Klaus Ferdinand Hempfling

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mazzan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 569
M

mazzan

Är det någon här som tränar/t för Klaus Ferdinand Hempfling? Eller för nån som är utbildad av honom, om han nu har några sånna?

Vore kul att få höra lite! Lösjobbar sj min häst otroligt mkt och tycker (utifrån att ha läst Dansa med hästar) att han går väldigt djupt på ens eget kroppsspråk med höfter, axlar osv. Skulle vilja höra lite mer av nån som sett honom! :bump:

Sv: Klaus Ferdinand Hempfling

Jag såg honom i sommras. Var på clinic för honom på Johannesberg. Jätteroligt att se! Passade på att få en bok signerad också. ;)

Han kommer förhoppningsvis i år igen och då ska jag absolut dit. Kostar lite men det är det verkligen värt för en hel dag med honom! Skulle helst vilja ta med min häst denna gång men det kostar ännu mer så det får vi se.

Kul att nån svarat! :bump:
Vad betalade du för en åskådarplats? Och vad kostar det att delta med häst?

Kan du inte berätta lite om själva upplägget han hade? Vad han gick igenom osv. Vore intressant att höra hur han genomför det hela praktiskt! ;)

Ja billigt är det ju inte iaf! Måste säga att det både är positivt och negativt att de väljer ut hästar sådär. Man vill ju gärna ha pållen med sig menar jag! ;)

Men har de inte läktarplatser under clinicarna? För 5200:- gäller väl bara "fullt deltagande" fast utan häst, dvs boende och medverkan i hela kursen.
Vad skulle det kosta att bara sitta på läktaren en dag? Vet du det? ;)

Vore så kul om man kunde åka och titta!:bump: Det handlar om så mkt pengar att delta...:(

Tyvärr finns inte den möjligheten vad jag vet. :(
I den kursen som var i somras så var det en dag då det var uppemot 100 st deltagare då man fick betala 800 kr, men det verkar inte vara det den här gången och inte i höstas heller.
Dessutom får man endast delta på Basic workshop III om man har varit på BW I och II. :/

Åskådarplatsen kostade 900:- har jag för mig, det var en dag, han arbetade med 4-5 hästar tror jag. Med häst ca 5000:- för en helg, exklusive boende och mat.

Man kom dit, satt i ett ridhus där man satt upp ett par boxar samt en picadero. Stolar fanns uppställda utanför picaderon där man fick ta sig en plats själv. Sen pratade han, tog in en häst och pratade lite om den. Han hade inte tidigare jobbat med den. Talade om vad han såg, hur han gick tillväga och liknande. Det var ganska mycket rolig information han tog upp, inte bara "känsla"... ;) Vad hästarna hade för svagheter rent fysiskt och hur man kunde se att en av hästarna hade brist på något näringsämne etc.. Ja, lite sånt som också spelar in i hästens helhet.

Sen var det ett par pauser. Man kunde betala för lunch eller ta med sig egen mat.
Under pausen var det också boksignering.

Vid ett tillfälle fick vi också ställa oss upp och göra en övning. Ta en partner, vem som helst, ställa sig bakom denne, hålla för ögonen och styra personen i folkmassan. Hempfling bestämde tempot. För att få en liten tankeställare om hur det kan vara för hästen, hur viktigt förtroende är och hur bra det kan fungera om man har det. För att se saker och ting från en annan vinkel helt enkelt.

Roligt, givande och väldigt intressant! En dag helt i min smak. ;)

Man får bara se på under den här clinicdagen som kostar 900:-. Inte annars. Och då sitter man på stol precis utanför picaderon, inte på läktare.

Såg nu att det var skillnad i år från förra året.. Så bäst är nog att kika in på hemsidan.

Klaus har inte utbildat någon/auktoriserat någon att träna andra i hans namn. Däremot är vi ju många som inspireras av honom. :)

Klaus har inte utbildat någon/auktoriserat någon att träna andra i hans namn. Däremot är vi ju många som inspireras av honom. :)

Jag har hört att han lurar många? Jag vet inte om de e sant förståss men jag blev lite fundersam när jag hörde det. Dock HÖRDE jag det från en annan som hört det från en annan så kan ju mycket väl vara osant eller tillvridet. Jag själv har blivit hjälpt av hans bok dansa med hästar

Kan du utveckla vad han har lurat folk till?

Kan du utveckla vad han har lurat folk till?

Ja du förlåt men asså jag vet inte jag bara hörde det ifrån min kompis att han hade lurat några äldre damer eller vad det var och jag uppfattade aldrig riktigt vad han lurat folk till men som sagt, detta är ju något som jag hört ifrån någon som i sin tur hört det ifrån någon så behöver ju inte alls vara sant. Absolut inte...tänkte bara om de va nån som visste mer om det, om det var någon som hört samma sak.

Jag själv har fått hjälp av hans böcker så... ja....äsch jag vet inte... blev bara lite fundersam när jag hörde det då detta är en person jag litar otroligt mycket på. Men kommer int eihåg om hon förklarade för mej elelr om de va ja som inte förstod... jag kopplade ju bort ganska fort för jag är en sån som gärna upptcäker saker själv istället för att bara lyssna på andra. Men ville bara veta om någon här hört samma sak eller om det bara var jag?

Lurat vet jag inte, däremot har det varit ganska stor uppståndelse i Tyskland runt hans sekt-lika skola.

*kl*

Som jag fått veta så är hans filosofi best lämpad för vildhästar.
Eftersom dessa inte har någon förutfattad mening om människans kroppspråk.
Dvs.
En tamhäst har lärt sig att människorna (i de flesta fall) inte talar kroppspråk medvetet. Detta kommer mkt. från ridskolorna där vi ju egentligen inte lär oss så mkt. om kroppspråket.
Vi sitter upp och rider.

När man sedan skall använda sig av Klaus filosofi så förstår inte våra tamhästar lika bra som vildhästarna.

Därmed inte sagt att man skall dra alla över en kam.

Ex. är somliga tamhästar mycket känsliga för kroppspråk, speciellt de som fötts upp i flock. Jag tror det med denna tanke menas att Klaus filosofi inte är bra lämpad för sk. problemhästar, speciellt itne sådana som lätt kan känna sig hotade.
Min erfarenhet, som mestadels, baseras på vad jag hört andra instruktörer berätta om elever som tidigare tränat enligt Klaus är att många hade sk. problemhästa som kände sig hotade av människan när denna började med alla kroppsrörelser som Klaus lär ut.

Men jag förkastar inte Klaus lära. Jag tycker att man kan plocka ut det som passar en själv och som går bra ihop med den/de häst/ar som man har hand om och komemr i kontakt med.

Bara det används i balans med ens kritiska öga, som med all "nh".

Jag har mest läst olika debattartiklar i Cavallo, och orkade inte sätta mig in i det så noga, dessutom var det ganska länge sedan (2år sen?).

Iaf, det var några "sekt-forskare" som hade tittat på hur KFH's organisation såg ut etc och menade att han lurade av folk pengar och att han hjärntvättade människor och satte upp olika regler (precis som i sekter alltså). Jag tror tom han blev ställd inför rätta, men är inte alls säker (och isåfall blev han friad gissar jag).

Här vet jag inte riktigt om jag kan hålla med.
Det som Klaus visar i böckerna och filmerna är ju just när han arbetar med s.k problemhästar, som ofta varit instängda i sina boxar hela sitt liv (tänker nu på militärstallet). Dessutom består ju hans filosofi av att man ska närma sig varje häst som en individ, dvs helt anpassat efter just den hästen och efter hur pass känslig/avtrubbad den är. Hans karaktärssystem är som jag har uppfattat det till för att man ska öppna ögonen och verkligen tänka på vad man ser när man möter en häst och kunna anpassa sig efter den.
Dessutom får man tänka på att boken Dansa med hästar skrevs för väldigt längesen och jag hörde honom själv säga på kursen i somras att han tycker att han gjorde för mycket med hästarna på den tiden. Nu gör han i sort sett ingenting för att vinna deras förtroende. Bara genom att promenera på utsidan av picaderon med ett lugnt kroppsspråk så fick han genast hästarna att bli avslappnade och börja gäspa och tugga.
Dessutom lär han ut hur viktigt det är att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Om någon gör en häst stressad eller gör så att den känner sig hotad med sitt kroppsspråk när den är med den så arbetar personen enligt mig inte efter Klaus' filosofi, utan snarare mot den.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 470
Senast: cassiopeja
·
G
Western Undrar om det finns nån i Stockholm/Södermanlands trakten som har tränat för Klaus Ferdinand Hempfling som man själv skulle kunna träna...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: kenneth
·
Hästhantering Förra hösten läste jag Hempflings bok Hästens själ och kunde inte annat än beundra honom... liksom jag beundrar alla människor som kan... 2
Svar
22
· Visningar
3 822
Senast: Hollister
·
E
Hästhantering Hej! Nu tänkte jag att jag skulle starta en tråd där ALLA ni som håller på med/har testat Klaus Hempflings sätt att hantera hästar på... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 978
Senast: Hollister
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025