Klicker träning!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Arbogamarre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 029
A

Arbogamarre

Jag har läst lite tidigare trådar i ämnet men har inte riktigt fått kläm på vad det är och hur man gör...
Har försökt söka efter tråd men lyckas inte, så snälla kan inte ni som håller på berätta lite om det, det låter jätte kul!
Sen undrar jag om någon har erfarenhet av om detta kan hjälpa med en lastbråkig häst?
Om det kan vara ett sätt att göra själva lastningen lite roligare eller lättare? :)
Min pålle vill inte gå in och krånglar hur länge och uppfinningsrikt som helst....
:D

Allt bygger på en positiv förstärkning. Så fort hästen gör rätt så får den beröm. När den gör fel, då väntar man på att den ska göra rätt. Nej el FY är förbjudna ord. Hästen ska ju prova sig fram den ska helt enkelt få dig att klicka. Det kommer att bli hästens dagliga arbete.
Rent praktiskskt så använder man sig av en klicker (man kan använda rösten också men är ej lika bra)
Först ska du "klicka in" hästen. Jag ställde min häst i stallgången ej uppbunden slängde en lite morot på golvet, så fort Ärtan tog den så klickade jag. Gör detta ca 10 godisar flera gånger om dagen ett par dagar. Gör ett test : när hästen tittar bort klicka! Går hon genast fram till dig. GRATTIS! :bump:

Nu börjar det roliga.
Du kan PM:a mig om andra övningar men vi tar lastningen här.
Ta pollen i grimma och skaft säg till ert start ord (Mitt är väldigt orginellt -Ska vi Träna :smirk: )
Låt honom gå nära lämmen. Så fort han tittar in klick-godis
Steg 2: Så fort han lucktar klick-godis
Steg 3: Så fort han tar ett steg mot lämmen klick-godis
Steg 4: Så fort han börjar kraffsa på lämmen klick-godis
Steg 5,6,7,8, osv Tills han är inne och kan backa ut på ett lugnt och säkert sätt.
Det kommer att gå bra.

Varför har man då klickern? Jo för att med den så kan man berömma blixtsnabbt, sen väljer hästen själv om han vill gå till dig och hämta godiset eller ej.
Men glöm alldrig!!!! Du får alldrig banna, då får du ett djur som inte vågar prova, och det är ju det vi vill att den ska göra.
Glöm inte ett slutord när träningen är klar och du, träna bara korta stunder

Lycka till!

De två trådar jag minns heter "Klickerträna hästen - Vilken grej! " och "Tips på för hästen roliga övningar". Där står rätt mycket redan. Bland annat finns adressen www.backetomta.se där du kan beställa ett litet häfte som beskriver hur du börjar, och en klicker.

Vill man läsa mer så finns längre böcker, men såvitt jag vet bara på engelska än. Den jag har är definitivt skoj och inspirerande - och där beskrivs bland annat just lastträning.

Jag har själv en lättlastad häst, så jag har inte behövt krångla. Men eftersom jag inte har eget släp har jag bara kört honom en gång sen jag köpte honom i somras. Häromdagen lånade jag ett släp utanför stallet och tränade att bara gå in i det och ut igen, och använde klickern för att belöna när han var inne. Han var lite halvtveksam, så i det läget kändes det bra att använda klicker - "klick!" för att markera att han är duktig, men sen måste han ju stå kvar ett par sekunder till medan jag plockar fram morotsbiten. ;)

Kort:
Klickern används för att berömma hästen.
Man ber hästen om något och när den gör rätt, klickar man i precis rätt sekund och ger sedan godis.

*Lånar lite*

Alltså att man klickar är samma sak som att man berömmer lr?!

Klicker är en träningsmetod som grundar sig på positiv förstärkning, och idén är tagen bland annat från Pavlovs hundar.

Du har en liten dosa som låter "klick" när du trycker på den.
Du börjar träningen genom att ge hästen en godis samtidigt som du klickar på dosan. Detta gör du ex. antal gånger tills dess att hästen är "inklickad". Du kommer då, när du klickar på dosan, att få samma både mentala och fysiska reaktioner från hästen som om du gav den en godis.

Då kan man börja träna...
Träningen går ut på att djuret skall tänka själv, utan din hjälp.
Vill du till exempel få hästen att apportera en pinne börjar du klicka varje gång hästen tittar åt pinnens håll, därefter när hästen tar ett steg mot pinnen, sen när den luktar på pinnen, och så vidare.
Klickern fungerar i detta fall som en kamera, som tar en bild av det korrekta beteendet. Nej är bannlyst, eftersom hästen skall pröva sig fram till rätt beteende.
Varje klick skall följas av en godis som förstärkning.
Tänk bara på att klicket avbryter beteendet, så om hästen nosar på pinnen och du klickar kommer den att avbryta och komma till dig för sin godis. Detta beteende är korrekt.
Tänk även på att du bara kan klicka fram ett beteende per träningstillfälle. Du kan alltså inte klicka för att få hästen att apportera en pinne, för att sedan plötsligt byta om du vill lära den att gäspa istället.
Du skall heller inte använda något kommando förrän beteendet är någorlunda befäst.

Jag vill inte kalla klicker beröm, snarare som jag skrev ovan, en kamera.
Beröm använder du när djuret gör rätt, och du kan under ett träningspass berömma ett stort antal olika saker. Detta kan du inte göra med klickern, som snarare är ett inlärningsverktyg.

Men kul är det!

/
Susanne

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 689
Senast: Sedna
·
R
Gnägg Jag är ny här på bukefalos. Detta blir min första tråd (förutom en tråd där jag bara presenterade mig lite kort). Så om jag gör nåt fel...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V