Sv: Klicker
Om man i NH-världen säger att man INTE får ge hästen godis är det garanterat inte Natural Horsemanship länge. Att leda flocken till mat är en mycket god egenskap.
Men å andra sidan - sen när blev NH vad det påstås vara?
Ursäkta men jag gillar inte uttrycket och jag gillar inte vad det blivit.
Och oavsätt om NH är vad det sägs vara eller inte så har klickerträning ingenting med det att göra egentligen.
Klickerträning bygger på ren psykologi. Logik. Hur djur (och människor) fungerar och reagerar i verkligheten. Det fungerar även på människor efter som att det handlar om att använda sig av individens naturliga beteende.
Klickerträning = positiv förstärkning. Mao. eftergift, belöning, beröm, etc. Anledningen till varför vi använder en klicker är för att det ska bli så tydligt som möjligt för hästen och så enkelt som möjligt för oss människor att veta hur vi ska agera.
Det finns ingenting som heter fel, nej eller bestraffning. Det handlar om att bara uppmärksamma det positiva beteendet och därav få hästen att välja det. Hur enkelt som helst.
Att man använder godis är för att man så enkelt, tydligt och konsekvent ska kunna ge hästen den här positiva förstärkningen. Många använder annat. På vår hund skulle den bästa belöningen vara att få springa efter en boll.
Nu spinner jag på som en tok. Men det är så viktigt att man förstår vad man gör. Så, skit i nh-dravlet. Använt logiskt tänkande och lär av din häst. Det finns absolut ingen vettig förklaring till varför det vore fel att ge hästen mat. Prova och se vad som fungerar för dig och din häst. Det viktigaste är att ni båda trivs med det.
*duckar för arga nh-fantaster*