Klaus Ferdinand Hempfling

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare SuperSpringBoy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 745
S

SuperSpringBoy

Nu tänkte jag hör mej lite för om Hempfling. Är det någon som har provat hans metod efter t. ex. ´boken dansa med hästar´? Jag hade tänkta att prova metoden men jag är lite skeptisk till att det ska fungera på mina "vanliga hästar" som inte är så spec känsliga för signaler mm. Är det nån som har provat & med framgång så kan ni ju gärna skriva!! tack på förhand:) :) :)

Sv: Klaus Ferdinand Hempfling

Jag är kluven till honom.

Å ena sidan tycker jag han har en fin filosofi och ett sätt att tänka som är "uppfriskande".
Å andra sidan kan jag tycka han ibland kan bli lite "enkelspårig" och se att på vissa hästar funkar det inte, de följer honom men de är inte DÄR.

Vill du använda små signaler (och har den kroppsmedvetenhet som krävs för det) så kommer dina hästar att lyssna på det.

Jag rekommenderar honom han håller ju på med i stort sett samma som AR fast ifrån marken. Han skriver mkt om gamla tiders riddare som red mer mentalt och hade med sej hästarna till 100%.

Jag gillar hans nya bok väldigt mkt. Jag och min häst har fått en helt annan relation, från att ha varit jättehispig, jag har tex inte kunnat ridit själv för då har hon bara exploderat men nu sen jag läste (början av)hästen själ så är hon lugnet själv och det kan bara bero på att jag måste ha ändrat mej, har blivit mer lugn inombords, mer närvarande och framförallt jag ser henne:love: och att verkligen se in i hästen själ det är det som det går ut på, stirrar man sej blind på på de där 24? (kommer ej ihåg hur många)"själstyperna" då har man nog missat lite
Men men vad som än har hänt så är jag salig över att kunna rida själv tom barbacka på en supercool:cool: :bump: häst och jag vet bara att jag har mkt att tacka Hepfling för:bow: :bow:

Ps för att "förstå" den sistaboken så är det nog ett måste att läsa den andra boken innan (inte dansa med hästar utan den andre) tror den heter hästarnas budskapDs

ok..det är ju bra..kan du rida i smalad form på hängande tygel??? ;)

hmm smalad antar att du menar samlad:crazy:

Nopp men visst vore det trevligt om man kunde det

Jag använder hans ledövningar på medryttarhästarna och det funkar hur bra som helst! Den ena har blivit så lydig att hon inte ens springer förbi min axel om hon blir skrämd plus att hon ibland anstränger sig för att gå i takt med mina steg:D

Jag har också märkt lite skillnad på mina hästar, men inte fullt så mkt som på dina!!!Fungerar bättre än vad jag trott i picaderon!!

Valacken är väldigt dominant, så han har inte riktigt accepterat det där helt i alla situationer. Men han är så himla snäll och respektfull när det gäller att jag inte riktigt orkar bråka om saken, tar itu med det om jag får problem. Första gången jag märkte att stoet faktiskt medvetet följde min gångtakt var.... wow:love: Jag vill ha en picadero att leka i!

Jag tror helt klart att hans metod fungerar på dina "vanliga" hästar. Ingen häst är helt hjärndöd, utan alla hästar är väldigt känsliga, dock kan de ha förmågan att dölja sin känslighet av olika skäl. Jag provade lite olika moment från boken "Dansa med hästar" på min foderhäst och jag kan erkänna att det kanske inte gick som det skulle, men jag är också nybörjare. Däremot fick jag respons av hästen, ytterst lite men den fanns där ;)
Läs boken, biklda dig en egen uppfattning och sedan är det bara att leka på med hästen/hästarna! Dock är hästar, precis som vi människor, helt olika individer och tycker därför om olika metoder ;)

Jag ska på kurs för honom näst, nästa helg. Jag är väldigt förväntansfull för vad som kommer att hända där.

Jag har använt mycket av hans metoder på min häst och har märkt att det handlar mest om hur jag själv är/mår. Rädsla skapar ofta lite aggressivare kroppspråk vilket så klart möts tillbaka av en rädd och kanske lite aggresiv häst. (Det har jag själv fått inse fast jag trott att jag egentligen var lugn och bestämd)

Nu när jag inte ÄR rädd för min häst går allt mycket bättre:bump:

ok, men det är bara attt sätta upp vit-plast stolp och lita band! det har jag gjort, det funkar super!!!

ok! vart kan man se och beställa kurser och så?? skulle vara jätteintresserad att veta!!:confused:

Alkemisten skrev:
Jag ska på kurs för honom näst, nästa helg. Jag är väldigt förväntansfull för vad som kommer att hända där.

Jag har använt mycket av hans metoder på min häst och har märkt att det handlar mest om hur jag själv är/mår. Rädsla skapar ofta lite aggressivare kroppspråk vilket så klart möts tillbaka av en rädd och kanske lite aggresiv häst. (Det har jag själv fått inse fast jag trott att jag egentligen var lugn och bestämd)

Nu när jag inte ÄR rädd för min häst går allt mycket bättre:bump:

Jag vill också veta var kursen är.
Annika

Liknande trådar

IT & mobiler Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att... 12 13 14
Svar
271
· Visningar
13 705
Senast: Araminta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 124
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 461
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka