Klibbfri solkräm?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag blir tokig, skydda sig mot solen i all ära men det blir liksom inte av när man blir sådär klibbig och äcklig om huden. Vilka varianter finns som är klibbfria? Pris irrelevant då jag hellre lägger mycket på en spf-kräm som kommer ANVÄNDAS än ytterligare en som hnar i skåpet efter en vecka... Kraven är att den ska kännas torr på huden och gärna gå att ha i ansiktet, annats satsar jag på två olika. Gärna spf runt 30. Har ni koll?
 
Jag blir tokig, skydda sig mot solen i all ära men det blir liksom inte av när man blir sådär klibbig och äcklig om huden. Vilka varianter finns som är klibbfria? Pris irrelevant då jag hellre lägger mycket på en spf-kräm som kommer ANVÄNDAS än ytterligare en som hnar i skåpet efter en vecka... Kraven är att den ska kännas torr på huden och gärna gå att ha i ansiktet, annats satsar jag på två olika. Gärna spf runt 30. Har ni koll?


Jag har en genomskinlig som sprayas på. Den är suverän!
 
Den här är suverän:

63915-PS-EUCERIN-INT-SUN-product-header-spray-transparent-SPF-30.png
 
Till ansiktet rekommenderar jag Anthelios XL Ultralätt creme från La roche-posay! Jag har alltid SPF 50, men jag antar att de har varianter som har lägre SPF om det är vad du är ute efter. Deras produkter är det absolut bästa jag testat i solskyddsväg, klibbar inte och täpper inte till huden. Tar för givet att deras kroppsprodukter är lika bra :)
 
Jag använder bara från Maria Åkerberg numera, hade jag kollat på annat hade jag kollat efter fysikaliskt filter och inte kemiskt filter, som är utan nanopartiklar. Visst, man blir lite vit med fysikaliskt filter, men sedan vanligt solskydd frätte bort mitt nagellack på utlandsemester(där jag smorde mycket) vill jag inte längre använda det.
Oljan är lite oljig, men krämen är inte klibbig.
 
Jag använder EVY sunscreen mousse. Har 50 i ansiktet och 30 på kroppen. Kladdar inte ett dugg.
En blå förpackning med orange text och kork.

Den här är suverän:

63915-PS-EUCERIN-INT-SUN-product-header-spray-transparent-SPF-30.png

Panama Jack, spf 30! Jättebra, silkig och mjuk och inte ett dugg klibbig. Den ska dessutom vara eco-friendly och inte skada vattenlevande organismer :-)

Till ansiktet rekommenderar jag Anthelios XL Ultralätt creme från La roche-posay! Jag har alltid SPF 50, men jag antar att de har varianter som har lägre SPF om det är vad du är ute efter. Deras produkter är det absolut bästa jag testat i solskyddsväg, klibbar inte och täpper inte till huden. Tar för givet att deras kroppsprodukter är lika bra :)

Ni som tipsat om dessa, innehåller de mycket parfym? Jag klarar lite parfym men blir det för starkt triggar den min astma.
 
Jag skulle nog rekommendera att skaffa en kräm för ansiktet och en lotion/spray för kroppen.
om man ska generalisera så får man vad man betalar för. De dyrare krämerna är oftast mindre klibbiga och trevligare att ha på sig, plus att de ofta håller sig bättre.

La roche-posay som någon tipsade om är bra, L'Oreal har också helt okej ansiktskrämer, som är relativt svagt parfymerade.
Bästa tipset för att hitta någon som just du trivs med är nog ändå att gå till nån affär med hudvård/krämer och ställa sig vid hyllan och testa de olika, sniffa och pröva :)

Tänk på att man ska ha på mycket mer än man tror. Är det en bra solkräm så torkar den fort in ändå.
//Solkräms-storkonsument :D
 
Jag använder bara från Maria Åkerberg numera, hade jag kollat på annat hade jag kollat efter fysikaliskt filter och inte kemiskt filter, som är utan nanopartiklar. Visst, man blir lite vit med fysikaliskt filter, men sedan vanligt solskydd frätte bort mitt nagellack på utlandsemester(där jag smorde mycket) vill jag inte längre använda det.
Oljan är lite oljig, men krämen är inte klibbig.
Vad menar du med att man blir vit? Bleker krämen?
Har Maria Åkerberg till ansiktet annars och funderar på att köpa deras solskydd.
 
Vad menar du med att man blir vit? Bleker krämen?
Har Maria Åkerberg till ansiktet annars och funderar på att köpa deras solskydd.
Nä, du blir vit när du smörjer dig, det är det som är själva solskyddet, minns inte vad ämnet heter, men typ som zinkpasta (fast inte alls så tjockt och täckande).
Det vita försvinner när du tvättar dig. Oljan är inte lika heltäckande så att säga, men har bara spf 15.
 
Nä, du blir vit när du smörjer dig, det är det som är själva solskyddet, minns inte vad ämnet heter, men typ som zinkpasta (fast inte alls så tjockt och täckande).
Det vita försvinner när du tvättar dig. Oljan är inte lika heltäckande så att säga, men har bara spf 15.

Titanoxid antar jag att det är? Samma funktion som zinkoxid.
 
Jag har för övrigt börjat sminka mig igen. Jag använder enbart mineralsmink (utan vismutoxiklorid, det tål jag inte) just för den solskyddande effekten. En stor del av ingredienserna är just zinkoxid och titanoxid.
 
Nä, du blir vit när du smörjer dig, det är det som är själva solskyddet, minns inte vad ämnet heter, men typ som zinkpasta (fast inte alls så tjockt och täckande).
Det vita försvinner när du tvättar dig. Oljan är inte lika heltäckande så att säga, men har bara spf 15.

Jasså, då låter det inte som en kräm att använda istället för vanlig dagkräm under sommarmånaderna. För deras vanliga ansiktskrämer kan jag inte hitta att de skulle innehålla någon typ av SPF tyvärr.
Jag vill gärna ha ett visst skydd även om jag inte ska ligga och sola eller göra något speciellt,
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp