Bukefalos 28 år!

Erikasandh

Trådstartare
Behöver lite tips. Har en 11 årig valack som sen tidigare kliat sig lite grann. Har alltid täckat i förebyggande syfte. Men nu har han börjat tok kliasig. Han har fått en liten kal fläck i mankammen men det är inte där det kliar utan han kliar sig både på hals/manke/bog. Det känns som att det kliar lite överallt på honom.
Vad kan det vara?
Ska givetvis ringa vet imorgon.
 
Knottallergi? Det låter som att han fått knottallergi tycker jag eftersom det är den tiden som sånt börjar visa sig nu, och dessutom är hals och mankam ställen det brukar klia som värst. Tills din veterinär kommer och kan hjälpa dig hitta orsaken till klådan kan du testa smörja med Aloe Vera på ställena han kliar. Det brukar kunna lindra klådan lite ifall det skulle vara knottallergi.

Andra möjliga orsaker jag tänker på är pälsätare eller att han ätit något som han är känslig för och därför fått klåda.
 
Har du täcke på nu, även på natten? Misstaget många gör är att ta av det på natten. I år verkar det vara otroligt med knott för jag har 2 hästar som aldrig kliat sig men som gör det utan täcke nu. Prova PROB produkterna och Nylanders kräm som lindring. Det är jätteviktigt att du tvättar honom ofta, ju renare man desto mindre kliar det, jag har tidigare haft en knottallergiker så fått min beskärda del av att testa metoder.
 
Behöver lite tips. Har en 11 årig valack som sen tidigare kliat sig lite grann. Har alltid täckat i förebyggande syfte. Men nu har han börjat tok kliasig. Han har fått en liten kal fläck i mankammen men det är inte där det kliar utan han kliar sig både på hals/manke/bog. Det känns som att det kliar lite överallt på honom.
Vad kan det vara?
Ska givetvis ringa vet imorgon.

Vad har han för sorts täcke?
 
Han går täckad dygnet runt och har gjort sen samma dag han började (1mån sen) jag tvättar manen på honom 1 gång i veckan och hae börjat smörja med olja i manen och aloeverakräm på ljumskarna och panna. Han går in varje natt och har även börjat ge linfröolja då jag läst att många eksemhästar får det. Tänkte åka och köpa Nylanders kräm då den verkar bra men annars vet jag inte vad man ska göra. Han går med boett men det gick sönder nu så tills det är lagat får han ha flugtäcke (som täcker överallt)
 
Han går täckad dygnet runt och har gjort sen samma dag han började (1mån sen) jag tvättar manen på honom 1 gång i veckan och hae börjat smörja med olja i manen och aloeverakräm på ljumskarna och panna. Han går in varje natt och har även börjat ge linfröolja då jag läst att många eksemhästar får det. Tänkte åka och köpa Nylanders kräm då den verkar bra men annars vet jag inte vad man ska göra. Han går med boett men det gick sönder nu så tills det är lagat får han ha flugtäcke (som täcker överallt)

Flugtäcke är inte skyddande mot knott eller mygg.

Tyvärr
 

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 262
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 537
Senast: Seabaz
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: sthu
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
3 889
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp