Klickar på länkar utan att man klickar med musen - varför?

bettysmatte

Trådstartare
Något som jag för övrigt tycker att bärbara datorer gör jämt och ständigt:mad:. Kan man ändra det någonstans? Tycker att det är irriterande att datorn helt plötsligt skickar iväg mig någon annanstans utan att jag har klickat på en länk. Det räcker att pilen vilar på den. Går det att ändra i inställningar på något vis? Hoppas att ni förstår vad jag menar trots lite luddig beskrivning;)!

Sv: Klickar på länkar utan att man klickar med musen - varför?

vad har du för konstig dator?:p så har min laptop aldrig gjort!

eller så missuppfattar jag dig totalt! du menar att du bara sveper musen över själva länken? du råkar inte trycka samtidigt?

Jag har upplevt detta på minst tre laptops. Nej, sveper över länken är inte precis vad jag gör, men om man håller stilla över en länk UTAN att klicka kan mycket väl datorn få för sig att klicka själv. Det kan väl ändå inte bara vara jag som upplevt detta:confused:?

det kan inte vara så att du har den över länken och sen när du ska flytta musen så sätter du fingret på muspaden och därmed "råkar" trycka till lite?

Du vill alltså stänga av funktionen att man kan trycka på muspaden? Vill du bara använda paden till att röra musen och knapparna till att trycka?

Är du säker på att du inte råkar komma åt pekplattan? Man brukar kunna klicka genom att "dutta" på plattan med ett finger. Den funktionen är bekväm, men jag brukar stänga av den eftersom den är lite för känslig. Om man till exempel kommer åt plattan med tummen när man skriver blir det lätt ett klick av misstag.

Du borde kunna stänga av detta under musinställningarna i windows. Jag vet inte vad det heter på svenska, men på engelska brukar det kallas "tap to click" eller något liknande. Om du inte hittar något bland musinställningarna så kan datortillverkaren ha skapat en egen inställningspanel för just din datormodell, och lagt inställningarna där istället. Det är inte alltid helt lätt att hitta var man ska ändra.

Så kan det vara, faktiskt :)! Tack för tipset!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna... 65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
53 234
IT & mobiler Sitter just nu vid min mammas bärbara dator och den håller på att göra mig knäpp:mad:. Det är en nyare HP med Windows Vista. När man för...
Svar
2
· Visningar
2 052
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 509
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka