Klass - en spinoff på tatueringstråden

Nej jag håller nog inte med att Sverige skulle vara ett ointressant land. Fast vi inte har samma anor och historia. Men kanske kungligheter och annat folk utomlands tycker så. Trist! För vi har också en historia även om den ser lite annorlunda ut.

Den såg i stort ut som alla andras fram till det att den sista Vasen fick storhetsvansinne. Enda skillnaden var väl att Sverige var ett valkungadöme mycket senare än de flesta andra.
 
Gustav IV Adolf, sista kungen med vasablod, även om det kom tillbaka lite genom en av drottningarna kommer inte ihåg vilken, en av tyskarna.
Nja, även vår kung Karl XVI Gustav har ju massor med Vasa-blod i sig. Det är inte så att han härstammar från någon fransk kungaätt utan svenskt blod i sig. Även Vasa-ätten skickade ner sina döttrar på kontinenten för att gifta sig, så det finns gott om Vasa-blod i Sveriges kungahus. Har du inte tittat på serien "Drottningarna" som går nu? Gör det, för det är riktigt bra.
 
Varför är Sveriges kungahus torftigt? För att vi är ett mindre land?
Det handlar inte så mycket om storlek, utan om hur sofistikerat Sverige var (och är). Svenskarna har under historien inte varit speciellt bildade och sofistikerade. Det har varit en befolkning av bönder som ju någon måste leda. Och sen är det som någon annan skrev någonstans, att överklass sitter inte i pengarna och makten, utan om i vad man själv tycker. I Sverige gillar vi inte när kungafamiljen kostar för mycket pengar, det sticker i befolkningen. Vi vill inte ha en snobbig kungafamilj. "Rule Britannia" däremot är ju av en helt annan åsikt och kommentar. Det är ju lite som kungahusen från Skottland eller Wales, de har heller aldrig varit jämbördiga med England. Däremot var det franska kungahuset absolut jämbördigt, för att inte prata om Spanien eller Haubsburg av det tysk-romerska riket.

England har ju "alltid" varit mer snobbigt, och där har en titel också varit värd någonting, även om man inga pengar har kvar. Därför gifte ju sig den amerikanska ekonomiska eliten sina döttrar med engelska adeln i slutet på 1800-talet och början på 1900-talet. Engelsmännen hade gods och titlar, men inga pengar. De amerikanska kvinnorna kom med massor med pengar, men ingen titel, men genom att gifta sig med en engelsk aristokrat fick de titlar och därmed en annan internationell status.

Sen är det ju så att alla europeiska kungahus är släkt med varandra. Det är ju en rätt så gedigen planerad avel genom tiderna, vilket resulterat i att svenska kungen är på plats 258 eller någonting liknande som tronarvinge i England.

Tack och lov håller ju allt detta på att dö ut. Idag är det inte lika mycket värt att ha en titel i världen som att faktiskt vara en bra person.
 
Men det är ju också för att olika länder har olika klass, även inom västvärlden har olika länder olika klass. Varför kom tex inte drottningen av England till kronprinsessan Viktoria och Daniels bröllop? För henne är Sveriges kungahus torftigt. Det är inte likvärdigt för henne.

För vissa länder blir arabländerna aldrig överklass, även om de sitter på massor med pengar. Precis som det finns stenrika människor i Afrika, så blir de aldrig samma sak som gammal överklass i Europa.
Nu var ju frågan huruvida det fanns klass eller inte och någon säger att man tar med sig klassen. Jag anser det är fel (och faktiskt forskningen också inom interkultur). Sedan håller jag inte med dig i resten av inläggen heller, inte om man utgår från den forskning som finns i ämnet i alla fall vilket jag gör eftersom sociologi inriktning interkultur är ett av de ämnen jag har examina inom :)
 
Men varför vill man inte gå på ett sådant bröllop om man som kunglig är inbjuden :confused: Det låter jättelöjligt faktiskt att inte gå för att man anser att det inte skulle vara lika fint eller värt som andra nationer.
Jag vet faktiskt inte om de var bjudna! Men jag tror inte att de brukar vara på varandras fester och bröllop. Olika umgängeskretsar helt enkelt. Med vänlig hälsning,/uppvuxen med en mamma som prenumererade på Svensk Damtidning så har plöjt en del nummer 😊
 
Det är intressant att diskutera klasser på buke. Många gånger när det har kommit på tal har det funnits några som hävdat att vi inte har ett klassamhälle i Sverige i dag. Jag anser dock att de har fel, självklart har vi ett klassamhälle, gränserna är bara inte lika tydliga som förr, men de finns. Kan man inte se det har man nog blivit lite för hemmablind och för privilegierad för att kunna se andra, alla, människors situation i Sverige.

Det svåra blir när man försöker tolka nutiden i en exakt mall som uppstod som ett resultat av dåvarande svenska och europeiska samhälle första gången för många hundra år sedan. Strukturerna består, men formerna ändras.

(Noterar att ingen var adlig eller kunglig i första generationen så alla har vid något tillfälle haft en anfader som plötsligt begåvats med ”riktigt” kungligt blod) Torftigheten verkar alltså avta med tiden, enligt någon modell.
 
Gustav IV Adolf, sista kungen med vasablod, även om det kom tillbaka lite genom en av drottningarna kommer inte ihåg vilken, en av tyskarna.

Gustav IV Adolf var av ätten Holstein-Gottorp. Huset Vasa är helt utdött typ 100 år innan Gustav IV Adolf föds. Sen är han visserligen släkt med dem många generationer bakåt på mödernet men han är ju inte "en av Vasarna".

Sen vet jag inte vad det var med Gustav IV Adolf som gjorde att Sveriges kungahus inte länge "såg ut som alla andra"? Plockat in tyska hus hade man ju gjort tidigare med Fredrik I?

Sen tror jag väl iofs att de gamla tyska adliga husen ses som "finare" än Vasaätten ur brittiskt perspektiv i det här sammanhanget. Windsor kommer ju därifrån själva.
 
Nja, även vår kung Karl XVI Gustav har ju massor med Vasa-blod i sig. Det är inte så att han härstammar från någon fransk kungaätt utan svenskt blod i sig. Även Vasa-ätten skickade ner sina döttrar på kontinenten för att gifta sig, så det finns gott om Vasa-blod i Sveriges kungahus. Har du inte tittat på serien "Drottningarna" som går nu? Gör det, för det är riktigt bra.

"Massor" och "gott om" är väl ändå att ta i? :p

Den närmaste kopplingen är att kungens farfars farfars mormors morfars mormors mormors mamma var dotter till Karl IX. Samt att kungens farfars morfars morfar var Gustav IV Adolf men där är det ju som sagt en bit tillbaka till Vasa sen.

(Nä det där kunde jag inte utantill :D )
 
"Massor" och "gott om" är väl ändå att ta i? :p

Den närmaste kopplingen är att kungens farfars farfars mormors morfars mormors mormors mamma var dotter till Karl IX. Samt att kungens farfars morfars morfar var Gustav IV Adolf men där är det ju som sagt en bit tillbaka till Vasa sen.

(Nä det där kunde jag inte utantill :D )

Va?! Har du inte detaljstuderat och memorerat genealogin för vår nuvarande kungaätt?! O_o :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp