Bukefalos 28 år!

Klicka in drag?

Tratt

Trådstartare
Eftersom jag blivit intresserad utav att min hund ska dra mig i olika situationer, på skidor, cykel eller bara på joggingrundan har jag googlat lite och hittade ett sett som jag tyckte var bra. Eftersom jag är rätt begränsad när det kommer till "harar" eller personer som kan locka hunden till att springa på så hittade jag någon som skrev att det var ungefär som att lära in ett vanligt kommando, man berömmer det beteende man vill ha helt enkelt.

Det som jag ser som ett problem är ju att hunden kommer att gå framför mig, men när jag klickar kommer hon att kasta sig om mot mig, och det är ju inget beteende jag vill ha när hon drar mig. Däremot kanske det inte spelar så stor roll om jag hela tiden belönar framför henne?

Ni får jätte gärna dela med er om hur ni har gjort när ni börjat! :D
 
Jag har bara berömt muntligt när hon drog, hon tyckte det var så roligt att ligga i hårt i selen att det räckte för henne med muntligt uppmuntrande :)

Du kan ju klicka in draget när hunden springer bredvid också, bara det att du håller i draglinan. Sedan är det bara att fasa fram henne :)
 
Jag skulle inte belöna med hunden brevid mig. För mig med explosiva springglada hundar har det räckt med enstaka kastade godisar framåt absolut första gångerna med sele och sen bara röstberöm när de jobbar framåt. Men då är de vana att jobba självständigt bort från mig med kontakt utan att ta ögonkontakt.
 
Jag har bara berömt muntligt. Tänker att dragandet är belöning i sig.

Hade jag klickat och belönat hade hon vänt sig mot mig istället.
 
Det låter väldigt enkelt ändå, och jag tänker börja i den änden så fort jag investerat i en bättre dragsele. Jag antar att jag inte börjar med något start kommando fören hon vet vad som gäller med selen på? :)

@Migo , du skulle inte belöna med hunden bredvid dig, är det väldigt noga i början också? Har förresten sett några av filmerna du lagt upp med dina hundar och jag måste säga att det ser grymt härligt ut på snowracern!

Sen om jag får ställa en följdfråga, ni som aktiverar era hundar fysiskt, har ni några tips på hur man "bevarar" hundarna bäst, sparar på leder, tassar osv?
Förutom rätt utrustning, uppvärmning osv? :)
 
Mjuka skogsvägar, inte asfalt. Gärna frigöntgad hund. Variera träningen.
Uppvärmning och nedvarvning är jätteviktigt, liksom vila såklart. Ju mer vältränad hund med bra kroppskontroll, desto mindre skaderisk.
 
Mjuka skogsvägar, inte asfalt. Gärna frigöntgad hund. Variera träningen.
Uppvärmning och nedvarvning är jätteviktigt, liksom vila såklart. Ju mer vältränad hund med bra kroppskontroll, desto mindre skaderisk.

Håller med, förutom när det kommer till friröntgad. Att ge hunden starka muskler kring dåliga leder är a och o när det kommer till att få några smärtfria år extra! :up:

Klart det är bättre med bra leder, men har hunden inte det är det snarare ännu viktigare att vara noggrann med fysträningen. :)

Vill förresten lägga till "bra kost" i listan också!
 
Håller med, förutom när det kommer till friröntgad. Att ge hunden starka muskler kring dåliga leder är a och o när det kommer till att få några smärtfria år extra! :up:

Klart det är bättre med bra leder, men har hunden inte det är det snarare ännu viktigare att vara noggrann med fysträningen. :)

Vill förresten lägga till "bra kost" i listan också!
Absolut! Jag menar inte att man ska låta bli fysträning om hunden har dåliga höfter (tvärtom, kanske var otydlig) men ser det fortfarande som en nackdel att veta ledstatus för att lägga upp träningen på bästa sätt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 148
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678
Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: lytesout95
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 078
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp