Sv: Klaus Ferdinand Hempfling
Åskådarplatsen kostade 900:- har jag för mig, det var en dag, han arbetade med 4-5 hästar tror jag. Med häst ca 5000:- för en helg, exklusive boende och mat.
Man kom dit, satt i ett ridhus där man satt upp ett par boxar samt en picadero. Stolar fanns uppställda utanför picaderon där man fick ta sig en plats själv. Sen pratade han, tog in en häst och pratade lite om den. Han hade inte tidigare jobbat med den. Talade om vad han såg, hur han gick tillväga och liknande. Det var ganska mycket rolig information han tog upp, inte bara "känsla"...

Vad hästarna hade för svagheter rent fysiskt och hur man kunde se att en av hästarna hade brist på något näringsämne etc.. Ja, lite sånt som också spelar in i hästens helhet.
Sen var det ett par pauser. Man kunde betala för lunch eller ta med sig egen mat.
Under pausen var det också boksignering.
Vid ett tillfälle fick vi också ställa oss upp och göra en övning. Ta en partner, vem som helst, ställa sig bakom denne, hålla för ögonen och styra personen i folkmassan. Hempfling bestämde tempot. För att få en liten tankeställare om hur det kan vara för hästen, hur viktigt förtroende är och hur bra det kan fungera om man har det. För att se saker och ting från en annan vinkel helt enkelt.
Roligt, givande och väldigt intressant! En dag helt i min smak.