Klicker - nu har vi prövat!!!

Kalaspinglan

Trådstartare
Ni vet att jag har ställt en miljon frågor och alltid fått bra svar härifrån. Nu vill jag först börja med att tacka för alla svar!

Så det andra; idag har vi haft vår första privatlektion för en tränare med lilla puppisen. Och för er som minns att jag var tveksam till det här med klicker kan jag nu meddela att jag har ändrat inställning och konstaterat att det verkar hur vettigt och bra som helst.

Idag har vi "klickat in" honom och fått lite tips på några övningar att träna på till nästa gång vi träffas (om två veckor). Han förstod "direkt" vad som gällde. Jättekul! Nu gäller det bara att inte klicka i tid och otid utan att få låta honom vila emellanåt.

Pinglan
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Jag har börjar lite med min valp också.

Har legat sjuk nu så denna vecka har allt legat på is, men han förstod med en gång ;)

Tror det kommer underlätta otroligt vid inlärning
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Jag är så totalt nollad på detta, så jag är livrädd att göra fel. Sitter och läser en hel del på nätet just nu, men det är lite lite svårt att förstå. Hej och hå, jag har haft en timmes träning, klart jag inte kan detta. Men jag har upptäckt vilka fördelar det finns med denna - om han fortsätter att svara på den som han gjorde idag.

Det jag mest värdesätter med detta är just att JAG måste tänka före jag gör någonting. Att inte göra det så komplicerat utan börja i rätt ände... Det tänket har visserligen funnits men inte lika tydligt som det blev idag.

Pinglan
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Det jag brukar göra när jag ska träna in ett nytt moment (med klicker) är att skriva ner alla steg fram till målet på ett papper. Tex

Mål: Hunden ska ta en leksak och lägga ner i en låda.

Steg 1: Visa intresse för leksaken.
Steg 2: Röra vid leksaken.
Steg 3: Lyfta upp leksaken.
Steg 4: Hålla kvar leksaken en stund i munnen.
Steg 5: Hålla kvar leksaken en längre stund i munnen.
Steg 6: Ta upp och släppa leksaken i min hand.
Steg 7: Släppa leksaken i min hand trots att handen är längre ifrån.
Steg 8: Släppa leksaken i min hand som befinner sig över lådan.
Steg 9: Släppa leksaken i lådan.
Steg 10: Lägga på kommando på övningen.

På så sätt så är risken inte så stor att man går för fort fram. Man får dock inte glömma att lägga in pauser mellan stegen.

Fungerar bra för mig och det får en att tänka till på hur många steg man faktiskt behöver dela upp en ny övning/moment i för att hjälpa hunden.
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Det där ska jag verkligen lära honom. Han har så mycket olika saker att leka med (även om vi ständigt försöker att begränsa oss) så det kan vara både roligt och behövligt.

Hur många gånger per dag kan man klicka och träna, förutsatt att man gör korta pass?

Pinglan
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Beror mkt på hunden. Tycker inte man ska göra det alltför många gånger per dag. Om man säger att man håller på 1-2 min per gång så kan man väl köra max 4-5 pass om dagen. Men inte varje dag.

De ska fortfarande var helkul när träningsgrejorna kommer fram. Jag brukar köra antingen 1-2 ggr per dag alt. 4-5 ggr/dag några dagar i veckan när jag hade valpar/unghundar.

Vila är lika viktigt som träningspass för valpar. De behöver smälta allt de lärt sig.

Men övningen "Städa" är jättebra. Speciellt när man har brådis och det är gäster på väg. Då brukar jag ställa fram "lådan" och så säger jag städa. Då springer hundarna runt och lägger allt som ligger på golvet, i städlådan. De brukar bli både strumpor, leksaker och tröjor. Lådan slängs sedan in i garderoben och kommer inte fram förrän gästerna har gått. På detta sätt kan jag dammsuga medans hundarna röjer golvytan. :D :angel:
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Detta måste vara det bästa tips jag fått från denna sidan! Ska raskt börja klicka in detta önskvärda beteende hos hunden. Kanske man även skulle träna maken på det?
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Kom just på att jag vill lära min hund att hämta en näsduk när jag nyser... fast jag vet inte riktigt hur det ska fungera, eftersom han tuggar upp allt papper. I morse följde han med in på toaletten, hittade toarullen som hänger på väggen, tittade på mig, tittade på väggen, tittade på dörren.. sedan fick han tag i lite toapapper och sedan sprang en lycklig, lycklig valp runt hela lägenheten tills toarullen var slut.

"Lustig lite prick" - tänkte jag INTE...
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Haha men dom är ju underbara .

Igår hämtade Atlaz ALL nytvätt från sovrummet och lade i en fin ( läs hemsk ) hög på vardagsrums golvet.
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Vad duktig han är! Har du tränat länge på det? Vad duktig han är som la allt på samma ställe.. vi har inte riktigt kommit dit i träningen ännu... *L*
Vad använder du för kommando för det? "Hämta tvätten" eller "stöka ner överallt"??!

:-)
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Hehe, man kanske borde lära in ett komando ;)

Städa ska vi lära oss i allafall :) Båda hundarna :)
 
Sv: Klicker - nu har vi prövat!!!

Har lärt in det på ena hunden, att hämta toalettrullen när jag ber om det. Men använder det så sällan att hon troligen glömt bort.

När den andra var valp, hade vi ett helsike med toarullen. Det var ju dökul!! Varje gång matte satt på toaletten så satt valpen nedanför och tittade med stora ögon på matte och sa: -Snälla, snälla matte. jag kan väl få en lite lite bit av ditt fina papper.

Visst sa jag och valpen fick sina lilla lilla bit och hade skitkul en bra stund efteråt.

Detta fortsatte vi med i ca 6 mån, varje dag, varje toalettbesök. :crazy: Men sen ansåg hon sig vara alldeles för stor för sådant trams. :D

Samma hund hade dille på att bära krukor och keramikmatskålar/vattenskålar också som liten. :smirk: Men det var inte lika gulligt när vattenskålen innehöll ca 2 l vatten och som sedan bars ut i vardagsrummet skvippandes.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 132
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 566
Senast: tott
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp