"Klassa ner" hästtransport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 4 324
T

Tjalfe

För ett tag sen köpte vi en ny Ford mondeo. Vi betalade dyra pengar(för oss) för att sätta på drag. Insåg några dagar efter köp att vi får ju inte dra typ nånting med den här bilen med vårat b-körkort... Klantigt. Och vi som hade planerat att köpa en boggievagn fick nu tänka om.... Har nu hittat "drömsläpet" i mina ögon(fast dock enaxlat då) som är i den prisklassen vi kan tänka oss, jätte fint! Totaltvikten på det är 1250kg(tror jag, enaxlade vv-släp brukar väl oftast väga det?? iaf dom jag kollat på). Och 1250kg är 50kg för mycket för att vi ska kunna dra eftersom vi får lasta 700kg i våran bil, så räknas det som att vi har det vare sig vi bara har 100kg i bilen eller inte(jätte fjantigt). Men 50kg är iaf tillräckligt för att bli av med körkortet....:(
Men så hörde jag talas om att man kan klassa ner släpet, vad innebär det?

Sv: "Klassa ner" hästtransport?

Det innebär väl en ny registreringsbesiktning där man minskar ner på lastvikten. Alltså får du lasta mindre i släpet än tidigare. t ex Om släpet väger 700 kg får du lasta 550 kg =1250 totalvikt i dagsläget. Genom att minska lastvikten så sjunker totalvikten. Har inte gjort något sådant själv - fixade BE istället.;)

Okej. Kan ju ligga risigt till med fjordingen då.... Iofs ska han bara in till kliniken nån gång då och då(kanske till och med är slut på det snart) så då kan man ju hyra annat släp och låna bil dom få gångerna. Hästen jag ska åka regelbundet med är en c-ponny(connemara) och en sån kan väl inte väga så mycket?:angel:

Vissa släp går inte ö h t att väga ner, andra går men det krävs en försvagning. Om släpet redan idag har en så låg totalvikt kan jag tänka mig att det inte går att lasta något mer än en anorektisk get efter ytterligare en nedvägning. Dessutom rasar andrahandsvärdet som en sten.

Har pratat med ägarna nu. Och släpets totalvikt är 1250kg som jag trodde. Maxlasten ligger på 590kg så drar vi av 50kg där får jag alltså lasta 540kg. Och en anorektisk get väger nog mindre än så.;)
Jag är iaf ganska säker på att min c-ponny väger bra mycket mindre än så.
Men det är ju isåfall om det är som du säger, att man kanske inte ens får klassa ner ett släp som redan har så låg totalvikt. Det gäller ju bara 50kg.
Andra handsvärdet skiter jag i då jag vill kunna lasta min häst utan att behöva köpa en bil till, vill kunna köra med nya bilen(och pappa vill/kan inte ta nytt körkort).

Vad menade du med att det krävs en "försvagning"?

Senast ändrad av en moderator:

Man måste ändra i konstruktionen för att väga ner (byta handske, byta däck t ex).

Jag hade INTE litat på den tjänstevikten utan vägt släpet. Förmodligen är det registrerat utan mellanvägg, matta och inredning ö h t, släpen i den åldern brukade det nämligen fuskas rätt vilt med. Fel tjänstevikt kan ju göra att du kör olovligt eftersom bilen har så låg tolerans på b-kort, trist att riskera.

Man måste ändra i konstruktionen för att väga ner (byta handske, byta däck t ex).

Jag hade INTE litat på den tjänstevikten utan vägt släpet. Förmodligen är det registrerat utan mellanvägg, matta och inredning ö h t, släpen i den åldern brukade det nämligen fuskas rätt vilt med. Fel tjänstevikt kan ju göra att du kör olovligt eftersom bilen har så låg tolerans på b-kort, trist att riskera.

Hmm... det lät ju inte så bra. Vart kan man höra av sig för att prata med någon som vet "ordentligt"? Till tillverkarna av värmlandsvagnar? Eller vägverket? Eller besiktningen?

Bilprovningen.

Jag hade börjat med att väga släpet för att se om det ger någon lastvikt om man går ner i totalvikt. Det är ju inte lönt att börja rodda runt om det ändå inte blir bra i slutänden.

Nej precis. Men det är ju inte lätt att väga släpet innan jag har köpt det.:(

Var inne och kollade på samma modell på VV:s hemsida fast den nya. Då står det: Kan besiktigas: 1050-1300kg Tjänstevikt från 630kg.

Betyder det alltså att man kan besiktiga den som 1050kg? Att det är tillåtet alltså?

Åh jag är så dåligt på det här...:( Tycker det är skit rörigt.

Senast ändrad av en moderator:

Du kan inte jämföra ditt släp med ett NYTT. Det finns säkert många saker som skiljer, axlar, konstruktion etc.

Varför inte be säljaren väga släpet innan du tittar på det? Det tar ju inte många minuter.

Du kan inte jämföra ditt släp med ett NYTT. Det finns säkert många saker som skiljer, axlar, konstruktion etc.

Varför inte be säljaren väga släpet innan du tittar på det? Det tar ju inte många minuter.

Hur kan du veta vad det är för ålder på släpet jag är intresserad av? Har jag skrivit det någonstans? Det kanske bara är 1år gammalt och då kanske det inte skilljer så mycket, eller så kanske det är 10år och skilljer jätte mycket.
Jag har alltid trott att totalvikten(i detta fallet 1250kg) är när transporten är inkl all inredning plus häst. Men då kanske jag hade fel då. Ska kolla upp det lite nogrannare.

Hur/vart kan man väga släpet?

1250 kg var väldigt populärt på de äldre VV, det var faktist standardvikten. Hur gammalt är ditt släp? Innan det uppmärksammades (fusket) vägdes alla släp (m e m) in utan intredning (bommar, reservhjul, mellanvägg etc).

Bilprovningen. Vågstation hos t ex skrotning, lantbrukare eller lastbilscentral.

Är du säker på att den inte får dra mer på b-kort. Det får iaf våran mondeo..

Förövrigt är det väl bra mkt smidigare att ta e-kort. Skulle inte offra säkerheten att skaffa enkelaxlat bara för att man inte orkar ta e-kort...

Är du säker på att den inte får dra mer på b-kort. Det får iaf våran mondeo..

Förövrigt är det väl bra mkt smidigare att ta e-kort. Skulle inte offra säkerheten att skaffa enkelaxlat bara för att man inte orkar ta e-kort...

Vad har ni för mondeo? Mondeon vi hade innan -01.a fick vi dra med. Men inte den nya(-07:a)

I det här fallet är det inte smidigare att ta e-kort och det har med min pappa att göra så det är inget jag vill diskutera eller kan göra något åt. Så därför vill jag hitta andra lösningar.

Vet ni någon annan transport som är lätt redan från början? Alltså totalvikt under 1250kg? Eller är det omöjligt att få tag på? Hur ligger gamla boj enaxlade i vikt? Samma som VV eller tyngre? Har även hittat en sån men det står ingen vikt och jag får inte tag på ägarna.

Hittade en transport på nätet som heter HEBE där totalvikten är 1200kg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka