge det inte börjar bli minusgrader regelbundet.

Fast det beror ju förstås på var man bor... inte alla bor i Stockholm :o
/Stockholmare :angel:
 
Nu har de regnat haglat och snöat till och från i en veckas tid här mest orolig för att de är så kallt 🤨
Skönt om inte gräset exploderar, som det gjort de sista åren , utan hästarna kan äta in sig på gräs utan större tillväxt. Jag tänker under 8 grader växer inte gräset så mycket.
 
Hos oss är de kallt på nätterna i mellan åt ända ned till minusgrader de är inte bra nu. Klart de är bra att de regnar men se får inte vara för kallt heller då växer ingenting 😬
 
Tror att @MayGrace tänker snarare på kylan. Växter trivs ju inte så bra i kyla heller.
Men jag tror inte att det är så kallt. Solen är ganska varm även om det blåser kallt, så växterna klarar sig nog så länge det inte börjar bli minusgrader regelbundet.

Fast det beror ju förstås på var man bor... inte alla bor i Stockholm :o
/Stockholmare :angel:
Precis vi har till och med haft snö sista veckan ... hästarna går med täcke igen ..
 
Tror att @MayGrace tänker snarare på kylan. Växter trivs ju inte så bra i kyla heller.
Men jag tror inte att det är så kallt. Solen är ganska varm även om det blåser kallt, så växterna klarar sig nog så länge det inte börjar bli minusgrader regelbundet.

Fast det beror ju förstås på var man bor... inte alla bor i Stockholm :o
/Stockholmare :angel:
Det är tuffare för växtligheten att ta igen när det blir sån torka än vid kallare väder som sen växlar om om marken är fuktig. Då går det undan med växtligheten! Samma som i höstas när regnet kom DÅ började gräset att växa. Har aldrig kunnat haft hästar i sommarhagarna så långt in på hösten som 2018. Det var bättre förutsättningar då än juni, juli och augusti.

Sen hade vi i år en varm april med knappt någon nederbörd. Och maj i år är som april borde vara, dvs varmt och kallt och växlande och en hel del nederbörd. Så ja hellre att det kommer nu än att vi hoppar in direkt in i sommaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp