Kliande ögonfransrad?

sky_fly

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig och google säger ingenting, inte ens cancer har jag! Möjligtvis klamydia - visste ni att man tydligen kan få det i ögonen? :crazy:

Har sen ptja.. två veckor tillbaka hade världens kliande ögon. Inte själva ögonen i sig utan i övre ögonfransraden. Började smått i höger öga men sedan för att bli värst i vänster och jag kan inte låta bli att klia tillbaka!
Jag sitter för tillfället med en överdos Lypsyl runt ögonen i ett försök att lindra dels kliandet men också lite utav den svidande känsla som uppstått efter ganska mycket gnidande. :o
Ögonen är uppenbart irriterade då jag smågråter emellanåt. På morgonen får jag tvätta bort 'gråtränder' och liknande men inget direkt varigt eller klumpigt.

Jag har försökt lista ut om det kan komma ifrån någon speciell produkt men kan inte komma på att jag bytit direkt.
Skaffade visserligen Apotekets linsvätska ungefär i samma veva, kanske två veckor innan men ärligt så kliar det nästan mindre när jag har haft linserna i.
Försöker ha glasögon så mycket jag kan och har låtit ögonen vila minst en vecka men ingen skillnad.
Slutade direkt med den nya dagkrämen ifall det var den men icke.
Provade en ny mascara EN gång men den var värdelös så hamnade i en låda.
Har inte bytt smink eller något liknande alls..

Den enda förändringen som kvarstår är nya lägenheten. Men min superallergiske pojkvän reagerar inte här och han reagerar direkt på mig (pälsdjur och diverse) när jag kommer - nyduschad.

Har ni några som helst funderingar på vad det kan vara?
Tanken att ringa VC finns ju.. men jag vet ju inte hur man går tillväga när man byter. :D
Eller är det ett fall för optiker med tanke på att jag har linser?
 
Senast ändrad:
Sv: Kliande ögonfransrad?

Ser det ut nåt sånt här?



I så fall, grattis. Det är någon slags eksem.
Ska jag skrämmas lite?
Det var så det började på mig, kliade på ögonlocken. Sen började det klia i armvecken, sen i hårbotten, sen på halsen, bröstet... Nu har jag eksem överallt, är överkänsligt mot i princip alls och kan bara använda vissa sorters schmapo, balsam, hudkräm..

Knalla iväg till vårdcentralen och be om kortison (inte vanlig receptfri hydrokortison, ajaj att råka få i ögonen!). Finns ex ficotril på recept.
 
Sv: Kliande ögonfransrad?

:eek:
Nej, så ser det inte ut. På kvällarna när det kliar som mest så blir det lite orange/beige på ögonlocken. Ser helmysko ut.

Men hur fungerar det, jag är inte skriven på någon vårdcentral här. Är det bara ringa och säga att man vill byta/behöver en tid?
 
Sv: Kliande ögonfransrad?

Misstänker att lösningen kommer bli kortison ändå :p Ficotril gillar de att skriva ut. Eller kanske Protopic (inte kortison).
Låter nästan som någon överkänslighet. Undvik smink och pilla inte.

Ja, ring och boka bara. Passa på att byta när du ändå håller på.
 
Sv: Kliande ögonfransrad?

Har du testat att inte klia på det, bara låta det vara även om den vill klias på? Mina ögonkanter kliar då och då (ffa när ögonfransarna blir riktigt långa och går in i ögat). Går ofta över av att inte klia på det eller i extrema fall genom att dra bort de ögonfransar som förmodligen är orsaken.
 
Sv: Kliande ögonfransrad?

Åh så där har jag haft det! Fruktansvärt irriterande, men det var ett tag sedan nu. Det gick över av sig självt till slut, och fick aldrig svar på vad det var som orsakade det :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp