Klätterväxt till pergola

Ajda

Trådstartare
Vi har byggt en pergola på vår altan. Tanken är att vi ska plantera klätterväxter som ska breda ut sig och utgöra ett tak.
Altanen är upphöjd ca 1,5 meter ovanför marknivå. Vilka klätterväxter kan vara aktuella? De ska ju växa upp 1,5 meter + x antal meter till för att ens nå upp till taket och sen breda ut sig.
Jag funderar på skogsklematis och vildvin? Vi har en skogsklematis i träsgården och den går bananas just nu och har brett ut sig hur mycket som helst :love: Dock kan det vara roligt att ha någon annan sort.
Jag gillar blommor med mycket färg.
 
Vi har byggt en pergola på vår altan. Tanken är att vi ska plantera klätterväxter som ska breda ut sig och utgöra ett tak.
Altanen är upphöjd ca 1,5 meter ovanför marknivå. Vilka klätterväxter kan vara aktuella? De ska ju växa upp 1,5 meter + x antal meter till för att ens nå upp till taket och sen breda ut sig.
Jag funderar på skogsklematis och vildvin? Vi har en skogsklematis i träsgården och den går bananas just nu och har brett ut sig hur mycket som helst :love: Dock kan det vara roligt att ha någon annan sort.
Jag gillar blommor med mycket färg.
Själv älskar jag ju blommor som doftar, kaprifol i gult och rött? Honungsros? Beroende på var du bor kan det ju vara kul med vindruva? Egna klasar att plocka. :d
 
Själv älskar jag ju blommor som doftar, kaprifol i gult och rött? Honungsros? Beroende på var du bor kan det ju vara kul med vindruva? Egna klasar att plocka. :d

Bor i Östergötland. Grannen har vindruvor, mamma med (men hon får inga bär).
 
Det finns flera fina kaprifolsorter i kraftigt rosa nyanser om du är okej med den färgskalan.
Remonterande klätter-rosor är också trevliga och finns många olika färger. Blommar hela säsongen om de trivs så de är som gjorda för att dekorera en pergola.
 
Inte vildvin på en altan. Snart har du en tjock vägg som skuggar allt.
Doftkaprifol för doften skull.
Klematis för det skira gröna och blomfärg - finns ju stora och yviga och små och skira.
Rosor bara om du har något hörne där du inte behöver gå. Honungsrosen är ju underbar när den blommar men skräpig efteråt och STOR.
Och varför inte en uppspaljerad persika? Blommar vackert rosa i maj.
13669093_10202194503742273_4490369279214169449_n.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
1 819
Senast: Martenix
·
Hemmet Jag vill se era altaner. Vi har tre ... Fanns en med plasttak på när vi tog över - outhärdlig att vistas på sommartid då det blev...
Svar
10
· Visningar
1 669
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Hjälp mig, vad kan jag plantera här? Ca 1,5 meter lång och 40-50 cm bred rabatt, men där ca 15-20 går ut framför grinden... Den som...
Svar
8
· Visningar
1 257
B
Trädgård & Växter Jag funderar på att plantera/ sätta ut nån form av klätterväxt/ blomma längst en av våra uteväggar vid altanen. Men jag osäker på vilken...
2
Svar
34
· Visningar
4 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp