Klass - en spinoff på tatueringstråden

PS. Drottningen av England går inte på några bröllop utomlands utan skickar alltid representanter fyi
Ok då är saken lite annan. Tänkte att hon gjorde det med tanke på hur det stod tidigare i tråden. Och att det var ett aktivt ställningstagande att just dissa Sveriges kungadöme. Tycke det lät skumt och tänkte väl att det kan ej stämma!
 
Gustav VI Adolfs båda fruar var engelska, drottning Louise var dessutom släkt med prins Philip, så jag tror att relationerna mellan Sverige och det brittiska kungahuset är goda.
 
Hur bra Engelska Kungahuset hanterar att medlemmarna gifter sig med "vanliga" människor?

Numera är det helt ok, i princip samtliga kungligheter har gift sig med icke-adliga/kungliga, Harry tom biracial, men 1933 så var det ju rena katastrofen när Edward ville gifta sig med Wallis Simpson som iofs varit gift tidigare vilket var ett stort nono på den tiden - hycklare som de är/var med tanke på Henry VII.
 
Numera är det helt ok, i princip samtliga kungligheter har gift sig med icke-adliga/kungliga, Harry tom biracial, men 1933 så var det ju rena katastrofen när Edward ville gifta sig med Wallis Simpson som iofs varit gift tidigare vilket var ett stort nono på den tiden - hycklare som de är/var med tanke på Henry VII.
Jag tycker nog inte att de hanterar Harrys äktenskap så bra.
 
Numera är det helt ointressant vilka kungahuset gifter sig med eftersom de inte har någon makt eller inflytande och det är enbart en ceremoniell roll. När de hade faktisk makt var allianser viktiga. Intressant är att när du tittar på Europa så finns det fortfarande kvar att högadel gifter sig med högadel och viss icke-regerande hus har kvar regler som röran med alla Romanov där kvinnan måste tillhöra ett kunga/furstendöme eller tillhöra det på något sätt och dessutom vara ryskt ortodox. Därav att det finns ett antal pretendenter till tsardömet.
 
Numera är det helt ointressant vilka kungahuset gifter sig med eftersom de inte har någon makt eller inflytande och det är enbart en ceremoniell roll. När de hade faktisk makt var allianser viktiga. Intressant är att när du tittar på Europa så finns det fortfarande kvar att högadel gifter sig med högadel och viss icke-regerande hus har kvar regler som röran med alla Romanov där kvinnan måste tillhöra ett kunga/furstendöme eller tillhöra det på något sätt och dessutom vara ryskt ortodox. Därav att det finns ett antal pretendenter till tsardömet.

7ebcfeefa2b9134df7087ab4e5dee149.jpg
 
Numera är det helt ok, i princip samtliga kungligheter har gift sig med icke-adliga/kungliga, Harry tom biracial, men 1933 så var det ju rena katastrofen när Edward ville gifta sig med Wallis Simpson som iofs varit gift tidigare vilket var ett stort nono på den tiden - hycklare som de är/var med tanke på Henry VII.

Var Henrik VII frånskild? Hans fru Elizabeth?
 
En gång i världen kunde jag hela regeringslängden från William the Conqueror till Elizabeth II (varför har jag inte en aning om) tom i dag kan jag den, eller de flesta efter att Stuart går över till Hanovers så kan jag blanda ihop vissa fram till Victoria.

Skottlands historia är otroligt fascinerande, GRRM baserade ju Game of Thrones på Europeisk medeltid. Black Dinner där den unge earl of Douglas och hans lillebror, fjorton år, släpades ut från en kunglig middag och blev raskt halshuggna, blev Red Wedding. Men den är mer dramatisk än någon skönlitteratur, jag kan varmt rekommendera en mer fördjupande studie även om det ibland kan vara svårt att hålla reda på alla Stewarts som blev Stuarts eftersom samtliga hade barn utanför äktenskapet som var mycket framstående så bara att hålla reda på vem som var legitim och inte kan vara svårt, det gäller fö även andra skotska släkter och klaner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp