Klenflis på ridbana

liza02

Trådstartare
Jag har en ridbana som är rätt hård på spåret men ok innanför. Det är bara stenmjöl på den. Kan man lägga klenflis direkt på detta eller måste vi lägga dit lite vanligt grus först?

Nån som har erfarenhet av detta?
 
Flis på stenmjöl kan jag inte svara på. Vi har klenflis på våran bana, men vi har väl mer åt grus som bas. Det blir ingen sörja, däremot svikt, mindre damm då flisen binder fukten. Vi har en riktig budgetbana då den ligger på kommunägd mark o vi inte vet hur länge vi får ha den där.
De senaste 8 åren har vi köpt 3 lass med flis. Vi lägger på 2/3 första året och resten år två. Det tredje året är banan fortfarande ok för att sedan köpa nytt igen. Dock behöver man vara noga med flisen man får, rätt sort o storlek.
 
Flis på stenmjöl kan jag inte svara på. Vi har klenflis på våran bana, men vi har väl mer åt grus som bas. Det blir ingen sörja, däremot svikt, mindre damm då flisen binder fukten. Vi har en riktig budgetbana då den ligger på kommunägd mark o vi inte vet hur länge vi får ha den där.
De senaste 8 åren har vi köpt 3 lass med flis. Vi lägger på 2/3 första året och resten år två. Det tredje året är banan fortfarande ok för att sedan köpa nytt igen. Dock behöver man vara noga med flisen man får, rätt sort o storlek.
Tack för svar!
Hur mkt grus har ni under flisen? Har det blandat sig eller ligger flisen lite mer separerad ovanpå?
 
Det kan jag inte svara på, för det fanns där när vi flyttade hit för 15 år sedan.
Skulle gissa på 12-15 cm. Skulle tro att den minsta fraktionen är nära 0 och den största kanske 7 mm så det heter säker något annat än grus...
Vi lägger ut flisen med spridare i år ca 2 cm tjockt, och något mer på fyrkanten. För varje gång banan harvas så blandar det sig mer och mer. Ska se om jag kan fixa ett par bilder.
 
Före
img_3730_577358779606ee0a51f16cae.jpg

Efter
411_577362f39606ee0a465a9579.jpg
 
Plockar upp den här tråden. Är det någon som har erfarenhet av klenflis på en mkt väldränerad stenmjölsbana som lätt blir stenhård?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 635
Senast: Amk
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 777
Senast: mars
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 260
Senast: ufot
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp