Bukefalos 28 år!

Klicka bebis?

T

Tana

I tidningen häromdan läste jag att det visat sig att bebisar
har lättare för att lära sig teckenspråk än "vanligt" språk.
Genom att introducera teckenspråk kunde man från tidigare ålder
börja kommunicera med bebisarna.

Nu till min fråga? Finns det någon på buke som testat att
klickerträna sina barn? Detta borde ju vara något av det mest effektiva
för att få dem att börja kommunicera.
Kanske även funkar på jobbiga 4åringar?
Tankar?
 
Sv: Klicka bebis?

Haha, vet inte vad jag tycker men det låter lite kul :D
Jag föredrar nog kommunikation på det gamla hederliga sättet, känns konstigt att klickerträna dem som en hund ... men det skulle säkert funka! Undra från vilken ålder? Och vad man ger som beröm?

Om någon testar vill jag gärna få veta resultatet :D
 
Sv: Klicka bebis?

Fast man dresserar ju inte barn att göra saker på kommando. Jag har klickat häst och jag tror det skulle vara svårt att göra samma sak med min 7-månaders bäbis. Hon går inte igång på positiv förstärkning (mat) på samma sätt :)
 
Sv: Klicka bebis?

Att barn lär sig tecken istället för ord tidigare är inte konstigt då talförmågan utvecklas senare.
Som alla vet kommunicerar bebisar redan efter födseln och redan då använder de sig av tecken, som de sedan kan kontrollera, innan man har utvecklat ett kontrollerat tal.

Därför tycker inte jag att man kan göra ev. jämförelser mellan klickerträning, som ju belönar ett visst beteende, med en medfödd kommunikation.:)
 
Sv: Klicka bebis?

Håller helt med Trygg här. Teckenspråket handlar ju om att barnet kommunicerar tillbaka och inte bara utför ett beteende. Så det är två helt olika saker.

Har goda vänner som lärde sin dotter teckenspråk. Otroligt användbart och ett mindre frustrerat barn många gånger eftersom de söker förståelse för vad de har att säga.

Kan säga att bebisen i min mage absolut ska få lära sig teckenspråket :-)
 
Sv: Klicka bebis?

Kan säga att bebisen i min mage absolut ska få lära sig teckenspråket :-)

Vad roligt! Det är så få man möter/hör om som tecknar med sina barn. Vi tecknar med vår dotter på 1,5. Än så länge gör hon bara ca 12 tecken men det blir fler vartefter! Otroligt praktiskt att hon kan berätta att hon är törstig när man är på stan t.ex!!

Lycka till med bebisen i magen och tecknandet!
 
Sv: Klicka bebis?

Finns det någon på buke som testat att
klickerträna sina barn?

Jag ser inga likheter mellan klickerträning och babytecken! Tycker det låter illa!:mad:

Men babytecken har vi testat. Vi valde ut några få tecken, t ex "dricka". Jag hade en kollega, vars barn var sen med talet. Han berättade hur jobbigt det var för barnet att inte kunna göra sig förstådd. Därför tänkte jag att det kunde vara bra att köra med babytecken, för man vet ju aldrig om barnet kommer vara tidig eller sen med talet.

Men vår son började prata ganska tidigt, och har även innan dess varit lätt att förstå. Han är väldigt viljestark, så han ger sig inte förrän man har förstått vad han vill. Så tecknandet rann ut i sanden.
 
Sv: Klicka bebis?

Hittade det här:

http://www.tagteach.com/

Ett sätt att klicka barn.

Snackade med min klicker-kompis (instruktör i klickerteknik och tränar själv apor), hon ska tag-teacha sin son! haha!
 
Sv: Klicka bebis?

Klickerträna låter som ord rätt sjukt :crazy:

Men däremot att lära sina barn TSP eller iaf TSS är enormt uppskattat i vårat samhälle.

Döva/hörselskadade människor lever ofta (inte alla och alltid) ett väldigt isolerat liv, just för att de inte kan kommunicera men icke döva.

Min son har alltid fått ha TSS i sin vardag. Nu 4 år gammal så är han den ENDA i sin dagmammegrupp av barnen som kan kommunicera med det enda barn där som har en hörselskada.
För det barnet betyder min sons kunskap att han äntligen har fått en vän som förstår honom och pratar till honom :laugh:

På BVC var de jätte imponerade och glada över att lilleman kunde lite TSS då de också har förståelse för hörselskadade.
 
Sv: Klicka bebis?

Från teckenspråk till klicker är det ljusår emellan i min värld.

Min son utvecklade tidigt ett eget teckenspråk, tyvärr försvann det när han började prata och jag saknade vårt ljudlösa språk väldig mycket, han hade mycket problem med sina öron i språkutvecklingsfasen och då tog tecknen över.

Men att klicka ett barn:confused:
Nej aldrig!
 
Sv: Klicka bebis?

För det första så har klickermetoden inget att göra med teckenspråk & barn lär sig i den takt de är redo för.
För det andra tycker jag det börjar gå för långt om man ska dressera sina barn med klickerträning, låt barnen vara barn & hund vara hund.
 
Sv: Klicka bebis?

Herregud! Har du barn??:eek:

Klickerträning är knappast "effektivaste sättet" att få barn att kommunicera. Har du hört talas om kärlek och gemenskap? Det är väldigt effektivt.
 
Sv: Klicka bebis?

Vad roligt! Det är så få man möter/hör om som tecknar med sina barn. Vi tecknar med vår dotter på 1,5. Än så länge gör hon bara ca 12 tecken men det blir fler vartefter! Otroligt praktiskt att hon kan berätta att hon är törstig när man är på stan t.ex!!

Lycka till med bebisen i magen och tecknandet!

Kul med fler som tecknar!
12 tecken är jättebra! Och huvudsaken är väl att man har de tecken som passar er bäst om du förstår hur jag menar. Roligt att höra att det kommer fler tecken allt eftersom.
Skaffade du någon bra bok om detta? Det finns ju en hel uppsjö av böcker och jag vill gärna inhandla något som lite stöd och hjälp på vägen.

Tack för lyckönskningarna :laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 137
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 213
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 331
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp